Tuki- ja liikuntaelimistön kivuista ja niiden hoitamisesta, erikoisalueena lantion alueen toimintahäiriöt.
Et ole kirjautunut käyttäjäksi.
Heippa!
Kuinka monta teitä on? Laittaakaahan kaikki tälle palstalle ilmoitus, jos si-nivelenne on jäänyt oikeaan asentoon ja ryhtinne on suoristunut sekä kivut ovat hävinneet. Olisi kiva tietää kuinka moni Tonin lisäksi on saanut pysyvän avun si-nivelen manipuloinnista.
Luulen, että olisin saanut pysyvän avun, jos olisin lopettanut liikkumisen kokonaan tai huilannut riittävästi. Eli viime syksynä lonkkavaivat yltyivät todella pahoiksi. Siihen olen saanut avun, kun on SI-nivel painettu paikalleen ja lonkka nykäisty/potkaistu kohdilleen sen lisäksi.
Eli: Ekan käsittelyn jälkeen selkä/lonkat pysyivät aloillaan reilun viikon, mutta seuran venyttelyharjoituksissa lantio sanoi poks. Olikohan sitten niin, että kolmannen laiton jälkeen lantio alkoi pitää kutinsa, mutta sitten tapahtui onnettomuus, liukastuin aika ikävästi. Sen jälkeen ei ole paikat tahtoneet pysyä kohdillaan. Tähän on ehkä syynä sekin, että alkoi kesäkausi liikunnan osalta.
Vaimo painalsi SI:n kohdilleen onnistuneesti tuossa yhtenä lauantai-iltana. Seuraavana päivänä juoksin 22 kilometriä kuin tyhjää vain. Ei mitään jomotuksia, vihlaisuja, pelkästään hyvin rullaavaa juoksua. Seuraavana päivänä edelleen hyvä olo. Mutta sitä seuraavana päivänä astuin pellolla juostessani kuoppaan (jota en siis tiennyt olevan), rytkäys oli melkoinen ja SI taas poissa paikaltaan. Muita keinoja saada korjattu lantio pois paikaltaan: 1) kanna halkoja toispuoleisesti vain yhdellä kantotelineellä 2) liukastu traktorin astinlaudalta 3) hakkaa kiilakirveellä kumarassa asennossa maassa pötköttävän tukin päähän 4) Ota syliin kaksi lasta (ja siinä kumarrusvaiheessa - poks!). Auton penkissä en ole saanut SI:tä pois paikaltaan, mutta ilmeisesti autoni penkki on hyvä.
Tiedän henkilöitä, joilla lantion korjattu asento näyttää pysyvän hyvin. Yhdellä se on pysynyt aloillaan jo neljä kuukautta, toisella kolme. Yhdellä tuli kolme kuukautta täyteen, kun hän liukastui (ja sen jälkeen ei enää ollut paikallaan).
Juuri tänään pyyhkäsin menemään juosten 22 kilometriä ja hyvältä tuntui. Vaimo painoi jalkapohjillaan lantion suoraan eilen illalla ilmeisen onnistuneesti. Tämän hieman epämääräisen tekniikan (ei onnistu vielä aina) seurauksena tietynlainen jomotus lonkasta katosi, mutta lihaksissa kyllä tuntui kireyttä ja hieman kipuakin, kunnes lähdin lenkille. Ja nyt lenkin jälkeen kaikki on kunnossa. Ennen lenkkiä terästin hieman syviä vatsalihaksia ja tein venyttelyt jalan etu- ja takapuolille sekä potkaisin lonkat oikoseksi ja vielä venytin hieman selkää.
Saattaa olla, että vielä hommaan tukivyön, jota käytän "riskitöitä" tehdessäni. Tilanne on kokonaisuutena paljon parempi kuin viime syksynä.
Kirjautunut ulos
Moi, itse oon käyny:
- kiropratikoilla (koulutettuja)
- OMT:lla (useampi)
- kansanparantajilla
- niskannyppijällä (=rahastaja)
- osteopaatti/urh. hierojalla
- hierojilla
Ennustajalla, nabralla ja aikuisviihdeen hierojalla en oo käyny. Aika monella kuitenkin, eli kokemusta on eri koulukunnista.
Ainoa pysyvämpi helppi on ollut Joensuun kirolta ja Holmalta. Muut saa auki lukot, harva edes tietää lantion vaivoista, tai jos tietää, niin "ei tiedä", koska ei osaa tehdä mitään. Harton Heimo on Holman lisäksi ainoa, joka on saanut nikamanliukuman nostettua takasin.
Sanosin tähän vielä, että manipulaatio/mobilisointi on vain puoli hoitoa, loput pitää TEHDÄ ITSE. Eli venyttelyä, ettei tiukat paikat vedä niveliä takasin vika-asentoon. Kudokset myös pitää totuttaa uuteen ja alkup. paikkaan, mikä on syntymässä saatu (jos ei sit oo jo syntyeessään vika-asennoissa). Mutta moni vain puhuu venyttelemistä, kyllä niitä heikkoja pikkulihaksia ja isoja lihaksia pitää REENATA. Ei se 500kg jalkakyykystä pelkästään persesuolta jännittämällä nouse, tai maraton taitu alle 2.10. Ja nivelet on sitä heikommat ja väljemmät mitä vähemmän niitä kuormittaa.
Sohvalta ylös!
W
Taas asiaa tupla W:n suunnalta. Lihasreeniä ja venyttelyä kehiin. Sekaan sopivassa suhteessa lepoa ja huoltavaa harjoittelua niin jo alkaa paikat pelaamaan kunnolla.
Niin ja en ole ollut kenenkään hoidettavana, vaan tehnyt edellä mainitsemiani asioita ja hyvin hommat toimii. Tosin vielä on töitä tehtävä, jotta kropan saa sille tasolle notta voi olla tyytyväinen. Edistysaskeleet ja kehittyminen eri osa-alueilla on ollut palkitsevinta. Kehon toiminnallisen tason nostaminen tuntuu päästä varpaisiin...
Sopivalla liikunnalla on mielenkiintoisen parantava vaikutus.
Terve!
Kiva kuulla, että on myös muita, jotka pitävät venyttelyä ja lihashuoltoa kaiken A:na ja O:na. Itse olen ihan samaa mieltä!
Olen vaan pähkäillyt, että jos venyttelisin itseni oikein hyvään kuntoon ja vahvistaisin tukilihaksia ja sitten menisin Holmalle käsittelyyn, niin jospa vaikka si-nivel pysyisi paikallaan. Venyttelyllä ja lihashuollolla ei kuitenkaan voi saada jalkoja samanpituisiksi ja maalaisjärjellä ajateltuna uskon, että jalkojen eripituisuus ja lantion virheasento ovat ainoat syyt jotka kipeyttävät selän. Eihän kroppa voi olla koskaan tasapainossa jos jalat ovat eripituiset.
Heips. Olen käynyt mm. kiropraktikoilla 3kpl, OMT-fysioterapeuteilla n. 5kpl, kuntohoitajilla 3kpl, osteopaateilla 3kpl ja kansanparantajalla 1kpl. Parhaimman ja pitkäkestoisimman avun olen saanut Kotkasta eräältä kiropraktikolta. Teen myös venyttelyjä ja syviä lihasharjoituksi päivittäin, lenkkeilen 3 kertaa/vko ja lihastreeni kerran/vko.Tosiaan mulla todettu hypermobiliteettisyndrooma eli nivelet liikkuvat tai hakautuvat herkästi joten lihastuki tarpeen.Tietty pahasti löystyneitä nivelsiteitä vaikeampi auttaa.
Kirjautunut ulos
Tuota noin... Tohdin olla eri mieltä siitä, että asioihin perehtymällä jalkansa voi saada yhtä pitkiksi. Se vaatii venyttelyä ja oikeanlaista itselle räätälöityä lihasharjoittelua. Ainakin itse olen siihen pystynyt, koska ajattelen asioista nykyään niin, että JOS olisin mennyt jonkun henkilön käsiteltäväksi niin ei olisi mennyt kauaakaan kun tilanteeni olisi ollut sama kuin ennen tätä käsittelyä, johtuen pelkästään lihaskireydestä ja tiettyjen lihasten epätasapainosta voimantuoton suhteen. Pähkäilin loppupeleissä jutun siihen suuntaan, että pystyn itse vaikuttamaan omalla kohdallani oman kehoni toimintaan venyttelemällä. Eli liikkuvuus on aloituspisteestä lisääntynyt varsin huomattavasti, lantion kierto vähentynyt radikaalisti ja pystyn tekemään sellaisia asioita tänä päivänä mistä vuosi sitten vain haaveilin.
Toki työtä on vielä jäljellä kehoni suhteen, mutta rakastan haasteita ja sitä, että tulosta tulee, vaikkakin hitaasti mutta varmasti. Kun tekee itse niin tietää mitä saa.
Mitä venytteitä teette, ja mille lihaksille? Siis normaalien etu- ja takareisien, pohkeiden, nivusten ja loitontajien lisäksi? Vatsoja ja lonkankoukistajia? Mitä muuta?
Itsellä on selkäkippi, mallia mastercare. Sillä oon venytellyt jo 2003 alkaen, väitän että on ollut avuksi. Nyt sain eilen lisäohjeita, pitää kokeilla niiden vaikutusta.
W
Itselläni SI:t oiottiin maaliskuun puolessavälissä Lahdessa, sen jälkeen n.2-3 viikkoo jokapäivä venyttelyä ja neuvottuja liikkeitä(lantion tiputus,rullaus),auttoi kyllä välillä(lantio naksahteli,helpotti)mutta tilanne eli koko ajan...jossain vaiheessa maatessani säryt alko taas mutta opin naksauttamaan itse "jotain" lantiosta paikalleen,aluksi sai tehdä jokapäivä,enää ei lukitu,nyt ei ole ollut minkäänlaisia oireita 1,5 kuukauteen..En ole varonut mitään liikkeitä(venyttelyäkin vähentänyt) koskaan treenaan päivittäin ja heitän keihästä kilpaa..Toistaiseksi siis ainakin parantunut
Joo, itsellä si-seudulta, varsinkin oikealta puolelta kuuluu pamaus melkein joka kerta kun makaan selällään lattialla, koukistan jalan ja suoristan sen. Pamaus kuuluu silloin kun jalka on melkein suorana.
Myös rutinaa ja pientä pauketaa kuuluu kun seisoo kädet tuettuna esim. tiskialtaaseen. Sit oikea jalka koukkuun eteen -> reisi vaterissa vienti sivulle ja jalan pudotus suoraksi alas. Eli suunnilleen sama 'lonkanpotkaisuliike', mitkä mm. Holman metodeissa neuvotaan makuulla.
Silloin harvoin kun pääsee ns. harrastamaan aikuistenleikkejä, niin läh.saarnaajassa paukkuu kanssa välillä. Ei malta keskittyä lantioon, oon muuta mielenkiintosempaa siinä kyllä. Takaa seisten ei pauku samalla tavalla.![]()
Onks kukaa salilla tehny reverse hyperiä?
http://www.voimaharjoittelu.net/reverse … a-185.html
Toinen hyvä reeneri on myös Glute Ham raise eli:
http://www.voimaharjoittelu.net/takarei … a-117.html
Auttaa voimanostossa, mutta yleisesti myös pakaroiden ja alaselän vahvistajana. Nämä lihaksethan yleensä ovat liian heikot, mistä seuraa mm. notkoselkä ja muut ongelmat.
Niin ja välilevyvaivoissa, EDELLYTTÄEN, ETTÄ SI-NIVELET OVAT PAIKOILLAAN. Muuten käy päin vastoin kuin mitä halutaan. Nimim. kokemusta on.
Suomessa GHR:ää ja RH:ta on harvoilla saleilla. Jenkkipatentoituja. RH:n kehittäjä Louis Simmons loukkaantui itse, välilevyt hajos. Tutki lääketieteen avulla asioita ja patentoi tuon laitteen, sekä kuntoutti itsensä takasin voimanostolavoille. Kyykkäsi muistaakseni 400:n rautoja kisoissa.
W
Wolfin venyttelykyssäriin yleisvastaus.
Venyttelen jokaisen harjoituksen päälle noin 1,5 - 2 tunnin viiveellä harjoituksesta. Venyttelysession kestot vaihtelevat 45-90 min kerrallaan. Pyrin käymään aina koko kehon läpi päästä varpaisiin, jolloin jotkin venyttelysessiot venähtävät pariinkin tuntiin kerrallaan. Ilman venyttelyä en pystyisi tekemään kunnollista lajiharjoittelua ja varsinkin reidet vaativat itselläni kaikista eniten "venyttely-huomiota". Reenien pituudet vaihtelevat nekin 1 - 2,5 tuntia kerrallaan riippuen harjoitustyypistä. Jopa kolmen tunnin mittaisia harjoitussessioita tulee välillä tehtyä.
Se napsuttelu ja naksahtelu mitä aiempina vuosina olen harrastanut alaselän ja lantion kanssa on palannut tämän - joidenkin mielestä älyttömän - venyttelyn kautta. Niin kauan kuin napse ja pauke kuuluu niin kauan on hyvä. Sitten kun se ei enää kuulu tai sitä ei saa itse aikaan niin alkaa olemaan piru irti kropassa. Korostan venyttelyä ehkä välillä liikaakin, mutta pyrin myös palautumaan siitä jolloin se tehoaa entistä enemmän. Eikös mahdollisimman pitkästä lihaksesta saa enemmän tehojakin irti, juu ![]()
En käytä sellaista selkäkippiä, josta Wolf on puhunut, vaan tässä laitteessa pitää mennä selälleen ja laitteen kulmaa voi säätää mielensä mukaan. Käytän laitetta lonkan sivujen ja alavatsan venytykseen selällään maaten siten, että alaspäin roikkuessani (vaakatasosta noin 15-20 cm alaspäin) taivutan vartaloa lantion kohdalta jommalle kummalle sivulle. Venytys on todella tehokas ja lisäksi vaatii jo jonkin verran lantiolta liikkuvuutta, että lantion voi "kääntää" ennen kehon sivulle taivutusta oikeaan asentoon, jolloin venytyskin kohdistuu suht´ oikeaan paikkaan.
Wolf:n liike Reverse Hyperistä näytti siltä niin kuin sitä voisi tehdä myös pelkällä kuminauhavastuksella ihan missä tahansa sopivalla korkeudella olevassa penkissä, josta saa käsillä kiinni. Vähän kun käyttää mielikuvitusta niin sellaisen voi myös rakentaa salille kuin salille. Tehokkaan näköinen liike, jota aion itsekin kokeilla.
Kiinnostavan näköinen oli myös takareisille suunnattu liike. Pitääkin ihan piruttaan testata, että ovatko voimat vartalossa kohdallaan vai pitääkö niiden reeniä vielä lisätä entisestään ![]()
GHR:ssä kaveri sai 4 toistoa omalla painolla ekalla kerralla ko teki. Kisakyykkyennätys oli yli 400kg silloin.
Kävin Mehiläisessä J. Timgrenillä ja hän sai lantioni kuntoon! Kyllä on hyvä fiilis nyt!
Venyttelin aktiivisesti ennen lääkärille menoa noin puoltoista tuntia päivässä. En tosin joka päivä. Sain alaselkäni jäykkyyden pois venyttelyllä Method Putkisto menetelmän avulla. Omin keinoin selkä tuli niin hyväksi, että ainoastaan toinen pakaralihas oli kokoajan kipeä ja ikäänkuin jatkuvassa jännityksessä. En pystynyt lenkkeilemäänkään puolta tuntia pidempään.
Timgren tutki si-niveltä ja nivel meni paikalleen puoliksi vahingossa. Varmasti aktiivinen venyttely ennen lääkärille menoa avitti asiaa. Syön myös terveellisesti, joten ehkä sekin auttaa asiaa. Fysiatri käski juosta portaat alas 6:sta kerroksesta, jotta nivelen pysymistä paikallaan voitaisiin testata. Ja pysyihän se! Atlas nikaman väärä asento korjattiin myös hellävaraisesti, sekä yksi nikamalukko selästä oman lihasvoiman avulla. Sain myös ohjeet liikkeestä, jolla voin itse avittaa nikamaa pysymään oikeassa asennossa. Loistava lääkäri!
Ruusuja Tonille auttamisesta! Ilman sun kirjoittelua täällä netissä, en olisi ehkä ikinä eksynyt oikealle asiansa osaavalle lääkärille. Nyt lenkille kun aurinkokin paistaa taas! ![]()
Hyvä että sait apua ongelmiisi. Itselläni toiminut venyttelyssä kaikista parhaiten Terve Selkä -opuksen ohjeet, joiden hyötysuhde on ollut tähän mennessä paras. Plussana mainittakoon kyseisen opuksen köykäiset, mutta toimivat ns. voimaharjoituksetkin, joilla pääsee hyvin alkuun paikkojensa vahvistamisessa.
Tänään ensimmäisen kerran tempausharjoituksen jälkeen paikat tuntuvat olevan kohdallaan koko kropassa.
Siis nyt lisää voimaa koneeseen... :)
Mulla olis joutavana toi "Terve Selkä" -kirja. Ostin sen toissa päivänä, mutta sain tänään synttärilahjaksi samaisen kirjan. Jos jotain kiinnostaa kyseinen opus, multa saa 45.80e + toim. kulut (roudaaminen) yht 50e. Kuitit ostosta tallessa. Kirja Lohjalla, mahdollisuus tuoda PKS-alueelle, tai ensi viikon perjantaina lomalle matkustaessani reitin HKI-Lahti-Mikkeli-Juva-Varkaus-Joensuu varrelle.
W
Moro!
Olen käynyt 4 kertaa laitattamassa lantionikamiani paikoilleen. Pari ekaa kertaa kävin Joukolla ja pari viimeistä kertaa palstan ylläpitäjällä, viimeksi Vapun päivänä. Viimeisen käynnin jälkeen selkä on pysynyt suht hyvässä kunnossa, eli noin 2,5 kuukauden ajan. Jalkani ovat mielestäni yhtä pitkät istuessani ja maatessani.
Kuitenkin lääkärini mukaan toinen suoliluuni olisi vieläkin 4-5 mm ylempänä, kuin toinen. (Alkutilanteessahan ero oli 3-4 cm). Myös rangasta kuuluu toisinaan pientä rutinaa ja toisinaan selkälihakseni vasemmalla puolella kiristelevät.
Kannattaisko vielä mennä manipuloitavaksi vai olisiko nyt järkevää vaan venytellä ja harjoittaa liikuntaa. Onko Tonilla mitään mielipidettä? Tai jos oot Joukoon yhteydessä, niin voisitko konsultoida asiaa Joukolta?
Joku puhui jotain rustottumisestakin...hmmm.... Onkohan mun lantionikamat nyt rustottuneet noille paikoilleen....
Kirjautunut ulos
Vieläkö Wolffilla kirja kaupan..?? Voisin ostaa jos.. Asun jovensuussa.
Kirjautunut ulos
Kirja on, ja perjantaina Joensuun ohi kuljen matkalla lomalle Pielisen rannoille.
W
Mauri Antero kirjoitti:
Kuitenkin lääkärini mukaan toinen suoliluuni olisi vieläkin 4-5 mm ylempänä, kuin toinen. (Alkutilanteessahan ero oli 3-4 cm). Myös rangasta kuuluu toisinaan pientä rutinaa ja toisinaan selkälihakseni vasemmalla puolella kiristelevät.
Vähän samaa ongelmaa mulla. Ikäänkuin vasen SI olis hiukan pettäny, mutta ei kuitenkaan läheskään niin paljoa kun se oli vuosi sitten. Selkä ei vaivaa, mutta niskat menee jumiin ja ranka rutisee...
Ehkä ne SI:n nivelsiteet on mullakin löystyneet...
Voisin sen ostaa ![]()
Kirjautunut ulos
Henna, mistä numerosta sut saa kiinni?
W
041 77 66 133, ois numero. Mun äitee asuu siinä uusimman perloksen lähellä, heillä siinä yritys. Asun itse kauempana. Mitenkähän ton kans tekis?
Kirjautunut ulos
Hei Jiiäs,
Kuka sen Terve selkä kirjan on kirjoittanut? Suomalainen.comissa kun löytyy kolme eri kirjaa sillä nimellä.
Wolf ehti näemmä ensin... Olen soveltanut kyseisen kirjan juttuja palstalla esiintyneisiin + netistä saamaani tietoon. Toistaiseksi kuvioni toiminut hyvin. Toki paremminkin voisi olla, mutta kehitystä on kuitenkin tullut.
Venyttelyssä parhaiten toiminut yhdistelmä omalla kohdallani ollut se, että tekee kerran tai pari kertaa viikossa näitä 2-15 min kestäviä venytyksiä, joissa liikkeet ovat helppoja eikä hengitysrytmi muutu normaalista. Ylen terveyssivuilla urheiluhieroja H. Tapanisen mukaan näitä venytyksiä kannattaa tehdä lihaspituuksien ylläpitämiseksi. Olen hänen kanssaan samaa mieltä, koska en ole esim. Terve Selkä -tyyppisten lyhyiden venytysten avulla saanut lihaspituuksia pidettyä niin hyvinä kuin pitkäkestoisilla venytyksillä. Mitä pitempi lihas, jänne tai hermo on sitä voimakkaampi kehostasi tulee, jos H. Tapanisen siteeraus tässä sallitaan...
Sopiva sekoitussuhde lyhyttä ja pitkäkestoista venyttelyä pitää kropan hyvässä kunnossa. Mikä systeemi taas kellekin passaa, se pitää itse löytää. Sitäpaitsi pitkäkestoinen venyttelysessio käy mielestäni varsin hyvin kovasta harjoituksesta, koska tällöin lihashermojärjestelmää rasitetaan äärimmilleen.
Mulla vasen suoliluun harjanne ja oikea lapaluu ovat ylempänä. Fys. TJ mittasi kallistuskulmaksi 3,5 astetta, näen sen itsekin selkeästi. TJ totesi, että vasen suoliluu on jäänyt posterioriseen rotaatioasentoon pidentäen jalkaa ja aiheuttaen rankaan oikealle konveksin (kupera) kompensatorisen skolioosin. TJ arvioi vasemman si:n hypermobiiliksi. Lahden maaliskuisen perusteellisen korjauksen jälkeen vasen si mulla tuppaa pettämään vielä vaikka entisenlaiset monenlaiset kivut pysyneet tipotiessään.
Teen nyt vakiovenyttelyjen lisäksi päivittäin seuraavaa liikettä ja illalla myös, jotta yö menee suorassa. Toinen jalka ylempänä esim. rapulla ja toinen lattialla, jalkaterät eteenpäin samassa suunnassa. Sitten korin päällä olevan jalan puoleista kättä kurotan seisovan jalan yli lattiaan niin pitkälle viistoon, noin 45 astetta, kun on mukavaa. Ja sama toisin päin. Useita kertoja. Pitäisi saada noi venyneet nivelsiteet kuntoon.
Liike on DonTignyn rounds, paitsi DonT:n rounds asentoa korjaavassa kuvassa näyttää kyllä siltä, että korokkeen päällä olevan jalan jalkaterä käännettäisi ulospäin.
Tätä liikettä ei enää muuten näy kuntonetin sivuilla jostain syystä, tm? Minua tämä liike on auttanut ja nyt parin viikon jälkeen olen taas pysynyt suorassa hartialinjan ja lantion suhteen.
Jotenkin nuo lantioon kohdistuvat voimat eivät kyllä ole yksinkertaisia, siis mikä voima mihinkin vaikuttaa. Myös kierteisesti vinksallaan voi olla.
Kirjautunut ulos
hevile123 kirjoitti:
Mulla vasen suoliluun harjanne ja oikea lapaluu ovat ylempänä. Fys. TJ mittasi kallistuskulmaksi 3,5 astetta, näen sen itsekin selkeästi.
Kun vasen suoliluu on seistessä ylhäällä se luo skolioosin, jossa vartalo tasapainottaa lantion vinouman ja siksi vasen lapaluu on alempana.
hevile123 kirjoitti:
TJ totesi, että vasen suoliluu on jäänyt posterioriseen rotaatioasentoon pidentäen jalkaa ja aiheuttaen rankaan oikealle konveksin (kupera) kompensatorisen skolioosin. TJ arvioi vasemman si:n hypermobiiliksi.
Siis fysiatri JT eikä TJ?
Ei kai jalka pidentyä voi? Kyllä se aina vain lyhenee... eikä (kai) se suoliluu voi posteriorisesti edes kiertyä?
Tehtiinkö vasemmalle SI:lle Lahdessa mitään? Vaiko vain oikealle? Kuullostaa tuo sun selostus hiukan ristiriitaiselle... haluaisin ymmärtää mitä Lahdessa sulle tehtiin.
Toni.
Tosiaan JT eli fys. Timgreniähän tarkoitin.
Kyllä mulla oikea lapaluu oli ylempänä samoin vasen suoliluu. Vastasin sulle blondeihin vähän tarkemmin.
En olisi muuten minäkään osannut Lahteen jos et olisi tuonut si-nivel ongelmia esiin netissä, siitä suurkiitos.
Kirjautunut ulos
Mä sain saman liikeohjeen ja se on mulla kanssa auttanut. Lantion saa suoraksi ainakin näennäisesti.
näennäisesti, niinpä, aika näyttää todellisen tehon mutta kyllä toi liike suoristaa. Itse en vielä juurikaan juokse, varon vahvoja tömähdyksiä mutta kävelen paljon.
Kirjautunut ulos
Minä vielä.
Selvyyttä muillekin kuin Tonille, jolle selostin pidemmin blondeihin, koska tännehän kirjoitin ensin:
Viiden vuoden takaisen tällin kohta alaselkään oli mulla hieman oikealle. Huomasin, että oikea lantiopuoli oli painunut hiukan sisään, enkä oikein voinut nukkuakan sillä puolella. Pistävä kipukohta jäi siis silloin oikealle si:n/pakaran ympäristöön. Tilanne alkoi paheta vasta parin vuoden jälkeen tukalaksi. Lahdessa todettiin/korjattiin molemmat SI:t pois paikoiltaan yms asentoviat korjattiin hyvin tuloksin.
Nyt siis oireilen vain vasempaan jalkaan, jossa kai si-nivelsiteet venyneet enemmin (ollut myös se käyttöpuoli monta vuotta) SI-alueilla ei oo kipuja.
En voi mitenkään kumota etteikö ainakin melkein aina anteriorinen rotaatio esiintyisi koska mullahan oli molemmat SI:t pois paikoiltaan. Vakio-olo nykyään hyvä, suora ja kivuton verrattuna ennen maaliskuun Lahden käyntiä. Istunkin aivan normaaliin tapaan työpöydän ääressä pitkään ilman nivus-alaselkä-lonkka-niska kipuja.
ja hyvän lihaskunnon ylläpitoa venytyksineen muineen ei voi tarpeeksi korostaa.
Kirjautunut ulos
Juuri tänään pyyhkäsin menemään juosten 22 kilometriä ja hyvältä tuntui. Vaimo painoi jalkapohjillaan lantion suoraan eilen illalla ilmeisen onnistuneesti. Tämän hieman epämääräisen tekniikan (ei onnistu vielä aina) seurauksena tietynlainen jomotus lonkasta katosi, mutta lihaksissa kyllä tuntui kireyttä ja hieman kipuakin, kunnes lähdin lenkille. Ja nyt lenkin jälkeen kaikki on kunnossa. Ennen lenkkiä terästin hieman syviä vatsalihaksia ja tein venyttelyt jalan etu- ja takapuolille sekä potkaisin lonkat oikoseksi ja vielä venytin hieman selkää.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Nyt minusta tuli kylla kauhean utelias ![]()
Milla tavalla vaimosi manipuloi lonkkiasi ja milla tavalla
"Potkaisit ne oikoiseksi"
Tahtoisin niin tietaa ![]()
Sama täällä, mutta oliko niin että tämä tapahtui kevyesti jalalla painaltaen si kohdalta ja kummiltakin puolilta.
Kirjautunut ulos
Moi, mä oon saanu si-nivelen itse paikoilleen ja ristiluun kanssa keinumalla lattialla. Halukkaille voi laitta pari kuvaa emaililla, miten kaikki tapahtui.
W
Kirjautunut ulos
Joo mulle kuva ![]()
Onko missaan selitetty, kuinka se tehdaan, meinaa kirjaimellisesti?
Videot olen jo nailta saiteilta kattonu monta kertaa.
Halu oppia ja tietaa on mahdoton ![]()
Lonkka on ihan helppo potkia paikoilleen. Itse ainakin joudun harrastamaan melko usein. Liike on ihan yksinkertainen mutta ensin pitää venytellä. Eli makaa selällään, vedä polvi rintaan ja siitä kainaloon. Toista muutama kertaa. Sen jälkeen kyljellään sama homma eli taas polvea rintaan ja siitä kainaloon. Sen jälkeen ota kädellä kiinni nilkasta ja vedä nilkkaa kohti pakaraa (tämä tietysti kyljellään). Toista muutama kertaa. Tee kaikki liikkeet molemmin puolin.
Itse potkaisuliike on seuraava. Makaa selällään. Laita oikea jalka koukkuun. Käännä jalkaterä ulospäin. Potkaise jalka ylipitkäksi lievästi etuoikealle (noin 30 asteen kulmassa). Tee sama juttu vasemmalla jalalla. Toimii hyvin!!! Toimivuuden huomaat siitä, että jalkateräsi sojottaa nyt lähes suoraan kohti kattoa, kun se aimmin sojotti reilusti ulospäin. Lonkkien potkiminen on jostain syystä helpompaa sängyssä, kuin kovalla lattialla. Ehkä siitä syystä, että sängy liikkuu vähän potkaisun aikana.
SI:n laittaminen onki sit jo paljon vaikeampaa, ku siinä pitäisi saada suoliluu kiertymään eli saada molemmat suoliluut samalle korkeudelle. Itse Suoliluuhan on siis SI-nivelen päässä. ![]()
Edit: Ja laitatko W. mullekin niitä kuvia?
Viimeksi muokattu Mauri Antero (27.11.2006 20:35:50)
Kirjautunut ulos
Laitan huomenna.
W
Kirjautunut ulos
Sawotar kirjoitti:
tm 14.5.06 kirjoitti:
Juuri tänään pyyhkäsin menemään juosten 22 kilometriä ja hyvältä tuntui. Vaimo painoi jalkapohjillaan lantion suoraan eilen illalla ilmeisen onnistuneesti. Tämän hieman epämääräisen tekniikan (ei onnistu vielä aina) seurauksena tietynlainen jomotus lonkasta katosi, mutta lihaksissa kyllä tuntui kireyttä ja hieman kipuakin, kunnes lähdin lenkille. Ja nyt lenkin jälkeen kaikki on kunnossa. Ennen lenkkiä terästin hieman syviä vatsalihaksia ja tein venyttelyt jalan etu- ja takapuolille sekä potkaisin lonkat oikoseksi ja vielä venytin hieman selkää.
Nyt minusta tuli kylla kauhean utelias
Milla tavalla vaimosi manipuloi lonkkiasi ja milla tavalla
"Potkaisit ne oikoiseksi"
Tahtoisin niin tietaa
No niin, olen kehittänyt tekniikkaa edelleen (tuohan oli toukokuussa). Enää en tarvitse vaimoni apua, vaan saan SI:t paikalleen itsekin - olen myös opettanut näitä liikkeitä asiakkailleni - siis yleensä siinä vaiheessa, kun homma on enää kiinni lantion asennosta. Osa oppii ne ja osa ei.
Aluksi teen venyttelyjä (ks sivu http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8) liikkeet 1, 3 ja 2. Luultavasti mitään venyttelyjä ei välttämättä edes tarvita aina, mutta ne on hyvä kuitenkin tehdä. Liikkeessä 1 on tärkeää saada toinen jalka ja selkä rennoksi. Se on aika hienovarainen liike.
Venyttelyjen avulla itseltäni oireet katosivat hetkeksi, joten tuon pienen hetken aikana junttasin hieman muunnellulla keinutusliikkeellä SI:t paikalleen. En osaa sanoa onko lantioni suora sen jälkeen vai ei, mutta alkuperäiset oireet katoavat ja tilalle tulee arkuus lonkissa ja kiristelevät alaselän lihakset. Arkuudesta ja kiristelevistä lihaksista pääsen eroon käymällä lenkillä! Lenkillä on vain pidettävä huoli siitä, että ei astu kuoppaan tai korokkeelle. Lenkkipolun täytyy siis olla tasainen. Pieni lihastyö saa siis arkuuden pois. Ilman tätä rentouttavaa lenkkiä lihakset kiristelevät selässä 1-3 päivää.
Sitä en osaa sanoa, saako tällä menetelmällä aivan kaikkia lantion asentoja korjattua, sillä lantionasentoa korjaillessa kiinnitän huomioni ainakin 5 eri asiaan. Nuo liikkeet tähtäävät yhteen näistä viidestä. Eli kokeiluja täytyy jatkaa.
Kirjautunut ulos
tm 14.5.06 kirjoitti:
No niin, olen kehittänyt tekniikkaa edelleen (tuohan oli toukokuussa). Enää en tarvitse vaimoni apua, vaan saan SI:t paikalleen itsekin - olen myös opettanut näitä liikkeitä asiakkailleni - siis yleensä siinä vaiheessa, kun homma on enää kiinni lantion asennosta. Osa oppii ne ja osa ei.
Täällä on opittu ainakin. Tulihan siinä jo 4 vuotta ongelmien kanssa tapeltuakin.
Päänsärkyä ,migreeniä, hartia ja alaselkäkipuja, pulssin nousua, ja yleistä sekavuutta ja
sitämyöden yleistä laiskottelua.
painokin on noussut varmaan 20 kg. koska ruoka on hyvää.![]()
Sain selkeän avun Timolta (jos saa teititellä).
Minulla antaa si-nivel noin 1.5senttiä periksi joka minulla jo aiheuttaa em. oireet.
Ja saan sen Timon ohjeilla itse helposti paikalleen.
Olin muuttohommissa viikonloppuna ja oli pelkästään hienoa, koska jaksoi painaa, eikä
tarvinnut säästellä kipujen tai muiden oireiden takia. nyt tosin tuntuu pientä oireilua joten täytynee tehdä "junttaus" venytyksineen niin eiköhän se taas siitä.
Kirjautunut ulos
TMN kirjoitti:
Tulihan siinä jo 4 vuotta ongelmien kanssa tapeltuakin.
Päänsärkyä ,migreeniä, hartia ja alaselkäkipuja, pulssin nousua, ja yleistä sekavuutta ja
sitämyöden yleistä laiskottelua.
painokin on noussut varmaan 20 kg. koska ruoka on hyvää.
Kovin tutulta kuullostaa. Tosin aika vähällä pääsit... vain neljä vuotta kipuja.
Kuinka moni onkaan tuskissaan vuosikymmeniä ilman tietoakaan, että mikä vaivoihin auttaisi kun ei kerrota edes, että missä vika on??
Kävitkös sinä muutes lääkärissä vaivojesi takia?
tuli käytyä lekurissa kyllä. ensimmäisen vuoden lääkäri sanoi että kyllä se siitä kun vähän venyttelee ja kirjoitti lähetteen fysioterapeutille. Ei juurikaan mitään apua. Oli siihen aikaan joku tulehdus lapojen välissä ja meni vain huononpaan suuntaan kun sitä lämmitti.
Sen jälkeen olen käynyt kiropraktikolla, fysiatrilla, osteopaatilla, silmälääkärillä (mistä sain kyllä lasit tarpeeseen) ja jatkanut fysioterapiaa.
Sitten itseopiskelulla opin kantapään kautta avaamaan huvittavan näköisillä liikkeillä vaivaavia nikamalukkoja, joka helpotti aina hetkeksi.
Viimeistään siinä vaiheessa luovutin ainakin lääkärien suhteen kun työterveyslääkäri sanoi että kiipees tohon vaa-alle. ilmoitti ivallisella äänellellä 20 kg. pois niin vaivat lähtee. koko ajan oli itsellä kuitenkin tunne että vaikka painoa oli, on ja aina varmaan tulee olemaan ei kivut sun muut johtuneet "ylipainosta" vaan jostain muusta.
peilistä olin katsellut jo pidemmän aikaa että onpa noi kaksi kuoppaa alaselässä eri korkeudella ja että ei taida olla ihan normaalia. TT-lääkärille niistä mainittuani sain tuomion eripituisista raajoista ja korkoa kenkään.
Kun kerran sattui venytellessä kuopat tasaantumaan kovan kivun saattelemana lääkärin diaknoosi oli "onpas kumma homma".![]()
Sittenpä löysin Kuningas Holman nettisivut ja sitä kautta Maarasen yhteystiedot.
Soitin Maaraselle jolloin jo tiesin kertoa omadiaknoosini väärästä lantion asennosta.
Lantio tuli kerralla suoraan Maarasen käsittelyssä, kestää päivästä 2 viikkoon.
Eipä haittaa kun saa itse taas paikoileen.
Tosiaan kesti vain 4 vuotta meikäläisen suuremmat vaivat. Ollaan kyllä tosin vasta kuntoutumassa ja joka päivä opin uutta omasta ruodosta.
On sääli että ihmiset jotka tappelevat em. vaivan kanssa kymmeniä vuosia tietämättä kuitenkin niin yksinkertaisesta avusta.
Oma kokemus muuten kiropraktikoista on surkea. VAHVAA RAHASTUSTA sanon minä.
Kirjautunut ulos
Kavinpa viimeviikolla, espanjalaisella kaverilla..Tekee hierontaa, akupunktiota ja niksauttelua. Sama kaveri vetaa myos pilates tunteja.
Han laittoi jalkani samanpituisiksi.Otin pohjallisen pois.
Eli olen nyt viikon ollut treenaamatta punteilla, pelkkaa venyttelya ja kavelya.
Olo on selassa vahan huojuva.Paivan vaihtuessa iltaan , tulee paansarky, jonka saan kylla pois kun pistan puoleksi tunniksi lattialle maaten.
Huomenna on uusi kasittely kerta.
Ei ois eessa, muuta kuin uuden kehotasapainon hankkiminen.![]()
Hoidon jalkeen kadet ylti suorilta jaloin lattiaan helposti...
Tanaan saan nippa, nappa nilkoista kiinni.![]()
Hoidon antanut mies kaski heittaa ,entisen pohjallisen makeen, ja hankkimaan
paljon matalamman, joka vain tukisi jalan asentoa.Minulla kaantyy lyhempi jalka voimakkaasti sisaan.
Onko mitaan venyttely ideoita, jotka toimii?
Kauanko kestaa, jos tosissaan ja paivittain yrittaa saada liikeratoja puhtaammaksi?3kk?
Kysy ihmeessä siltä että mitä se teki? Mikä sulla oli pielessä, että jalat oli erimittaiset? Pyydä diagnoosi!
Sulla on siis ylipronaatiota? Se tulee yleensä lyhyempään jalkaan ellei lantiossa ole asiat normaalia pahemmin pielessä. Kun kaikki viat korjataan, niin sen pronaation pitäisi korjaantua... mulla ainakin korjaantui yli 20 vuotta ollut ylipronaatio.
Kavin eilen uudestaan.Hoitaja pidensi taas jalan naksautti lantion ja muut lukossa tai kiertyneet nikamat.Teki akupunktiota alaselkaan ja lopuksi venyteltiin omatoimisia harjoitteita.Niita olen nyt kotona vaannelly. Pohjallisen pois oton jalkeen,
selka on huteran olonen, ei uskalla mitaan villia kylla tehda;)..Kipuja ei ole.
Otan kylla tosi iisisti.
Milloinkahan sita uskaltas palata salille, vai uskaltaako sita ollenkaan?
Mita kannattaa puntilla valttaa?
En ole koskaan pystynyt kyykkaamaan jalat levallaan, lantio on ollut niin vino.
Jalat yhdessa etukyykky onnistuu joten kuten, mutta paino selan paalla, ei tuntunut
hyvalle ![]()
Vuosi sitten innostuttiin kokeileee kaverin kanssa paljonko pannaan prassiin.
300kg meni kymmenella, mutta nain jalkeenpain ajateltuna, taisin olla aika typera tytto ![]()
Turhaa vaantoa alaselkaan..
Sarkylaakkeita tuli vedettya, nama 6 vuotta kivasti, nyt loppui sekin lysti, kun maha alkaa olla siina kunnossa, etta puurot ja vellit ovat ainoita jotka ei polttele.
Yolla heraan oksettavaan oloon.Hain apteekista rauhoittavaa laaketta vatsalle ja piimaa juon joka paiva.
Joten niista pillereista eroon paasin aika akkia..![]()
Se pitaakin minut hissunkissun, ei voi palata entiseen, kun kipu iskee..Taytyy karvistella ja huilata.
Olen nyt kokonaan uuden asian kanssa, olen reenannut koko ikani, mutta nyt taytyy kaikki tehda toisin ,enka saa selkeaa kokonaisuutta paahani millaan.![]()
Taytyy venytella, niin ja nain ..ja lahtokohtani on etta olen kuin sahapukki.
Suorin jaloin pystyn istumaan 90 asteen kulmassa, ja se onkin jo maximi ![]()
Olen lukenut Tonin tekemia selkasivuja , paljon ja yrittanyt perehtya asiaan.
..Viela on paljon oppimista
Lohkare kirjoitti:
Kuinka monta teitä on? Laittaakaahan kaikki tälle palstalle ilmoitus, jos si-nivelenne on jäänyt oikeaan asentoon ja ryhtinne on suoristunut sekä kivut ovat hävinneet. Olisi kiva tietää kuinka moni Tonin lisäksi on saanut pysyvän avun si-nivelen manipuloinnista.
Malla, sieltä hieronnan jälkeisestä topikista, sama kokemus minulla. Vielä vajaan vuoden takaisina aikoina kipu oli jokapäiväinen ikävä kaveri. Vasta Holmalla sain lantion ja lonkat kohdalleen, aiemmista lääkäreistä ja diagnooseista en enää sano tähän mitään.
Viime vuoden lokakuussa fys. Turunen korjasi vas. si:n dislokaation (yliliikkuva, dislokaatio ja vorlauf). En ole käynyt tarkistuksessa koska tunnen että olen terve siitä lähtien. Kirjoitin viime keväänä Tonillekin, että näillä si- nivelillä ei tulis mieleenikään lähteä patikkaretkille enää. Nyt olen toista mieltä. Enpä olisi uskonut, eikä olisi ystävät, tututkaan.
Ainakin yksi hyvä havaintokonsti on videoida itsensä takaa etutaivutuksessa. Kun kipua mulla oli, kävellessä se levisi yleensä lonkista polviin ja istuessa alkoi tuntua nivuskivut, silloin vasen pakara näytti jäävän ylemmäs, siis yliliikkuvana dislokoitunut kuten Toni selostaa noista puolieroista.
Mielenkiinnolla ja empatiella seuraan teidän muiden kamppailua terveytenne puolesta. Aina voi voittaa, mot. Aurinkoista lenkkipäivää täältä piäkaupunkiseudulta.![]()
Kirjautunut ulos