Kipufoorumi II

Tuki- ja liikuntaelimistön kivuista ja niiden hoitamisesta, erikoisalueena lantion alueen toimintahäiriöt.

Et ole kirjautunut käyttäjäksi.

#1 15.11.2007 11:10:44

Holle
Vieras

Apua lonkan/pakaran kipuun

Heips!
Olen kärsinyt Lonkan ja pakaranseudun kivusta noin puoli vuotta. Kipu säteilee reiden ja säären ulkosivuihin. Kipu on pahinta istuessa ja varsinkin liikkeelle lähtiessä. Etenkin autosta nousu on erittäin kivuliasta, myös autolla ajaminen. Liikkuessa ja kävellessä kipu hetken kuluttua helpottaa. Röntgen- ja magneettikuvat on otettu, mutta mitään selkeää syytä kivuille ei ole löytynyt.

Tietääkö kukaan löytyykö esim. Parkanon lähettyviltä jotain hyvää jäsenkorjaajaa tms. jota voisi kokeilla. Olen kuullut että Hämeenkyrössä/kyröskoskella olisi joku?? Onko kenelläkään kokemuksia...?

#2 15.11.2007 12:34:12

Tier
Member
Rekisteröity: 21.4.2007

Re: Apua lonkan/pakaran kipuun

Holle kirjoitti:

Heips!
Olen kärsinyt Lonkan ja pakaranseudun kivusta noin puoli vuotta. Kipu säteilee reiden ja säären ulkosivuihin. Kipu on pahinta istuessa ja varsinkin liikkeelle lähtiessä. Etenkin autosta nousu on erittäin kivuliasta, myös autolla ajaminen. Liikkuessa ja kävellessä kipu hetken kuluttua helpottaa. Röntgen- ja magneettikuvat on otettu, mutta mitään selkeää syytä kivuille ei ole löytynyt.

Tietääkö kukaan löytyykö esim. Parkanon lähettyviltä jotain hyvää jäsenkorjaajaa tms. jota voisi kokeilla. Olen kuullut että Hämeenkyrössä/kyröskoskella olisi joku?? Onko kenelläkään kokemuksia...?

Iskiashermo puristuksissa.

Kirjautunut ulos

#3 15.11.2007 12:36:40

Repetti
Member
Rekisteröity: 6.1.2007

Ja voisi olettaa (jos ei välilevyvaurioita), että kyseessä on ns. valeiskias eli piriformis-syndrooma. Ärtynyt ja tulehtunut piriformis lihas laajenee ja painaa iskiashermoa. Hoitoina lihaksen hieronta ja kortisoonipiikit lihakseen.
Ja lantiokorin tilanne (lähinnä si: t) kannattaa tarkistuttaa.

Kirjautunut ulos

#4 15.11.2007 13:02:35

Holle
Vieras

Jes, Iskias-hermo on todellakin puristuksessa ja piriformis-syndroomana tällä hetkellä hoidetaan fysioterapeutilla. Hieman on helpottanut. Mutta kipua tulee myös lonkan alueelta ja si-nivel on jotenkin jumissa ja fysioterapeutti on sitä jotenkin availlut, mutta menee kyllä jumiin aina uudestaan. Itse saan venyttelemällä ja jumppaliikkeillä oloa hetkeksi hieman helpotettua, mutta pitkässä juoksussa kipu aina palautuu takaisin

Eli voisikohan piriformissysteemi olla oire jostakin lonkan virheasennosta?? Ja löytyisköhän edellämainitulta alueelta Suomesta joku osaava, näitä asioita ymmärtävä ja mahdollisesti auttamaan pystyvä taho, vai kannattaisiko lähteä suorilta kauemmas hoitoon jollekin näistä näillä sivuillakin mainituista asiantuntijoista??

Kaikki vinkit ja apu otetaan kiitollisena vastaan.

#5 15.11.2007 13:05:31

Henna kirj
Vieras

Helou kohtalotoveri !

Mulla samaiset vaivat, ja ainut mikä auttoi oli syväkudostyylinen kovakourainen hieronta. Ja nyttemmin kouritutan miehellä peffani "auki" kun rupeaa kireilemään.

Mutta suurin ja mullistavin apu tuli Jarmo K. joensuussa, osteopaatti joka naksautti lannerankaa, jossa nasahti useita mahtavia lukkoja, sen jälkeen ollut tosi hyvä alaselkä ja pirit, kyllähän ne välillä äityy mutta pääsääntöisesti todella hyvin mennyt.

#6 15.11.2007 13:16:01

Holle
Vieras

Henna kirj kirjoitti:

Helou kohtalotoveri !

Mulla samaiset vaivat, ja ainut mikä auttoi oli syväkudostyylinen kovakourainen hieronta. Ja nyttemmin kouritutan miehellä peffani "auki" kun rupeaa kireilemään.

Mutta suurin ja mullistavin apu tuli Jarmo K. joensuussa, osteopaatti joka naksautti lannerankaa, jossa nasahti useita mahtavia lukkoja, sen jälkeen ollut tosi hyvä alaselkä ja pirit, kyllähän ne välillä äityy mutta pääsääntöisesti todella hyvin mennyt.

Kiitos vihjeestä! Mulla ei miestä joka kouris, mutta vaimo löytyy;) Täytyy koittaa suostutella "avaamaan" peffaa...

#7 15.11.2007 13:55:13

toni
Member
Rekisteröity: 26.1.2007

Istu tennispallon päällä, tai squashpallon. Sielläpäin luulisi olevan osaajia, mutta harvassa ne silti on. Katsele löytyiskö joku osteopaatti. Ne tuntuu olevan useimmiten osaavia...

Kirjautunut ulos

#8 15.11.2007 14:07:56

Holle
Vieras

toni kirjoitti:

Istu tennispallon päällä, tai squashpallon. Sielläpäin luulisi olevan osaajia, mutta harvassa ne silti on. Katsele löytyiskö joku osteopaatti. Ne tuntuu olevan useimmiten osaavia...

Kokeillaan. Tarvittaessa istun vaikka keilapallon päällä jos siitä on hyötyä... Tennispalloja ja ehkä myös kössipallo löytyy tosin kotoa ja keilahallilla saattaisivat katsoa vähän kieroon...

#9 15.11.2007 14:27:13

toni
Member

Kössipallo on aika pieni ja ehkä parempi tosihoikille ja herkkänahkaisille. Tennispallojakin on erilaisia. Itse tykkään rulailla selkää lähes kivikovilla palloilla...
Keilapallo lienee turhan iso. wink

Kirjautunut ulos

#10 15.11.2007 14:27:45

Repetti
Member

Holle kirjoitti:

Jes, Iskias-hermo on todellakin puristuksessa ja piriformis-syndroomana tällä hetkellä hoidetaan fysioterapeutilla. Hieman on helpottanut. Mutta kipua tulee myös lonkan alueelta ja si-nivel on jotenkin jumissa ja fysioterapeutti on sitä jotenkin availlut, mutta menee kyllä jumiin aina uudestaan. Itse saan venyttelemällä ja jumppaliikkeillä oloa hetkeksi hieman helpotettua, mutta pitkässä juoksussa kipu aina palautuu takaisin

Eli voisikohan piriformissysteemi olla oire jostakin lonkan virheasennosta?? Ja löytyisköhän edellämainitulta alueelta Suomesta joku osaava, näitä asioita ymmärtävä ja mahdollisesti auttamaan pystyvä taho, vai kannattaisiko lähteä suorilta kauemmas hoitoon jollekin näistä näillä sivuillakin mainituista asiantuntijoista??

Se yleensä aina on seurausta lantion virheasennosta, si-nivel, lonkkanivelet, nilkan vauriot tai selän nikamalukot.

Apua pitäisi löytymän "akselilta" kalevalaiset kansanparantajat, kansanparantajat, kiropraktikot, OMT-fysioterapeutit, osteopaatit....

Suosittelisin kyllä sinulle matkustamista Maarasen (täällä nimim. tm) tai Holman luo.
Ja ne kortisoonipiitkit jos joltain lääkäriltä saat, voisivat helpottaa tulehdusta ja turvotusta.

Eli piriformishan kiinnittyy toisesta päästään ristiluun tasaisen pinnan ulkosyrjälle ja toisesta reisiluun yläpäähän, joten nimenomaan lonkassa se tuntuu, se kipu..
Voisit pyytää sitä vaimoasi kaivelemaan kyynärpäällään sitä lihastasi, sillä käsittelyn on oltava kovaa (ja valitettavasti usein myös tuskallista). smile sad

Kirjautunut ulos

#11 15.11.2007 14:58:00

Holle
Vieras

Repetti kirjoitti:

Holle kirjoitti:

Se yleensä aina on seurausta lantion virheasennosta, si-nivel, lonkkanivelet, nilkan vauriot tai selän nikamalukot.

Apua pitäisi löytymän "akselilta" kalevalaiset kansanparantajat, kansanparantajat, kiropraktikot, OMT-fysioterapeutit, osteopaatit....

Suosittelisin kyllä sinulle matkustamista Maarasen (täällä nimim. tm) tai Holman luo.
Ja ne kortisoonipiitkit jos joltain lääkäriltä saat, voisivat helpottaa tulehdusta ja turvotusta.

Eli piriformishan kiinnittyy toisesta päästään ristiluun tasaisen pinnan ulkosyrjälle ja toisesta reisiluun yläpäähän, joten nimenomaan lonkassa se tuntuu, se kipu..
Voisit pyytää sitä vaimoasi kaivelemaan kyynärpäällään sitä lihastasi, sillä käsittelyn on oltava kovaa (ja valitettavasti usein myös tuskallista). smile sad

Jatkan vielä näitä "kotikonsteja" ja tarvittaessa etsin lähettyviltä jonkun kansanparantajan tai  sitten matkustan tuonne Lahden suunnalle.

Tuo nilkkavaurio on mielenkiintoinen. Mulla tosiaan viime syksynä pyörähti nilkka ja siitä venähtivät nivelsiteet. Röntgenissä ei löytynyt murtumaa tai repeämää. Se parani pikkuhiljaa, mutta oiskohan mahdollisesti jäänyt jotenkin virheasentoon... Pitänee sitäkin tutkia.

#12 15.11.2007 15:24:01

Repetti
Member

"Tuo nilkkavaurio on mielenkiintoinen. Mulla tosiaan viime syksynä pyörähti nilkka ja siitä venähtivät nivelsiteet. Röntgenissä ei löytynyt murtumaa tai repeämää. Se parani pikkuhiljaa, mutta oiskohan mahdollisesti jäänyt jotenkin virheasentoon... Pitänee sitäkin tutkia."

No itse "taistelin" melkein viisi vuotta jalkaterän säryn, lonkkasäryn, si-nivellukon ja ärtyilevän piriformiksen kanssa.

Ja eilen syy selvisi, kanta- telaluun lukko, joka esti kantaluuta vaimentamasta iskua ja veti jalkaa virheasentoon (jalkaterä ulospäin).
Osteopaatti sen keksi ja vetäisi lukon irti niin että pamahti. Nyt on 1. päivä ilman jalkasärkyä kohta viiteen vuoteen ja piriformiskaan ei tänään ole ollut niin pirun ärhäkkä.

Voit tarkistaa itseltäsi asia ottamalla rentona olevasta jalastasi kantaluun käteesi. Sen pitäisi kääntyä aika paljon molemmille sivuille ja "nyökätä" pituussuunnassa eteen- ja taaksepäin.

Itseasiassa, jos katsot noita Holman videoita, hän tekee vastaavan tarkistuksen (erittäin nopeasti) kaikille potilailleen ennen lonkkien vetämistä paikoilleen.

Ja tietysti molempien pitäisi liikkua yhtä paljon.

Enkä tarkoita, että sinun särkysi välttämättä johtuisivat siitä, se on vain yksi mahdollisuus lonkan joutumiselle virheasentoon.

Kirjautunut ulos

#13 15.11.2007 15:22:02

vierasmies
Vieras

Henna kirj kirjoitti:

Helou kohtalotoveri !

Kukas tämä Jarmo K. on? Olisikos mahdollista saada yhteystiedot sähköpostiin vaikkapa?

#14 15.11.2007 15:30:43

Repetti
Member

vierasmies kirjoitti:

Henna kirj kirjoitti:

Helou kohtalotoveri !

Kukas tämä Jarmo K. on? Olisikos mahdollista saada yhteystiedot sähköpostiin vaikkapa?

No hän on osteopaatti Jarmo Kuusitaipale, puh. 0400-298167, ottaa vastaan os. Sepänkatu 37, Joensuu.
Hän avasi minulta eilen kantalukon, vasemman si-lukon ja rintarangan lukkoja. Näyttää melkein 5 vuotta kestänyt kipuiluni loppuvan! smile
(lupa kysytty nimen ja yhteystietojen antamiseen)

Kirjautunut ulos

#15 15.11.2007 17:40:02

toni
Member

Noniin. Ei muuta kuin suunnatkaa sinne ja kertokaa hoitokokemuksia, tietenkin mielummin niitä hyviä. Ja joku vois aloittaa vaikka uuden ketjun jossa alussa yhteystiedot...

Kirjautunut ulos

#16 15.11.2007 18:40:29

juhak
Vieras

kokeileppa lauri männikkö kyröskoski

#17 15.11.2007 19:14:18

toni
Member

juhak kirjoitti:

Jeh, häntä muistaakseni suosittelee myös jh ja tm.

Kirjautunut ulos

#18 15.11.2007 19:23:14

Holle
Vieras

toni kirjoitti:

juhak kirjoitti:

Jeh, häntä muistaakseni suosittelee myös jh ja tm.

Tuo Männikkö ois suht lähellä! Taidanpa kokeilla. Kiitos vihjeestä!!

#19 15.11.2007 20:23:44

Henna kirj
Vieras

Kovasti olen hakenut joensuusta OSAAVAA peffan käsittelijää, oli kerttu ja muutti pois, nyt Jarmo K suositteli kokeilemaan Kaarinaa, saatte yht. tiedot jos tahdotte.

Peffan avaus:

Mahallaan ja toinen kourii kyynärpäällä sieltä mistä kipein on, voit johdatella omalla kädellä oikeisiin kohtiin, ja kunnes kipu antaa periksi, kourinta riittää, aluksi koskee ihan perkeleesti, mutta sitten alkaa antaa periksi.

Ehkäpä noin 3-5min per kohta.

#20 19.11.2007 13:36:29

mt
Vieras

tennispallo ajaa saman asian. pallon päällä pakaran liikuttaminen täydellä painolla istuen, siinä on vielä sekin hyvä puoli, että voi itse säädellä mihin kohtaan haluaa käsittelyn ja millä voimakkuudella. Toimii!

#21 19.11.2007 15:02:33

Henna kirj
Vieras

Itsellä tuo tennispallo juttu ei oikein forkkaa! En pysty tuottamaan sellaista kipua itselleni et se auttaisi. Mutta kun miehen laittaa kourimaan niin voi vaan purra hammasta yhteen ja karjua silmät sokkona cool

#22 19.11.2007 16:19:18

Tier
Member

Henna kirj kirjoitti:

Itsellä tuo tennispallo juttu ei oikein forkkaa! En pysty tuottamaan sellaista kipua itselleni et se auttaisi. Mutta kun miehen laittaa kourimaan niin voi vaan purra hammasta yhteen ja karjua silmät sokkona cool

Vai et kourimaan, eiks normaali hieronta tehoa? Tennispallo voi olla liian kova yksinään...

T

Kirjautunut ulos

#23 20.11.2007 21:50:48

Henna kirj
Vieras

Kyllähän ne pakarat ja alaselän kiinnittyvät hierotaan, ja hyvälle tuntuu, ja auttaakin, mutta mikä lie se pääpiru oisko piri, jotka tarvii sen  selkä seinää vasten hoidon, eli pakolla laitetaan luovuttamaan.

#24 24.1.2008 13:05:19

mestari
Member
Rekisteröity: 21.1.2008

kun kyselin miksi ikäänkuin vedettäs kuumalla rautalangalla kankusta jalkaanpäin, eli vetää niin helvedisti joskus, niin fysiatri ketoi että sen pitäisi näkyä siinä maneettikuvassa jos jotain on. onkohan asia ihan noinkaan, sitten jatkoin leppoisaa jutustelua piriformis ja hamstring syndroomaa sivuten. mutta ei : ei ole mitään vikaa missään.
istua ei oikein pysty seisomaan ei kykene, mutta jalat vaan puutuilee, vaikka SI on leivottu yhtä useaan otteeseen kuin piparkakkutaikina ennen joulua.

Kirjautunut ulos

#25 24.1.2008 13:26:31

toni
Member

mestari kirjoitti:

istua ei oikein pysty seisomaan ei kykene, mutta jalat vaan puutuilee, vaikka SI on leivottu yhtä useaan otteeseen kuin piparkakkutaikina ennen joulua.

Samaa kokemusta monella. Sitä on leivottu, kun ei ole osattu paikalleen laittaa..

Kirjautunut ulos

#26 24.1.2008 22:13:24

mestari
Member

kukahan sit osais kun on käyty koko repertuaari läpi :mt, jh, tm, jt,  muilla en ole käynyt asian kanssa joten ei ole kokemusta muista...

Kirjautunut ulos

#27 24.1.2008 22:30:57

toni
Member

mestari kirjoitti:

kukahan sit osais kun on käyty koko repertuaari läpi :mt, jh, tm, jt,  muilla en ole käynyt asian kanssa joten ei ole kokemusta muista...

Milloin olet heidän kaikkien luonaan käynyt? Viimeksi kun posteja vaihdeltiin et mielestäni maininnut asiasta mitään. Ja koska väität sitä paukutteluksi, niin epäilen että oletko käynyt yhdelläkään.

Toki jotkut eivät saa pysyvää apua korjauksesta, koska korjaus ei pysy. Joskus siihen tarvitaan muutama korjaus, joskus sekään ei riitä. Siihen voisi ne sinun opit tepsiä useille. Mutta en millään usko sen toimivan, jos suoliluu tai molemmat on pahasti pois paikoiltaan...

Itsekin olen erästä sun liikettä tehnyt ja hyvältä tuntuu, mutta nilkka ja polvi tuli kipeäksi. Tein varmaan väärin...

Viimeksi muokattu toni (24.1.2008 22:59:19)

Kirjautunut ulos

#28 25.1.2008 20:05:17

mestari
Member

nyt ei kaukokirjoita ollenkaan, mtkö minun opit? ihan kuin en ymmärtäs mistä puhut.
mitä "mun liikkeitä" oikeen tarkoitat? minä en tee muita venytys ja voimisteluliikkeitä kuin niitä mitä olen aina vastaanotolta saanut mukaani.

olen käynyt näiden ongelmien vuoksi hakemassa apua vuodesta 2005 alkaen. kaikki käynnit siis sen jälkeisiä.
sehän se onkin että milloin tietää taas että se si on lähtenyt paikoiltaan. ja miten sen itse testaa että onko se pysynyt mutta se sängyssä maaten jalan retkautus sivulle on hyvä mittari vissiin kun toi vasen jää aina ylemmäksi ja loppuvaiheessa ikäänkuin retkauttaa lannekehtoa vielä mukaansa. oikea ei sitä tee jostain syystä.
mutta ei se si laitto koskaan ole noita jalkojen ongelmia poistanut.

Ainoastaan kun kävin mynämäellä (H.T) viime kesänä niin viikko oli olo kuin olisi ollut muina miehinä ja sit menin kaatumaan ja samalla kirpaisi kipeästi oikeaan alaselkään ja samalla kun nousin niin vasen jalka rupesi taas puutuileen. kyllä närästi.

No johan tässä terve oltaisikin jos olis. viime viikolla olin fysiatrin vastaanotolla ja se ei kyennyt enää tekeen edes diagnoosia.

onko kukaan koskaan jäänyt ilman diagnoosia kun käy valittaan ?

Kirjautunut ulos

#29 25.1.2008 20:42:40

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Rekisteröity: 27.2.2006
Weppi-saitti

mestari kirjoitti:

En tiedä, kuka olet, mutta jos olet käynyt luonani ja myös mt:n ja jh:n luona etkä saanut minkäänlaista apua edes hetkeksi, niin siinä tapauksessa ongelmasi syy ei enää suoranaisesti liittyne lainkaan lantion asentoon, kipu syntyy jonkin muun mekanismin kautta, mutta sitä ei vielä ole osattu löytää.

Kehossahan kaikki vaikuttaa kaikkeen. Esimerkiksi vino lantio saa aikaan monenlaista mukautumista muualla kehossa, vaikuttaa askeltamiseen - myös koko selkään. Eikä se välttämättä oireile lainkaan tai vain satunnaisesti, kunnes vaivat todenteolla jostain syystä alkavat. Aika usein ne näyttävät alkavan siinä vaiheessa, kun aletaan harrastaa jotain liikuntamuotoa tai lisätään kuormitusta.

Joissain tapauksissa alkusyy on voinut olla jossain muualla kuin lantiossa, mutta kun alkusyytä ei olla osattu aikanaan hoitaa, on oire ikäänkuin irronnut omaksi vaivakseen. Kun kipu ja vaiva pitkittyvät, niin asiat mutkistuvat. Silti on hämmästyttävää, että joidenkin (aika monenkin) kohdalla pitkäaikainen kipu katoaa yhdellä ainoalla tai parilla käsittelyllä. Mutta muistutus jälleen: Sitä ei etukäteen voi tietää!

Kirjautunut ulos

#30 26.1.2008 08:51:14

mestari
Member

No pahin aikahan oli silloin kesä 2006 kun esin jalka puutus reidestä alaspäin.
Oireet on samoja kuin välilevy potilalaillakin eli pohje on tosi usein kuin halko ja jalkaterä toiselta sivulta kipee. sit kun esim kuntosalilla tekee niitä istuen jaloilla vetoja sinne penkin alle niin sen jälkeen kun lähtee käveleen niin olisi kuin naula ois tosssa vasemman jalan keskellä kun astuu.
aika veikeetä olla. Mutta siis toi suoliluiden korkoero, mitä aina on palauteltu paikoilleen onkin sitten ollut vain "normaali sivulöydös"

Mulla vaivat alkoi kyllä ihan normaalisti eli en ollut lisänny kuormitusta, pikemminkin vähemsin sitä ja en aloittanut mitään liikunta juttuja silloin. Paitsi nyt : en ole elämäni aikana vielä näin säännöllisesti liikkunut, urheillut, venytellyt, voimistelllut jne.

Kirjautunut ulos

#31 17.2.2008 16:31:55

kristiina
Vieras

Hei. Olen lueskellut tätä piriformiksesta ja pakara-/lonkkajumeista käytyä keskustelua jonkin aikaa. Itselläni vastaavaa vaivaa on ollut jo pitempään. Tuo tennispallojen päällä "istuskelu" ja miehen kyynärpäällä "kouriminen" kyllä auttaa, mutta ensinnäkin se tuntuu siltä, että sitä voisi tehdä ikuisuuden (eli se ei helpota kunnolla), ja toisekseen siitä on apua vain hetkeksi. Seuraavana päivänä on sama juttu taas. jne. Eli kysymys kuuluukin, että onko muita vinkkejä, mikä voisi kunnolla auttaa asiaan? Itselläni oireiden kehitys on lyhyesti seuraavanlainen: Hain pitkään jatkuneisiin selkävaivoihin apua 3,5 vuotta sitten fysioterapiasta. Sain ohjeeksi tehdä selän taaksetaivutusliikettä (McKenzie "pumppaus-liike"). Siitä liikkeestä tuli oikeaan jalkaan säteilyoire ja lopetin tietysti liikkeen. Mutta säteilyoire kuitenkin jäi ja oikeaa jalkaa on siitä asti enemmän tai vähemän juilinut oikeastaan koko ajan. Viime kevääseen asti pystyin kuitenkin harrastamaan suht normaalisti liikuntaa. Viime keväänä kuitenkin ensin oikea lonkka/ nivunen rupesi jumittamaan (esim. pitkään istuminen on huono, sen jälkeen ei meinaa saada itseään suoraksi jne.) ja vähän sen jälkeen tuo säteilyoire jalassa voimistui niin paljon, että jouduin jättämään pois kaiken muun liikunnan paitsi kävelyn. Jos teen jotain, missä tarvitaan yhtään enemmän lihasvoimaa, niin säteilyoire voimistuu heti niin paljon, että on pakko lopettaa. Välillä ärsykkeeksi riittää tavalliset arkiaskareet, kuten vähänkin painavamman astian, kuten paistinpannun ym., tiskaaminen jne. Kipu lähtee ristiselästä ja menee pakaran, takareiden ja pohkeen kautta isovarpaaseen. Välillä se risteilee reiden etu- tai sivuosassa ja välillä säteilee kaikkiin varpaisiin. Olen käynyt vuoden sisällä kolmella eri fysioterapeutilla ja kiropraktikolla (aikaisemmin myös naprapaatilla). Jotain apua olen saanut (esim. kiropraktikko sai avattua lukkoja jne.), mutta ei pysyvää / kunnolla auttavaa kuitenkaan. Venytystä selkä / jalka ei oikeastaan kestä tällä hetkellä yhtään. Myöskään lonkan jumitukseen ei venytys auta. Pilateksessa olen viime aikoina käynyt muutaman kerran. Se on tehnyt hyvää selälle, mutta jalkaoire voimistuu siitäkin. Olen miettinyt tuota SI-niveljuttua, mutta viimeksi fysioterapeutti sanoi, että si-niveleni ovat samalla korkeudella.. joten en sitten tiedä, mikä olisi enää neuvoksi..?!

#32 17.2.2008 20:52:01

toni
Member

kristiina kirjoitti:

viimeksi fysioterapeutti sanoi, että si-niveleni ovat samalla korkeudella.. joten en sitten tiedä, mikä olisi enää neuvoksi..?!

Tutkittiinko tuo seisten vai makuultaan? Eipä nuo fysiot yleensä tuosta ongelmasta paljoa ymmärrä. Ja aina on mahdollista, että molemmat on pois paikaltaan. Kannattaisi kokeilla jotakin. Tuskin asia parempaan suuntaan menee ellet jotakin kokeile...

Kirjautunut ulos

#33 18.2.2008 00:51:31

Henna
Member
Rekisteröity: 5.7.2006

Mulla jos pääsee äitymään pahaksi, niin joutuu todella kovalla kyynärpäällä kourimaan, ja kylmää päälle.Ja sitten seuraavana pv uudelleen ja kylmää, mulla auttaa. Mutta se pitää laukaista ja kunnolla, et se antaa periksi.

"""olkoon ruoka lääkkeemme ja lääke ruokaamme"""

Kirjautunut ulos

#34 18.2.2008 12:02:55

mestari
Member

mitenkäsitten diagnosoidaan se että vuotaako levy hermon päälle, mitkä on oireet, miten näkyy magneetissa vai näkyykö ollenkaan?

Kirjautunut ulos

#35 20.2.2008 14:35:38

Tier
Member

kristiina kirjoitti:

Venytystä selkä / jalka ei oikeastaan kestä tällä hetkellä yhtään. Myöskään lonkan jumitukseen ei venytys auta. Pilateksessa olen viime aikoina käynyt muutaman kerran. Se on tehnyt hyvää selälle, mutta jalkaoire voimistuu siitäkin. Olen miettinyt tuota SI-niveljuttua, mutta viimeksi fysioterapeutti sanoi, että si-niveleni ovat samalla korkeudella.. joten en sitten tiedä, mikä olisi enää neuvoksi..?!

Si:t voivat olla samalla korkeudella, mutta ne voivat kummatkin olla jumissa siitä huolimatta. Etu- ja sivulletaivutuksissa sen huomaa. Myös yhdellä jalalla tehtävät jalannostot paljastavat si-jumit. Tällöin jalannosto vaatii voimakkaan painonsiirron tukijalalle, ja lanneranka kiertyy selvästi sivusuunnaassa. Tällöin liike ei tule lantiosta, vaan itse rangasta, mikä ei ole luonnollista ja normaalia. Lantiolle pitäs kohdistaa suurin osa liikkeistä ja painonkuormituksesta...

Jos sun lihakset eivät kestä venyttämistä, ne ovat erittäin voimakkaassa suojajännityksessä. Eli ne suojaavat kehon niveliä virheasentojen takia, ettei tapahtu mitään suurempaa vammaa. Pitkäkestoiset suojajännitykset aiheuttavat verenkierron puutteita, aineenvaihduntahäiriöitä, puutumisia jne, mistä yleensä seuraa myös lihasten/tukikudosten tulehtuminen. Tämä aiheuttaa lisäksi voimakkaampaa kipua, mikä pahenee lihaksia venytellessä.

T

Kirjautunut ulos

#36 20.2.2008 14:38:05

Tier
Member

mestari kirjoitti:

No pahin aikahan oli silloin kesä 2006 kun esin jalka puutus reidestä alaspäin.
Oireet on samoja kuin välilevy potilalaillakin eli pohje on tosi usein kuin halko ja jalkaterä toiselta sivulta kipee. sit kun esim kuntosalilla tekee niitä istuen jaloilla vetoja sinne penkin alle niin sen jälkeen kun lähtee käveleen niin olisi kuin naula ois tosssa vasemman jalan keskellä kun astuu.
aika veikeetä olla. Mutta siis toi suoliluiden korkoero, mitä aina on palauteltu paikoilleen onkin sitten ollut vain "normaali sivulöydös"

Mulla vaivat alkoi kyllä ihan normaalisti eli en ollut lisänny kuormitusta, pikemminkin vähemsin sitä ja en aloittanut mitään liikunta juttuja silloin. Paitsi nyt : en ole elämäni aikana vielä näin säännöllisesti liikkunut, urheillut, venytellyt, voimistelllut jne.

Miksi treenaat jumissaolevia paikkojasi?

T

Kirjautunut ulos

#37 20.2.2008 23:17:10

Henna
Member

Itse olen kymmenillä käynyt, mutta Kerttu Helynen edelleen paras, joka syäkudostyylistä antaa, ja hoitaa kokonaisvaltaisesti.

Kirjautunut ulos

#38 25.2.2008 10:46:41

kristiina
Vieras

toni kirjoitti:

kristiina kirjoitti:

viimeksi fysioterapeutti sanoi, että si-niveleni ovat samalla korkeudella.. joten en sitten tiedä, mikä olisi enää neuvoksi..?!

Tutkittiinko tuo seisten vai makuultaan? Eipä nuo fysiot yleensä tuosta ongelmasta paljoa ymmärrä. Ja aina on mahdollista, että molemmat on pois paikaltaan. Kannattaisi kokeilla jotakin. Tuskin asia parempaan suuntaan menee ellet jotakin kokeile...

Seisten tutkittiin. Kumpi on parempi? Löysi kyllä suoliluun ja ristiluun välisen lukon ja avasi sen manipuloimalla, mutta ei se ole erityisemmin helpottanut asiaa. Mitä tarkoitat sillä, että kannattaisi "kokeilla jotakin"? Siis Markku Turusen ym käsittelyjä?

#39 25.2.2008 10:59:26

kristiina
Vieras

Tier kirjoitti:

Kenellä olet käynyt syvälihashieronnassa?

T

Osaisitko kertoa Jyväskylän lähistöltä ketään hyviä, koulutettuja osaajia? Miten tuo hermoahtauma itselläsi oireili? Itse en siis tiedä, mikä minulla on syy (eikä tähän mennessä kukaan muukaan ole osannut mitään kunnolla sanoa), mutta jatkuva juilinta on siis pakarasta varpaisiin. Se lisääntyy, kun vähänkin teet jotakin enemmän lihasvoimaa vaativaa. Jo pelkkä syvien vatsalihasten (pienikin) harjoitus lisää tuota juilimista. Vaikka kyynärpäällä "kouriminen" / tennispallon päällä itsensä rullaileminen ym. tuntuvat hyvältä, sekin kuitenkin lopulta vain provosoi ko. kipua entistä enemmän..

#40 17.3.2008 18:16:13

Retku
New member
Rekisteröity: 17.3.2008

"Tuo nilkkavaurio on mielenkiintoinen. Mulla tosiaan viime syksynä pyörähti nilkka ja siitä venähtivät nivelsiteet. Röntgenissä ei löytynyt murtumaa tai repeämää. Se parani pikkuhiljaa, mutta oiskohan mahdollisesti jäänyt jotenkin virheasentoon... Pitänee sitäkin tutkia."

Täälä palloiltu yli kymmenen vuotta säännöllisesti joista viimeset suunnilleen kolme vuotta selkäkipujen kera, jotka viime sykynä paheni.

Lääkärit pisti labrakokeisiin ja röntgeniin... Näytteet ok ja kuvat ok.. Enkä saanu lähetettä eteenpäin vaan menin sitte omatoimisesti paikalliselle kirolle joka oli tuttjen puheitten mukaan asiansa osaava.. Sielä kavin 6 kertaa ilman tulosta..

Täältä kautta löyty sitte Maaranen jonka hoidon myötä selkä kipu on vähentynyt mutta oikea jalka särkee niin ettei nukkuminen onnistu.. pahiten lonkan seutu mutta säteilee varpasiin asti..

Molemmista nilkoista nivelsiteet mennyt mutta vain sen verran että parin viikon huili urheilusta riitti.. tuli vaan mieleen että justiin toi oikee nilkka oli kaummin kipeä ja lääkäri halusi sillon siihen väkisin laittaa liimasiteen vaikka itse vastustin...  Sitä ennen nilkka kuvattiin erisuunnista ja jotain outoa kuvissa lääkärin mielestä oli mutta ei sitte kuitenkaan tutkittu enempää...
Nyt nilkka on sellanen että naksuu lähes joka askeleella ja puutuilee..  Mietin vaan että siitäkö tää lonkkakipu voi johtua?

Tulipahan pitkä tarina..

Kirjautunut ulos

#41 2.4.2008 23:39:07

Ananda
New member
Rekisteröity: 19.6.2007

Hei Kristiina ja muut!
Onpa kurja tuo säteilyoire, jonka olet saanut McCenzie-liikkeestä. Olen kohtalotoverisi, tosin onneksi jo niistä kivuista toistaiseksi päässyt. Muistan kuitenkin miten tuskallista se oli. Sain itse ohjeet OMT-fysioterapeutilta välilevyn pullistuman (silloin epäilyn) helpottamiseksi -mutta oireet pahenivatkin valtavasti (ja niitä tuli uudenlaisia). Minäkin lopetin liikkeet, mutta kivut jäivät kuukausiksi. Valitettavasti myös eräälle tuttavalle kävi samoin, ja minulle tuo liike onkin ollut sen jälkeen puoskarointia (sallikaa käsitykseni kaikkien niiden hermoja repivien kipukokemusten jälkeen..).

Vajaa vuosi myöhemmin eräs toinen fysioterapeutti sanoi, ettei tuo taaksetaivutus ole suositeltava, jos fasettinikamissa on kulumaa (ja sitä kai minulla vähän on, radiologin mukaan). Tähän taisi liittyä myös yliliikkuvuus. En muista tarkalleen miksi ei suositeltu, arveluni/ muisteluni on että nikamat voivat lukittua ja tehdä myös kivuliaan hermopinteen. Mutta kertokaapa viisaammat, mikä tässä voi olla taustalla.

Piriformis vaivaa niin, ettei aina tiedä miten päin olisi, mikään ei tunnu auttavan. Siippa on hieronut, lujaakin, mutta siitä on ärtynyt ihan uusiin ulottuvuuksiin. Si-nivel on samalta puolelta kipeä ja fysiatrin mukaan "vähemmän liikkuva" kuin toisella puolella. Kun kysyin piriformiksen ja si-nivelen yhteyttä, hän sanoi vain että ovathan ne samalla alueella ja lähellä toisiaan.

Ongelmana on, etten halua mennä millekään väkisin napsauttajalle. Ei sillä, ettenkö arvostaisi ja uskoisi heidän työhönsä, mutta minulla on paha hypermobiliteettiongelma ja jotain kollageenihäiriötä, ja minua on kovasti kielletty menemästä niksauttajille, koska kudokset siitä edelleen venyvät. Ja minulla ne eivät tosiaan palaudu/ korjaudu sen jälkeen. On useampi kokemus siitä, kuinka ortopedit /fysiatrit ovat _tutkineet_ ja samalla tulleet venyttäneeksi nivelsiteeni/kudokseni niin, että olen entistä yliliikkuvampi ja hirveän paljon kipeämpi (esim. olkapään lähes jokapäiväinen/öinen subluksaatio tekee vaikeat kivut koko käteen), ja vaivat ovat jatkuneet useita kuukausia (toistaiseksi eivät ole siis korjautuneet siitä, kun ovat venyneet).

Siis, pystyykö Si-niveltä laittamaan paikalleen muuten kuin niksauttamalla? Ainakin niskasta minulla on hyvät kokemukset, nikama menee "suostuttelemalla" oikeaan asentoon, ja pysyy siellä paljon paremmin kuin äkillisellä liikkeellä laitettuna. Oma siippa on oppinut tuon niskan hieromalla nyplöttelemään kohdalleen, mutta mitä tehdään Si-n kanssa. Apua..

Kirjautunut ulos

#42 3.4.2008 00:06:23

Henna
Member

Sitä piriä pitää kouria kyynärpäällä TOSI kovasti, ja lopettaa vasta kun antaa periksi.

Kirjautunut ulos

#43 3.4.2008 00:58:14

Ananda
New member
Rekisteröity: 19.6.2007

Voi Henna, kyllä on kourittu useampaan kertaan, huudettu ja itketty, ja on löysännyt lihas hetkeksi, mutta viimeistään seuraavana päivänä ellei jo parin tunnin kuluessa iskiaskipu on mennyt todella paljon huonompaan suuntaan. Pohkeeseen asti vihloo ja kiristää. Vaiva on ollut taas "pinnalla" jo useita viikkoja, ja luulen että siellä on tulehdusta. Saisikohan silloin hieroakaan. Kiitos kuitenkin tsempistä.

Kirjautunut ulos

#44 3.4.2008 06:05:28

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Rekisteröity: 27.2.2006
Weppi-saitti

Ananda kirjoitti:

Sain itse ohjeet OMT-fysioterapeutilta välilevyn pullistuman (silloin epäilyn) helpottamiseksi -mutta oireet pahenivatkin valtavasti (ja niitä tuli uudenlaisia). Minäkin lopetin liikkeet, mutta kivut jäivät kuukausiksi.

Yhdelle asiakkaalleni kävi hieman samalla tavalla, mutta ohjeet antoi ihan tavallinen fysioterapeutti. Magneettikuvista löytyi parikin pullistumaa alimmista nikamaväleistä, jolloin lääkäri päätteli, että oireethan johtuvatkin selästä eikä jalan vammasta. Tilannetta yritettiin korjata fysioterapeutin antamilla liikkeillä, mutta siitäkös vaivat vasta alkoivat paheta. Muutaman fysioterapiakerran jälkeen asiakas ei enää uskaltanut mennä sinne.

Vaivan syy olikin sitten jalassa olevassa revähtymässä, luullakseni lihaksessa oleva arpikudos aiheutti jonkinlaisen pinnetilan/kiinnikkeen issiashermoon. Yhtaikainen poikittainen lihaksen vatkaus yhdistettynä kevyeen venyttelyyn tuotti hyvään tuloksen varttitunnissa. Ennen sitä jalkaa ei voinut nostaa kuin 5 cm pöydän pinnasta, mutta käsittelyn jälkeen jalka nousi kivutta 90 asteen kulmaan (hoitajan näkökulmasta kohtuu raskaantuntuinen hoitomenetelmä).

Ananda kirjoitti:

Vajaa vuosi myöhemmin eräs toinen fysioterapeutti sanoi, ettei tuo taaksetaivutus ole suositeltava, jos fasettinikamissa on kulumaa (ja sitä kai minulla vähän on, radiologin mukaan). Tähän taisi liittyä myös yliliikkuvuus.

Tiedä sitten tuon kuluman osuutta. Jos noin olisi ei kukaan saisi taivuttaa selkäänsä taaksepäin! Itselläni, kun oireet alkoivat käydä pahemmiksi, selän taaksetaivutus sai aikaan säteilyoireita molempiin pohkeisiin. Se ei tuntunut heti venyttelyn jälkeen, vaan vasta seuraavana päivänä. Jonkun aikaa myöhemmin vatsallaan nukkuminenkin kävi mahdottomaksi. Nykyisin voin taivuttaa itseäni taas taaksepäin, mutta varovaisesti. Itseasiassa, jos on tuttu tämä "pieni aalto" -liike - sekin sai aikaan oireita vielä pari vuotta sitten.

Tuskinpa ovat kulumani fasettinivelistä minnekään kadonneet, mutta tilanne on tullut paremmaksi.

Ananda kirjoitti:

Piriformis vaivaa niin, ettei aina tiedä miten päin olisi, mikään ei tunnu auttavan. Siippa on hieronut, lujaakin, mutta siitä on ärtynyt ihan uusiin ulottuvuuksiin. Si-nivel on samalta puolelta kipeä ja fysiatrin mukaan "vähemmän liikkuva" kuin toisella puolella. Kun kysyin piriformiksen ja si-nivelen yhteyttä, hän sanoi vain että ovathan ne samalla alueella ja lähellä toisiaan.

Silloin, kun lantio ja erityisesti SI-nivelen alue aiheuttaa ongelman (varsinkin, jos kipua tuntuu SI-nivelessä tai aivan sen välittömässä läheisyydessä), ongelmaa tuskin pystyy ratkaisemaan hieromalla. Omalla kohdallani kipeiden kohtien painelu ja hieronta vain ärsyttivät entistä enemmän ja saivat aikaan tuikkivan (vihlovan) hermokivun. Tilanne ei välttämättä laukea edes lantiota oikaisemalla, vaan täytyy myös painaa ristiluu suoraan. Pelkkä lantion oikaisu helpottaa kyllä oireita tavattomasti (ainakin omalla kohdallani helpotti).

Ananda kirjoitti:

Ongelmana on, etten halua mennä millekään väkisin napsauttajalle. Ei sillä, ettenkö arvostaisi ja uskoisi heidän työhönsä, mutta minulla on paha hypermobiliteettiongelma ja jotain kollageenihäiriötä, ja minua on kovasti kielletty menemästä niksauttajille, koska kudokset siitä edelleen venyvät. Ja minulla ne eivät tosiaan palaudu/ korjaudu sen jälkeen.  On useampi kokemus siitä, kuinka ortopedit /fysiatrit ovat _tutkineet_ ja samalla tulleet venyttäneeksi nivelsiteeni/kudokseni niin, että olen entistä yliliikkuvampi ja hirveän paljon kipeämpi

Eräs ihminen oli kärsinyt alaselän/lonkan kivuista puoli vuotta. Oli kuvattu ja syötetty lääkkeitä ja juoksutettu fysioterapiassa. Mutta ei auttanut. Oireet pahenivat huomattavasti, kun tutkiva lääkäri meni painamaan alaselän nikamia. En tiedä miten paljon hän käytti voimaa, mutta sen jälkeen selkä oli ollut kuin tulessa useita päiviä. Jotta eivät nämä ortopedit/fysiatrit tätä lantion osuutta selkä/lonkka yms. -kivuista oikein ymmärrä. Siksihän heitä kismittääkin tavattomasti se, kun joku kertoo saaneensa apua siitä, kun on "laitettu SI-nivel paikalleen" (ja heillä ei ole asiasta harmainta aavistustakaan - aukko sivistyksessä?).

Painoin hänen lantionsa suoraan sillä seurauksella, että kivut katosivat välittömästi (näinhän ei aina käy). Hänen kohdallaan kävi niin onnellisesti, että yksi käsittely riitti. Selkä pysyi kivuttomana noin kaksi vuotta. Kun selkä seuraavan kerran kipeytyi (kahden vuoden jälkeen), oli lääkäri sitä mieltä, että voihan siellä olla joku tulehdus ja kehoitti syömään tulehduskipulääkkeitä ja jos ne eivät auta, niin vasta sitten tulemaan vastaanotolleni. Tulehduskipulääke ei auttanut roll Mutta saihan lääkefirma pienen lahjoituksen muihin tutkimuksiin.

Ananda kirjoitti:

Siis, pystyykö Si-niveltä laittamaan paikalleen muuten kuin niksauttamalla? Ainakin niskasta minulla on hyvät kokemukset, nikama menee "suostuttelemalla" oikeaan asentoon, ja pysyy siellä paljon paremmin kuin äkillisellä liikkeellä laitettuna. Oma siippa on oppinut tuon niskan hieromalla nyplöttelemään kohdalleen, mutta mitä tehdään Si-n kanssa. Apua..

Niksautus on hiukan hämäävä sana. SI-nivelestä ei kyllä yleensä kuulu mitään ääntä, kun sitä käsitellään. Kun se painetaan paikalleen, sitä ei venytetä. Oikeastaan voisi sanoa, että sen ympärillä olevat nivelsiteet ovat venyneessä tilassa silloin, kun se on "poissa paikaltaan" eli ei ole ihan siinä asennossa kuin pitäisi olla. Tämä sitten muodostaakin ongelman. Hoidettavan pitäisi olla hyvin varovainen hoidon jälkeen. Jos on harrastanut pallopelejä - ne on paras unohtaa joksikin aikaa, joissain tapaksissa todella pitkäksi aikaa. Nivelsiteiden kiristyminen nimittäin vie aikaa paljon (vuosi? tai enemmän?). Jos lantio ei tahdo pysyä suorassa, on suositeltavaa käyttää hoidon jälkeen tukivyötä, joka puristaa lantiota kasaan. Sitä pitäisi käyttää aina, kun meinaa tehdä riskiliikkeitä (esim. työssään) - siis liikkeitä, joissa kohdistuu voimaa SI-nivelpinnan suuntaisesti.

Hankalimmassa asemassa ovat ihmiset, jotka ovat nivelistään todella liikkuvia. Nivelet menevät paikalleen todella herkästi ja yhtä helposti nyrjähtävät sijoiltaan. Hoidon jälkeen pitäisikin olla todella varovainen ja välttää kaikkia venytyksiä.

Kokemusteni mukaan lantion aiheuttamia ongelmia (lähinnä kipuja) voi saada kuriin voimistelemalla. Omalla kohdallani toimi pitkään mainiosti venyttely/selkä+vatsalihasliikkeet (ja lajin vaihto). Ne eivät tosin korjanneet vinoutumaa lainkaan ja sitten, kun vaiva alkoi todella vaivata, ei voimistelusta enää ollut apua.

Jos varsinainen ongelma on vasemmalla puolella, tyypillisintä on, että oireet tuntuvat oikealla puolen. Johtuneeko tämä siitä, että oikean puolen lonkalla mukautetaan asentoa sopivaksi, kun vasen puoli ei toimi niinkuin pitäisi? Mene ja tiedä, mutta näin näyttää yleensä olevan!

Kirjautunut ulos

#45 8.4.2008 01:03:31

Henna
Member

Itselle tuo kovakourainen pakara/pirihieronta ollut paras apua. Meni tovi että opin sen oikein tekemään. On säästynyt tonnikaupalla rahaa, kun miehelleä hierottaa.

Ja nyt olen löytänyt akupunktion, aivan vertaansa vailla oleva apu OIKEIN tehtynä. Ja sen jälkeen  manipulaatio. Ari Parviainen todellinen osaaja.

Kirjautunut ulos

#46 14.4.2008 19:42:22

kristiina
Vieras

Hei. Onpa lohdullista (vaikka ei sinänsä tietenkään mukavaa) kuulla, että jollekin muullekin on käynyt noin tuon Mc Kenzie -liikkeen kanssa, kiitos kun kirjoittelit! Olen tähän asti tavannut vain ihmisiä, jotka ovat saaneet kovasti apua kyseisestä liikkeestä... Oma selkäni ei kestä kunnolla enää pienintäkään taaksepäin taivutusta (edes vatsallaan makaamista ym.) ilman että hermokipu voimistuu entisestään... Tämä on tosiaan aika kummallinen juttu, että mikä siinä voi olla taustalla.. Itselläni näkyi magneettikuvissa maaliskuun alussa, kun siellä vihdoin kävin, madiaalinen välilevyn pullistuma, joka ärsyttää sitä hermoa. Ja tämä hermo-oire on siis ollut siitä asti, kun tein tuota ko. harjoitusta lähes neljä vuotta sitten. Joko pullistuma on ollut jo silloin (jota kukaan ei pitänyt todennäköisenä) ja pahentunut ko. käsittelystä tai sitten käsittely sai sen aikaan.  Taitaapa olla, että minullekaan ei sovi minkäännäköiset muutkaan taivuttelut tai niksauttelut. Kävin nimittäin syksyllä kiropraktikolla ja käsittely kyllä avasi selkää ja tavallaan helpotti, mutta siitä asti hermo-oireet ja puutuminen on levinnyt loppuihinkin oikean jalan varpaisiin..! Välillä meinaa mennä hermot koko vaivaan! Myös etureisi / nivunen on välillä niin kipeä, ettei meinaa saada kunnolla jalkaa ojennettua taakse, kun kävelee.. En tiedä, voivatko liittyä toisiinsa. Lisäksi minulla kyllä yksi OMT-fysioterapeutti tuossa alkutalvesta avasi (ihan kevyellä, pienellä manipulaatioliikkeellä) oikean puolen SI-nivelen jumin, mutta en ole tuntenut mainitsemissani oireissa kuitenkaan mitään helpotusta sen jälkeen, joten tiedä sitten mitä seuraavaksi pitäisi kokeilla.. Minullakin hieronta lähinnä pahentaa; myös pilates (ihan  kevytkin selkäkipuisille tarkoitettu) pahentaa myös ja melkein kaikki pienimmätkin (syvä)lihasharjoitteet... JOs joku osaa kertoa jotain apua, niin kiitollisena otan vastaan..!

#47 14.4.2008 20:35:36

kristiina
Vieras

Kiitos vastauksestasi! Täytyy kysyä tuota enmg-asiaa, kun ensi viikolla menen käymään ortopedin vastaanotolla.. Pari viikkoa sitten kävin fysiatrin luona, jossa käytiin läpi nuo magneettikuvani ja todettiin, että kuvissa näkynyt tilanne (välilevyn pullistuma, joka "painaa" hermoa) selittää tuon jatkuvan hermokivun.. Se, että kuvissa näkyi tuo selitys, helpotti oloani henkisellä puolella kovasti, koska järestään kaikki läääkärit ja fysioterapeutit, joiden luona olin käynyt, olivat olleet sitä mieltä, että minulla ei ole välilevyongelmaa eikä hermokipukaan johtuisi siis siitä, vaan jostain muusta.. mutta sitten sellainen siis löytyikin! Mutta varmaan hyvä olisi hermovaurion mahdollisuuskin pois sulkea... Leikkauksesta tosiaan oli puhetta myös fysiatrin kanssa. Tosin hän sanoi, että koska välilevyn pullistumani on mediaalinen, keskellä oleva, se on kaikista hankalin leikata jne. ja oli sitä mieltä, että jos jostain löytyy kunnollista leikkausosaamista asiaan, niin se on akselilla Tampere-Helsinki-Turku. Ajattelinkin varata Helsingistä ajan selkäkirurgille, kunhan ehdin (välimatkaa on jonkin verran..).. käyn kuitenkin varmuuden vuoksi tarkistamassa ensin vielä tuon kotipaikkakuntani (kuulemma ihan hyvän sellaisen) ortopedin kannan..

Sen verran täytyy tuon kiropraktikon puolustukseksi sanoa, että kun kävin hänen vastaanotollaan, en ollut vielä käynyt magneettikuvissa ja koska kaikki olivat sanoneet, että minulla ei välilevyvaivaa ole, hänkin lähti liikkeelle siltä pohjalta.. toki se on kyllä välillä ärsyttänyt, että siitäkin lisäkipua tuli (ja vaikka sitä tuli heti ensimmäisen kerran jälkeen, hän piti sitä vaarattomana)..  Itselläni oireet pahenevat selkeästi myös akupunktiosta, sähkömanipuloinnista ym., jotka monella kai auttavat;  olenkin tullut aika varovaiseksi kokeilemaan enää uusia hoitomuotoja..

#48 14.4.2008 20:41:27

kristiina
Vieras

Vielä tätyy kysyä Anandalta ja tm:ltä, että korjautuiko teillä taaksetaivutuksen seurauksena tullut kipu ihan itsestään ajan myötä vai saitteko jotain apua ko. asiaan? Kiitos, kun olette kirjoitelleet - helpottaa kovasti kuulla, että on muitakin, joille kyseinen harjoitus on ollut huono!

#49 23.4.2008 17:26:04

Hanski84
Member
Rekisteröity: 6.6.2007

Tennispallon lisäksi olen nyt ostanut harjoituspesäpallon sekä jääpallon, koska ne on kovempia kuin tennispallo. Tulokset paranee koko ajan. Nyt on ollu jopa muutama päivä ettei ole selkä ollu lainkaan kipeä eikä iskias vaivaa läheskään niin paljon.. Salilla olen yrittänyt käydä helmikuun lopusta alkaen ja muutaman puolen tunnin/tunnin kävelylenkin viikossa.Nyt on pystynyt jo tekee alataljaakin kahdella kädellä ja viimeisen kuukauden ajan olen tehnyt jo kolme kevyttä jalkatreeniä prässissä ja hackissa enkä ole pahemmin kipeytynyt. Tämä kaikki on siis uutta vuoden 2005 jälkeen.Paino on pudonnu vasta 7,5kg kun oli tossa pari viikkoa kipeenä eikä ole koko aikaa jaksanut dietata.

Ja sitten se tennispallot sukassa rullailu on tuottanut hyviä tuloksia. Pitää vaan purra hammasta ja väkisin ettiä niitä kipeitä kohtia...siihen pitää paneutua ja nähdä vaivaa jos haluaa että ne kivut lähtee veks.

Kirjautunut ulos

#50 23.4.2008 20:24:32

Malla
Vieras

Huom, olen ollut enmg-tutkimuksissa sekä magneettikuvissa ja kummankin mukaan mussa ei ole mitään vikaa!!! Silti mulla on vaivoja ja niihin olen method Holmasta apua saanut! Lääketieteelliset tutkimukset eivät välttämättä sano yhtään mitään, mikäli sinulla on vaivoja!!!

Board footer