Kipufoorumi II

Tuki- ja liikuntaelimistön kivuista ja niiden hoitamisesta, erikoisalueena lantion alueen toimintahäiriöt.

Et ole kirjautunut käyttäjäksi.

#1 29.9.2007 17:01:13

Elina
Member
Mistä: Joensuu
Rekisteröity: 27.2.2006

SI-nivelen etureunan kipu

Kävin eilen osteopaatilla ja tehtiin kaikenlaisia vivutusliikkeitä tuolle SI-nivelelle. Osteo epäili että SI:ssäni ei ole mitään vikaa koska suurin osa liikkeistä, kuten esim. aktiivinen jalan nosto selällään ei tuota kipua - pitäis kuulema tuottaa kipua useimmilla SI-potilailla (?). Sitten kuitenkin selällä maatessa, kun hoitaja painoi etupuolelta suoliluiden etuharjanteista, tuntuu vihlova kipu oikealla SI:ssä. Tämä on siis ainut liike jossa tunnen kipua SI:ssä, nimenomaan oikealla puolella. Osteopaatin mukaan tässä liikkeessä SI-nivelen etureuna hieman avautuu ja kipu voisi tulla etureunan ligamenteistä. Tuntuuko muilla kipua tällasessa liikkeessä? Mitähän sille vois tehdä kun on yhä sellanen olo että kaikki ei ole lantiossa ihan kohdillaan???

Oon saanu lihasten kramppailuun hirmusti apua asentohoidosta mutta tuossa lantiossa on yhä jotain perin outoa hmm

Viimeksi muokattu Elina (29.9.2007 17:09:35)

Kirjautunut ulos

#2 29.9.2007 19:21:55

toni
Member
Rekisteröity: 26.1.2007

Re: SI-nivelen etureunan kipu

Kipu voi tuntua missä vain. Harvoin virheasennossa oleva SI-nivel itseensä kipua aiheuttaa. Pitäisi etsiä asentovirhettä eikä kipua. Kipuhan voi olla jopa oikealla ja virheasento vasemmalla. SI-nivelen virheasentoa ei etsitä kivun avulla vaan tunnustelemalla suoliluiden ja ristiluun asentoa..

Kirjautunut ulos

#3 30.9.2007 02:13:10

Tier
Member
Rekisteröity: 21.4.2007

Elina kirjoitti:

Kävin eilen osteopaatilla ja tehtiin kaikenlaisia vivutusliikkeitä tuolle SI-nivelelle. Osteo epäili että SI:ssäni ei ole mitään vikaa koska suurin osa liikkeistä, kuten esim. aktiivinen jalan nosto selällään ei tuota kipua - pitäis kuulema tuottaa kipua useimmilla SI-potilailla (?). Sitten kuitenkin selällä maatessa, kun hoitaja painoi etupuolelta suoliluiden etuharjanteista, tuntuu vihlova kipu oikealla SI:ssä. Tämä on siis ainut liike jossa tunnen kipua SI:ssä, nimenomaan oikealla puolella. Osteopaatin mukaan tässä liikkeessä SI-nivelen etureuna hieman avautuu ja kipu voisi tulla etureunan ligamenteistä. Tuntuuko muilla kipua tällasessa liikkeessä? Mitähän sille vois tehdä kun on yhä sellanen olo että kaikki ei ole lantiossa ihan kohdillaan???

Oon saanu lihasten kramppailuun hirmusti apua asentohoidosta mutta tuossa lantiossa on yhä jotain perin outoa hmm

Mitkä lihakset kramppailee?

-T-

Kirjautunut ulos

#4 30.9.2007 03:32:07

Elina
Member

Tier kirjoitti:

Mitkä lihakset kramppailee? -T-

Suorat vatsalihakset, vinot oikealla sekä etenkin tuo Quadratus lumborum.

Kirjautunut ulos

#5 30.9.2007 15:37:54

Henna kirj
Vieras

Mullehhan tehtiin toi samainen suoliluuharjojen painotesti, ja missään ei tuntunut kipua, mutta kun laski irti sellainen aaltomainen vihlonta meni läpi alaselän rangan ja häntäluun, siis sillai suoraan..

Mutta mahalla ollessa kun testasi si nivelia niin vasen antoi kipua tosi selvästi.. Tiiä sitten.. On tullut niin epäuskoiseksi. Mutta Elina, sullahan toi on aika selvä juddu, koska sehän se on oikeelinja mistä tuntuu selviten saavan sitä apua, eiks juu yikes

#6 30.9.2007 18:44:23

Elina
Member

Henna kirj kirjoitti:

Mutta Elina, sullahan toi on aika selvä juddu, koska sehän se on oikeelinja mistä tuntuu selviten saavan sitä apua, eiks juu yikes

Jeps... kyllä nyt tuntuu ekaa kertaa 7 vuoteen että oon oikeilla jäljillä smile Taidan piipahtaa Lahdessa jossain vaiheessa vielä tuota lantiota laitattamassa - tasapainoharjoitteilla ei niveliä liikutella wink

Tänään aamulenkillä sattui mielenkiintoinen juttu kun lähdin lenkille tasapainoharjoitteita tekemättä. 10 minsaa käveltyä alko oikee puoli vetää kramppiin. Kun tulin kotiin tein harjoitteet ja spasmit laukesi smile Kävin siellä osteolla perjantaina joten ranka on suht hyvässä lukottomassa tilassa ja silloin noiden tasapainojuttujen merkityksen tosissaan huomaa.

Kirjautunut ulos

#7 1.10.2007 14:58:20

Tier
Member

Elina kirjoitti:

Tier kirjoitti:

Mitkä lihakset kramppailee? -T-

Suorat vatsalihakset, vinot oikealla sekä etenkin tuo Quadratus lumborum.

Lantio kiertynyt oikealta eteen? Kirraako koko ajan, auttaako venyttely?

-T-

Kirjautunut ulos

#8 2.10.2007 08:40:00

Elina
Member

Tier kirjoitti:

Lantio kiertynyt oikealta eteen? Kirraako koko ajan, auttaako venyttely? -T-

Juu, just näin. Lantio kiertynyt oikealta eteen ja tasapainon vuoksi yläkroppa oikealta taakse... Venyttely ei auta, monesti vaan pahentanut asiaa mutta tasapainoharjoitteet laukaisee krampin täysin smile Suosittelisin kyllä tätä tasapainoasian tutkimista täälläkin kaikille joilla jossain vaiheessa vaivaa on ollut huimausta, koska hyvälaatuinen asentohuimaus on tosiaankin kansantaudin luokkaa ~10% ja hoito yksinkertaista. Oon ollut ihan ällikällä lyöty miten paljon tää auttaa smile

Kirjautunut ulos

#9 2.10.2007 08:41:53

Elina
Member

Henna kirj kirjoitti:

Mullehhan tehtiin toi samainen suoliluuharjojen painotesti, ja missään ei tuntunut kipua, mutta kun laski irti sellainen aaltomainen vihlonta meni läpi alaselän rangan ja häntäluun, siis sillai suoraan..

Tuostahan se osteo sanoi just mulle et nivelen pitäis "parkaista" kun "painotestissä" ote irroitetaan. Viittaa nesteeseen, tulehdukseen tmv. Mulla kipu hellitti samalla kun paine heltisi hmm

Kirjautunut ulos

#10 2.10.2007 10:36:01

Tier
Member

Elina kirjoitti:

Tier kirjoitti:

Lantio kiertynyt oikealta eteen? Kirraako koko ajan, auttaako venyttely? -T-

Juu, just näin. Lantio kiertynyt oikealta eteen ja tasapainon vuoksi yläkroppa oikealta taakse... Venyttely ei auta, monesti vaan pahentanut asiaa mutta tasapainoharjoitteet laukaisee krampin täysin smile Suosittelisin kyllä tätä tasapainoasian tutkimista täälläkin kaikille joilla jossain vaiheessa vaivaa on ollut huimausta, koska hyvälaatuinen asentohuimaus on tosiaankin kansantaudin luokkaa ~10% ja hoito yksinkertaista. Oon ollut ihan ällikällä lyöty miten paljon tää auttaa smile

Mielenkiintoista. Mulla itsellä todettu seisten oikean suoliluun olevan kiertynyt eteen. Mut mulla sit oikea olkapää puskee ylös ja eteen, ja muutenkin oikea puoli tukossa kauttaaltaan niskaan asti. Vai onks se sittenkin tuo vasen puoli se syyllinen, kuten Holma on joka kerta diagnosoinut... ?

-T-

Kirjautunut ulos

#11 2.10.2007 10:48:02

JiiÄs
Vieras

"...muutenkin oikea puoli tukossa kauttaaltaan niskaan asti."

Kauanko nuo vaivat ovat jatkuneet? Vuosia?

#12 2.10.2007 14:16:17

Elina
Member

Tier kirjoitti:

Mielenkiintoista. Mulla itsellä todettu seisten oikean suoliluun olevan kiertynyt eteen. Mut mulla sit oikea olkapää puskee ylös ja eteen, ja muutenkin oikea puoli tukossa kauttaaltaan niskaan asti. Vai onks se sittenkin tuo vasen puoli se syyllinen, kuten Holma on joka kerta diagnosoinut... ? -T-

Jep, mulla itse asiassa myös näin. Eli lantio oikeelta eteen kääntynyt, Tuossa rintarangan keskellä "solmu" ja kun kattoo noita kylkikaaria rintavarustuksen alla kiertyvät oikeelle taakse ja sit tuo oikea olkapää mulla samoin puskee ylös eteen. Eli varsinainen korkkiruuvi tuo ranka. Mulla myös oikea puoli se kramppinen puoli kaularangasta lantioon. Kuusitaipaleen Jarmo taitaa hyvin nää tasapainoasiat täällä Joensuussa.

Mie veikkaan että mulla tää tasapainovaiva ollut läsnä lapsesta saakka koska mulla on ollut pahoinvointia laivoilla, autossa lukiessa, pyörivissä laitteissa ym. Kramppeja on oikealla siksi että itse ongelma on vasemman puolen tasapainoelimessa (samalla puolella kuin isälläni). Eli oikea puoli (oikean puolen lihakset) kompensoinut vasemman toimintaa. Jarmo sanoi mielestäni hyvin että tilanne olis sama kun jokaisella vasemmalla ottamallani askeleella joku tönäisis mua vasemmalle, eli oikee puoli on joutunut tekemään paljon enemmän työtä pitääkseen mut pystyssä. Ja vaiva tosiaan pahentunut koko ajan kun kävelemisen/lenkkeilyn määrä on lisääntynyt. Lihastasapainoa (oikea/vasen) oli mun myös aika turha yrittää parantaa koska vika on tuolla tasapainoelimessä eli kroppaa kuormittuu koko ajan kuitenkin epätasapainoisesti.

Epäilen että monella joilla "SI ei pysy paikoillaan" ongelma on just tämä. Mullekin sanottu että oikea SI on ehkä hieman lukossa mutta se on mulle (tasapainolle) luontainen asento. Nyt kiinnostais siis yhdistää toi virheasennon korjaaminen tän asentohoidon kanssa. Timon hoidon jälkeenhän mulla kramppas hulluna tuo quadratus, jonka saan nyt asentohoidolla pidettyä auki. Eli uskon että tää vaiva on monen asian summa.   

Taidan toistaa itteeni... tää on nyt vaan aika tohkeissaan roll

Viimeksi muokattu Elina (2.10.2007 14:25:03)

Kirjautunut ulos

#13 2.10.2007 21:35:12

Tier
Member

JiiÄs kirjoitti:

"...muutenkin oikea puoli tukossa kauttaaltaan niskaan asti."

Kauanko nuo vaivat ovat jatkuneet? Vuosia?

Niin, selkävaivoja (alaselkä) 2003 vuoden alusta -> hautaan asti ?

Noi yläselän vaivat tulleet lukkoineen hissukseen 2003 ->. En muista, että olis akuutissa iskiaskipuvaiheessa rintarangassa ollut pahoja lukkoja. Eikä rintaranka napsunut tuolloin.
Nuo kylkiluiden rutinat tulleet kanssa parin viime vuoden aikana. Tuntuu, että ne ovat pahentuneet mitä enemmän on käsitelty, ja itse koittanut aukoa paikkoja.

Toki tähän on todettava, että vaikea sanoa yläselän vaivoista eli jumeista ja lukoista mitään ennen vuotta 2004, koska niitä ei juuri koskaan oltu aukastu missää hoidoissa. Ne ovat varmasti kyllä olleet lukossa jo aiemminkin, niin ainakin vahvasti epäilen.

Noihin rutinoihin jne. Epäilen 2003 kaatumisen johdosta, että kylkiluiden kiinnitykset ovat hajonneet osittain, sekä mahdollisesti muita pieniä murtumia lapaluiden kohdalla, 15cm niiden alapuolella. Noihin kohtiin kiinnittyy useita selkälihaksia ja kylkiluiden välisiä lihaksia kanssa. Noi kohdat kun ottivat vastaan peilijäällä liukastumisen.

Lensin kämpän rappuselta toisella askelmalla salikassin kanssa vauhdilla rytkäyttäen selälleen (lunta satanut yöllä jään päälle). Sen jälkeen koko selkä ollut enemmän ja vähemmän "pönkkö".

Varsinaisia kipuja paikallaanollessa tai levossa ei tunnu, eli ei kai ole mitään isommin poikki tai murtunut. Joskus sivulletaivutus istuen (olankohautus+ rintarangan sivutaivutus) kirraa, jokin kylkiluu jää jumiin -> reilumpi taivutus + rangan kierto eteen -> raps. Joku paikka joko kylkiluissa tai nikaman fasettinivelen juuressa rapsahtaa. Rapsahduksen jälkeen tulee lihasrentoutus, ja rintarangan liikelaajuus paranee.

Tilannetta hämmentää myös auton huono penkki, 3v nukkumista 90% unista oikealla kyljellä HUONOLLA patjalla ja istumatyö. Myös edellisen auton penkki oli from ass.

Välillä tilanne parempi, ja voi esim. kunnolla reenata salilla ja liikkua. Välillä taas lantio kierteellä, lukkoja, lihaskireyksiä, pääkivut, olkakivut, ylärinta erittäin kireä jne.

Ehkä pitää jättää istumatyö ja alkaa päätoimiseksi sauvakävelijäksi. Kuntosaliyrittäjyys kiinnostaa kanssa, koska silloin voi kuntouttaa itseään samalla, kun tekee duunia. Tosin yrittäjyys on aina riski. Saleja kun on etelässä varsinkin joka toisessa kulmauksessa.

-T-

Kirjautunut ulos

#14 2.10.2007 21:41:54

Tier
Member

Elina kirjoitti:

Tier kirjoitti:

Mielenkiintoista. Mulla itsellä todettu seisten oikean suoliluun olevan kiertynyt eteen. Mut mulla sit oikea olkapää puskee ylös ja eteen, ja muutenkin oikea puoli tukossa kauttaaltaan niskaan asti. Vai onks se sittenkin tuo vasen puoli se syyllinen, kuten Holma on joka kerta diagnosoinut... ? -T-

Jep, mulla itse asiassa myös näin. Eli lantio oikeelta eteen kääntynyt, Tuossa rintarangan keskellä "solmu" ja kun kattoo noita kylkikaaria rintavarustuksen alla kiertyvät oikeelle taakse ja sit tuo oikea olkapää mulla samoin puskee ylös eteen. Eli varsinainen korkkiruuvi tuo ranka. Mulla myös oikea puoli se kramppinen puoli kaularangasta lantioon. Kuusitaipaleen Jarmo taitaa hyvin nää tasapainoasiat täällä Joensuussa.

Mie veikkaan että mulla tää tasapainovaiva ollut läsnä lapsesta saakka koska mulla on ollut pahoinvointia laivoilla, autossa lukiessa, pyörivissä laitteissa ym. Kramppeja on oikealla siksi että itse ongelma on vasemman puolen tasapainoelimessa (samalla puolella kuin isälläni). Eli oikea puoli (oikean puolen lihakset) kompensoinut vasemman toimintaa. Jarmo sanoi mielestäni hyvin että tilanne olis sama kun jokaisella vasemmalla ottamallani askeleella joku tönäisis mua vasemmalle, eli oikee puoli on joutunut tekemään paljon enemmän työtä pitääkseen mut pystyssä. Ja vaiva tosiaan pahentunut koko ajan kun kävelemisen/lenkkeilyn määrä on lisääntynyt. Lihastasapainoa (oikea/vasen) oli mun myös aika turha yrittää parantaa koska vika on tuolla tasapainoelimessä eli kroppaa kuormittuu koko ajan kuitenkin epätasapainoisesti.

Epäilen että monella joilla "SI ei pysy paikoillaan" ongelma on just tämä. Mullekin sanottu että oikea SI on ehkä hieman lukossa mutta se on mulle (tasapainolle) luontainen asento. Nyt kiinnostais siis yhdistää toi virheasennon korjaaminen tän asentohoidon kanssa. Timon hoidon jälkeenhän mulla kramppas hulluna tuo quadratus, jonka saan nyt asentohoidolla pidettyä auki. Eli uskon että tää vaiva on monen asian summa.   

Taidan toistaa itteeni... tää on nyt vaan aika tohkeissaan roll

Ittellä kanssa noita pahointeja bussissa, laivalla, heiluvissa vehkeissä jne. Mutta onko vinoll lantiolla tai lihasepätasapainolla sit noiden kanssa tekemistä? Eiks tällöin pitäs tulla paha olo juostessa tai muuten liikkuessa? Olen suunnistanut kilpaa pentuna, eikä koskaan siellä tullut paha olo taikka huipannut.

Mutsilla kanssa välillä pahoja huimaus/pahanolon tunteita. Oksettaa ja kestää yleensä pari päivää. Eläkkeelle jäätyään ei taida olla ollut enään. Epäilen niskan jumeja/lukkoja ja sit stressi laukassu reaktiot. Myös jokin ruoka tais laukasta muistaakseni pahanolon (perunalaatikko).

-T-

Kirjautunut ulos

#15 3.10.2007 00:09:28

Kokemusta on
Vieras

Miekin olen Lahdessa käyny, mutta Maarasella parempi tyyli, koska lämmittää/hieroo pehmytkudokset ekaks ja sitten vasta laittaa lantiota yms. paikkoja paikoilleen...Holma ihan kylmiltään painelee paikoilleen ja se ei miun mielestä ole hyvä homma..kokemusta molemmista hoitajista...Niin ja Timo itekin suunnistaja, niin tietää juttuja mitä sekin voi aiheuttaa, Elina! Suosittelen kokemuksesta mieluummin Timoa kuin Holmaa ja Holman selvyyden/humalan asteesta ei voi koskaan ennakkoon tietää...eli aina vähän ylläri, että missä kunnossa kansanparantaja on! Timolle tosin pitkät jonot, eikö sekin kerro hoitajan taidoista jotain? Holmalle pääsee yleensä melkein heti, jopa seuraavana päivänä, hmm...ja miun mielestä Timo ottaa kokonaisuuden paremmin huomioon eli, että mistä mikäkin johtuu..aattelin vaan mielipitteeni kertoa, kun sitä Joukoa täällä aina ylistetään! Mutta miun vointini helpottunut Timon hoidoista enemmän, kun hieroo lihaksiakin ja ottaa hermopinteet yms. paremmin huomioon ja hoitoaikakin pitempi. En ollenkaan tarkoita, että Joukon hoidossa mitään vikaa olisi, mutta ei ihan sillain ota kokonaisuutta huomioon kuin Maaranen. Timo neuvoo myös ruokavalioasioissa, jos asiakas osoittaa siihenkin mielenkiintoa. Saapi olla miun kanssa erikin mieltä, mutta tämä miun kokemus hoidoista ja olen jo useasti käyny molemmilla. roll

#16 3.10.2007 00:37:01

Henna kirj
Vieras

Myö käytiin Elinan kanssa Timon tykönnä, itsellä oli sellainen oireeton kausi menossa, joten en osaa sano juuta en jaata.
Mutta Elinahan sain apua.

#17 3.10.2007 09:11:20

tuula
Vieras

Henna kirj kirjoitti:

Myö käytiin Elinan kanssa Timon tykönnä, itsellä oli sellainen oireeton kausi menossa, joten en osaa sano juuta en jaata.
Mutta Elinahan sain apua.

jatkoa edelliseen Henna kirjoittaa 00:41:18 toisella otsikolla ..on niin jumissa melkein joka päivä....
kuinkas tässä näin kävikään, Henna?

#18 3.10.2007 12:16:04

Tier
Member

Kokemusta on kirjoitti:

Miekin olen Lahdessa käyny, mutta Maarasella parempi tyyli, koska lämmittää/hieroo pehmytkudokset ekaks ja sitten vasta laittaa lantiota yms. paikkoja paikoilleen...Holma ihan kylmiltään painelee paikoilleen ja se ei miun mielestä ole hyvä homma..kokemusta molemmista hoitajista...Niin ja Timo itekin suunnistaja, niin tietää juttuja mitä sekin voi aiheuttaa, Elina! Suosittelen kokemuksesta mieluummin Timoa kuin Holmaa ja Holman selvyyden/humalan asteesta ei voi koskaan ennakkoon tietää...eli aina vähän ylläri, että missä kunnossa kansanparantaja on! Timolle tosin pitkät jonot, eikö sekin kerro hoitajan taidoista jotain? Holmalle pääsee yleensä melkein heti, jopa seuraavana päivänä, hmm...ja miun mielestä Timo ottaa kokonaisuuden paremmin huomioon eli, että mistä mikäkin johtuu..aattelin vaan mielipitteeni kertoa, kun sitä Joukoa täällä aina ylistetään! Mutta miun vointini helpottunut Timon hoidoista enemmän, kun hieroo lihaksiakin ja ottaa hermopinteet yms. paremmin huomioon ja hoitoaikakin pitempi. En ollenkaan tarkoita, että Joukon hoidossa mitään vikaa olisi, mutta ei ihan sillain ota kokonaisuutta huomioon kuin Maaranen. Timo neuvoo myös ruokavalioasioissa, jos asiakas osoittaa siihenkin mielenkiintoa. Saapi olla miun kanssa erikin mieltä, mutta tämä miun kokemus hoidoista ja olen jo useasti käyny molemmilla. roll

Ottamatta mitään kantaa nyt Timoon, vaan yleisesti.

Mun mielestä on hyvä, että hoitajalla on töitä. Asiakkaalle taas ei ole hyvä, jos on akuutti vaiva, ja joutuu odottaan kuukauden. Toki vuosikausia jatkuvat jonot kertoo, että asiakkaat hakeutuvat saamaan apua.

Hoitaja itse määrittää miten paljon itselleen ottaa asiakkaita -> jonon pituus. Eli jollekulle voi kertoa, ettei ole aikoja lähipäivänä, vaikka oliskin.

Kolikolla on tietysti kääntöpuolikin. Jos joutuu käymään vuositolkulla samalla hoitajalla, ja sit näitä vakioasiakkaita on paljon (jonot), niin tulee sit mieleenkin, että tehoaako hoito sitten? Kun hoitohan pitäs viedä vaivoja pois, ja vähentää hoitokertoja. Toki omat toiminteet ratkaisevat, eli mitä itse tekee asian eteen. Sehän mm. Holman hoidoissa KOROSTETAAN. Erittäin harvat koulutetut hoitajat kertovat, mitä itse pitäisi tehdä, jotta vaivoista pääsisi eroon.

-T-

Viimeksi muokattu Tier (3.10.2007 12:17:28)

Kirjautunut ulos

#19 3.10.2007 13:05:39

Kokemusta on
Vieras

No tietääksein Timo on ollut Holman oppilas ja korostaa samalla lailla sitä mitä ite pitäis kotona tehdä oman vointinsa eteen! En ala kinaamaan asiasta. Kotihoito-ohjeet suunnilleen samat kuin Holmalla. Molemmat hoitajat hyviä!!!! Ei ollu tarkoitus Joukoa haukkua, vaan kerroin ainoastaan mielipiteeni.. smile

#20 3.10.2007 16:53:29

Elina
Member

Tier kirjoitti:

Ittellä kanssa noita pahointeja bussissa, laivalla, heiluvissa vehkeissä jne. Mutta onko vinoll lantiolla tai lihasepätasapainolla sit noiden kanssa tekemistä? Eiks tällöin pitäs tulla paha olo juostessa tai muuten liikkuessa? Olen suunnistanut kilpaa pentuna, eikä koskaan siellä tullut paha olo taikka huipannut.

Mutsilla kanssa välillä pahoja huimaus/pahanolon tunteita. Oksettaa ja kestää yleensä pari päivää. Eläkkeelle jäätyään ei taida olla ollut enään. Epäilen niskan jumeja/lukkoja ja sit stressi laukassu reaktiot. Myös jokin ruoka tais laukasta muistaakseni pahanolon (perunalaatikko). -T-

Lihas(epä)tasapainolla on paljonkin tekemistä tuon asentohuimauksen kanssa. Kirjoitin jo tuohon edelliseen viestiin mielestäni ( wink ) selkeesti asian auki. Eli jos sulla on vikaa esimerkiksi vasemman puolen tasapainoelimessä, horisontaalisessa kaarikäytävässä, tasapainoelin ilmoittaa jokaisella vasemmalla jalalla ottamallasi askelella aivoille että kaadut/horjahdat ja ei siinä kehon oikean puolen muu auta kuin yrittää pitää sut pystyssä, eli oikean puolen quadratus ym. muut lihakset kiristyy. Ja mitä se tekee vuosien mittaan kropalle? lihakset kiristyy epätasapainoisesti, etkä voi sille itse mitään. Jos quadratus on hyvin kireä se vaikuttaa lantion asentoon merkittävästi. Esim. Turusen hoidossahan sen ihme mäkihyppääjäasennon tarkoituksena manipulaatiossa on nimenomaan rentouttaa ne quadratukset. ... jos mutsillasikin on huimaus/pahoinvointituntemuksia kehottaisin kyllä käymään jossain tutkituttamassa asian. Maksaa nimittäin vaivan!!

Se että sulla ei tule paha olo liikkuessa johtuu siitä että muistaakseni sullakin oli sitä lihasta wink joiden avulla pidät kehoa "oikeassa asennossa" ja kompensoit sitä tasapainoelimen tuottamaa väärää infoa. Samahan se täällä on: oon kehittänyt haluamattani älyttömän korsetin tuohon keskivartaloon: lenkkeillessä ei huimaa, mut keskivartalon lihakset kiristyy ihan hullun lailla.  Jos niitä lihaksia ei olis siinä tukemassa, vaihtoehtona olis se huimaus. Mutta siis sitä tasapainoelintä on helppo "tuunata" antamaan oikeaa informaatiota, jolloin lihasten ei tartte tehdä turhaa työtä ja kiristää ja vääntää muuta kroppaa.

Akuutissa oli muuten eilen juttua asentohuimauksesta:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2007/021007_c.htm

Kirjautunut ulos

#21 3.10.2007 21:16:06

Tier
Member

Elina kirjoitti:

Tier kirjoitti:

Mutsilla kanssa välillä pahoja huimaus/pahanolon tunteita. Oksettaa ja kestää yleensä pari päivää. Eläkkeelle jäätyään ei taida olla ollut enään. Epäilen niskan jumeja/lukkoja ja sit stressi laukassu reaktiot. Myös jokin ruoka tais laukasta muistaakseni pahanolon (perunalaatikko). -T-

Lihas(epä)tasapainolla on paljonkin tekemistä tuon asentohuimauksen kanssa. Kirjoitin jo tuohon edelliseen viestiin mielestäni ( wink ) selkeesti asian auki. Eli jos sulla on vikaa esimerkiksi vasemman puolen tasapainoelimessä, horisontaalisessa kaarikäytävässä, tasapainoelin ilmoittaa jokaisella vasemmalla jalalla ottamallasi askelella aivoille että kaadut/horjahdat ja ei siinä kehon oikean puolen muu auta kuin yrittää pitää sut pystyssä, eli oikean puolen quadratus ym. muut lihakset kiristyy. Ja mitä se tekee vuosien mittaan kropalle? lihakset kiristyy epätasapainoisesti, etkä voi sille itse mitään. Jos quadratus on hyvin kireä se vaikuttaa lantion asentoon merkittävästi. Esim. Turusen hoidossahan sen ihme mäkihyppääjäasennon tarkoituksena manipulaatiossa on nimenomaan rentouttaa ne quadratukset. ... jos mutsillasikin on huimaus/pahoinvointituntemuksia kehottaisin kyllä käymään jossain tutkituttamassa asian. Maksaa nimittäin vaivan!!

Se että sulla ei tule paha olo liikkuessa johtuu siitä että muistaakseni sullakin oli sitä lihasta wink joiden avulla pidät kehoa "oikeassa asennossa" ja kompensoit sitä tasapainoelimen tuottamaa väärää infoa. Samahan se täällä on: oon kehittänyt haluamattani älyttömän korsetin tuohon keskivartaloon: lenkkeillessä ei huimaa, mut keskivartalon lihakset kiristyy ihan hullun lailla.  Jos niitä lihaksia ei olis siinä tukemassa, vaihtoehtona olis se huimaus. Mutta siis sitä tasapainoelintä on helppo "tuunata" antamaan oikeaa informaatiota, jolloin lihasten ei tartte tehdä turhaa työtä ja kiristää ja vääntää muuta kroppaa.

Akuutissa oli muuten eilen juttua asentohuimauksesta:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2007/021007_c.htm

Lihasta muuten puheenollen... http://www.youtube.com/watch?v=rt7bDv9- … mp;search=

Kirjautunut ulos

#22 4.10.2007 08:17:45

tuula
Vieras

jatkuvasti vaikeuksia saada viestit läpi, uusi yritys.
Ns. hyvänlaatuinen asentohuimaus  on aivan eri asia kuin huimaus.Ns. hyvänlaatuinen voidaan todeta menemällä makuulle ja huimaus alkaa tai jatkuu makuuasennossa.(kiteet korvassa)

Eipäs sekoitella kehon  epäsymmetrian aiheuttamaa huimausta edelliseen.

#23 4.10.2007 09:13:16

JiiÄs
Vieras

Tier:
Kipuja vuodesta 2003 lähtien akuutimmin? Tai ainakin sen kuvan tekstistä sai.

Kuinka kauan olet harjoitellut aktiivisesti painojen kanssa? Onko KOSKAAN aiemmin ollut kipuja missään kohtaa kroppaa kun olet reenannut menemään? Onko kipujen takia tullut missään vaiheessa taukoa harjoittelusta ennen vuotta 2003?

#24 4.10.2007 15:38:22

Elina
Member

tuula kirjoitti:

Ns. hyvänlaatuinen asentohuimaus  on aivan eri asia kuin huimaus.Ns. hyvänlaatuinen voidaan todeta menemällä makuulle ja huimaus alkaa tai jatkuu makuuasennossa.(kiteet korvassa)

Eipäs sekoitella kehon  epäsymmetrian aiheuttamaa huimausta edelliseen.

Tarkkuutta, tarkkuutta wink Pitkäaikainen hyvälaatuinen asentohuimaus voi aiheuttaa kehossa epäsymmetriaa. Noin kolmanneksella asentohuimaus jatkuu pitkään diagnosoimatta ja aiheuttaa lihasepätasapainoja ja tätä kautta epäsymmetriaa muuallakin kehossa. Tästä puhuin, en muusta.

Kirjautunut ulos

#25 4.10.2007 15:45:27

Elina
Member

tuula kirjoitti:

Tuolla mainitsemallasi testillä testataan vain ja ainoastaan posteriorisen kaarikäytävän toimintaa. Yleisesti ottaen tämä on ainoa asentohuimaustesti mitä lääkärin vastaanotolla tehdään (= osataan tehdä?). Tasapainoelimessä (molemmin puolin) on kuitenkin myös anteriorinen (superinen) ja horisontaalinen kaarikäytävä, joiden testaaminen tapahtuu eri tavoin. Kaikista useiten "vika" löytyy juuri tuolta horisontaalisesta käytävästä, jota kuitenkaan harvemmin testataan. Tuo posteriorisen käytävän vaiva löytyy lähinnä vanhuksilta, ja koska muita käytäviä ei rutiininomaisesti testata, sen vuoksi monen NUOREN ihmisen hyvänlaatuinen asentohuimaus jää valitettavan usein diagnosoimatta.

Viimeksi muokattu Elina (4.10.2007 15:54:27)

Kirjautunut ulos

#26 4.10.2007 15:47:12

toni_
Vieras

Eikö myös kehon epäsymmetria ja toimintahäiriö voi aiheuttaa asentohuimausta?

#27 4.10.2007 15:55:36

Elina
Member

toni_ kirjoitti:

Eikö myös kehon epäsymmetria ja toimintahäiriö voi aiheuttaa asentohuimausta?

Varmasti voi.

Kirjautunut ulos

#28 5.10.2007 08:27:30

JiiÄs
Vieras

Huimaus on kehon yksi varoitussignaali kehon epäsymmetriasta ennen kuin epäsymmetria alkaa aiheuttamaan/lähettämään kipusignaalia.

Ajatus ei ole omani vaan viritetty Pete Egoscuen haastattelusta.

#29 5.10.2007 10:30:22

toni_
Vieras

JiiÄs kirjoitti:

Huimaus on kehon yksi varoitussignaali kehon epäsymmetriasta ennen kuin epäsymmetria alkaa aiheuttamaan/lähettämään kipusignaalia.

Itse ajattelen, että huimaus liittyy muuttuneeseen biomekaniikkaan. Jalka tai kävely muuttuu, kun lantio kiertyy vinoon. Silloin hermotus sekoaa, kun homma ei pelaakaan kuten ennen tai kuten pitäisi. Keskushermosto yrittää sitten säätää niitä tasapainoaisteja tottumaan uuteen tilanteeseen. Vaan enpä ole asiaa pahemmin miettinyt.

Toisaalta monet kerrat olen mm. salibandyssä astunut vasemmalla jalalla "huti", eli yrittänyt käyttää sitä vaikka se ei ollut vielä maassa, koska oli lyhyempi jalka... nurin siinä monesti menee. Joskus taittui polvikin ikävästi.

#30 5.10.2007 11:00:58

Elina
Member

JiiÄs kirjoitti:

Jep, mutta huimausta ja sitä kautta epäsymmetriaa voi kehittyä myös tasapainoelimen virhetoiminnasta. Vaiva ja hoito on jo suht hyvin tunnettua ja sillä on saavutettu merkittäviä hoitotuloksia. Itsekin olen kokenut nuo hoidon hyödyt. Ja nyt ymmärrän myös sen MIKSI lihastasapainoa palauttavista harjoitteista ei ole ollut mulle merkittävää hyötyä. Sen sijaan tasapainoelimen (= syyllisen ) hoito on purkanut vuosia vaivanneet krampit.

Kirjautunut ulos

#31 5.10.2007 11:04:25

JiiÄs
Vieras

Itselleni kävi juuri niin kuin P. Egoscue asiaa nettihaastattelussaan pui. Kroppa ilmaisi lihasepätasapainoa monenlaisilla viesteillä. Huimaus oli pahoinvoinnin ohella yksi niistä. Samoin älytön väsymys jne..

Sitten meni vuosikymmen eteenpäin kaikenlaisten ongelmien kanssa kunnes 2004 kaikki aiemmin sivuutetut ongelmat muuttuivat ns. krooniseksi kivuksi. En uskonut lääkäreiden kommentteja magneettikuvistani, vaan aloitin omatoimisen kuntouttamisen jota kesti 2,5 vuotta. Säännöllisestä venyttelystä ei ollut hyötyä, ei astanga joogasta, eikä Terve Selkä-kirjankaan opit auttaneet. Syy: yhdessäkään edellisessä menetelmässä ei ollut JÄRKEVÄÄ liikesarjayhdistelmää, joka olisi poistanut oravanpyörässä laukkaamisen ja joka olisi suunniteltu nimenomaan minun kropalleni. Sittenhän se toimiva menetelmä vihon viimein löytyi kun tarpeeksi kauan odotti ja etsi.

Nyt syksyllä aloitin Alasalmen opastuksella lihastasapainon korjaamisen ja oravanpyörä pysähtyi siihen. Liikesarjoihin tuli logiikka mukaan, järkeä hommaan. Edellinen liike ei kumonnut seuraavaa tai toisinpäin. Ja jumankauta, että homma on toiminut loistavasti.

Sillä se lähtee millä se on tullutkin, harjoittelemalla.

#32 5.10.2007 11:10:42

Elina
Member

JiiÄs kirjoitti:

Nyt syksyllä aloitin Alasalmen opastuksella lihastasapainon korjaamisen ja oravanpyörä pysähtyi siihen. Liikesarjoihin tuli logiikka mukaan, järkeä hommaan. Edellinen liike ei kumonnut seuraavaa tai toisinpäin. Ja jumankauta, että homma on toiminut loistavasti...

Hieno homma että sulle kävi näin smile Mulle ei toiminut... Meillä tämä asentohuimaus kulkee suvussa (=geeneissä). Ja niinhän se on että toiselle käy toinen hoito, toiselle toinen. Vaihtoehdoista on hyvä tietää.

Kirjautunut ulos

#33 5.10.2007 11:53:17

toni_
Vieras

Elina kirjoitti:

JiiÄs kirjoitti:

Nyt syksyllä aloitin Alasalmen opastuksella lihastasapainon korjaamisen ja oravanpyörä pysähtyi siihen. Liikesarjoihin tuli logiikka mukaan, järkeä hommaan. Edellinen liike ei kumonnut seuraavaa tai toisinpäin. Ja jumankauta, että homma on toiminut loistavasti...

Hieno homma että sulle kävi näin smile Mulle ei toiminut... Meillä tämä asentohuimaus kulkee suvussa (=geeneissä). Ja niinhän se on että toiselle käy toinen hoito, toiselle toinen. Vaihtoehdoista on hyvä tietää.

Väittävät myös että selkävaivat kulkee suvussa. En usko siihenkään teoriaan.
Moni asiantuntija ei usko teoriaan, että korkea kolesterolitaso altistaisi sairauksille. Miljardeja euroja kulutetaan aivan turhiin pillereihin ja lääkkeisiin, jotka laskevat kolesterolia, koska se muka on tarpeen....

Eli nuo geeneissä kulkevat ja perityt sairaudet ei ole aina ihan niin geneettisiä kuin teorioissa esitetään.

#34 5.10.2007 11:58:41

JiiÄs
Vieras

Elina, mikä sinulle ei toiminut? Alasalmen väsäämä harjoitusohjelma vai joku muu?

#35 5.10.2007 15:20:36

Elina
Member

JiiÄs kirjoitti:

Elina, mikä sinulle ei toiminut? Alasalmen väsäämä harjoitusohjelma vai joku muu?

Fysioterapeutti "määräsi" mulle harjoitteita joiden tarkoituksena oli vähentää tuota keskivartalon lihasepätasapainoa. Osittain se auttoikin mutta sinnikkäästi lihakset vain kramppasi oikealla puolella lenkkeillessä. Nyt ei siis tuota vaivaa enää ole.

Alasalmea ja Egosque- menetelmää olen lueskellut mielenkiinnolla ja niitä netissä olevia harjoitteita kokeillutkin, mutten ole kaveriin ollut henk.koht. yhteyksissä.

Kirjautunut ulos

#36 5.10.2007 21:08:04

JiiÄs
Vieras

---Alasalmea ja Egosque- menetelmää olen lueskellut mielenkiinnolla ja niitä netissä olevia harjoitteita kokeillutkin, mutten ole kaveriin ollut henk.koht. yhteyksissä.---

Egoscueta voin suositella. Niin montaa eri juttua ehdin jo kokeilemaan ennen sitä, että oksat pois oscari-elokuvasta. Ja ne kokeilut eivät olleet mitään parin päivän mittaisia juttuja, kuten ei ole tämä meneillään oleva "kokeilukaan".

Ei siinä mitään häviä. Ymmärtää voi paljonkin ja saada melkoisia ahaa-elämyksiä liikkumisen riemusta ja kroppansa tuntemuksista.

Board footer