Kipufoorumi II

Tuki- ja liikuntaelimistön kivuista ja niiden hoitamisesta, erikoisalueena lantion alueen toimintahäiriöt.

Et ole kirjautunut käyttäjäksi.

#1 2.7.2007 22:55:43

kallekoo
New member
Rekisteröity: 2.7.2007

Alaselkäkipu

Hei! Olen jalkapalloilija ja olen kärsinyt alaselkävaivasta noin kolme kuukautta. Ensimmäisen kerran alaselässä tuntui kipua joskus helmi-maaliskuussa. Huhtikuussa kivut haittasivat niin paljon että sen jälkeen olen ollut sivussa. Kipu on vasemmalla puolella alaselässä..tai ennemminkin voisi sanoa että jumi. Tuntuu että sielä on jokin lihas jumissa tai kireänä. Minkäänlaista kipua ei lenkkeillessä tunnu, mutta kun ottaa terävän suunnanmuutoksen niin tuntuu sellainen repäisevä kiristävä kipu heti alaselässä. Hierojan mukaan minun psoas-lihas on kireä ja hän on antanut minulle liikkeitä mikä pitäisi auttaa. Olen myös käynyt röntgen-kuvissa ja makuulta otetussa kuvassa alaselkä kaartuu hieman oikealle. Toisessa kuvassa tuli ilmi, että oikee raaja on 4milliä vasempaa pitempi. Olen noin kuukauden tehnyt liikkeitä ja käynyt hieronnassa mutta ei ole tilanne parantunut yhtään. Minulle on myös oikeassa polvessa ollut kipuja noin puoli vuotta. Kun jalalle antaa painoa ja vähän koukistaa niin tuntuu vihlaisu polvilumpion päällä. Kipu katoaa noin puolen tunnin lämmittelyn jälkeen. Voisiko selvävaivat liittyä polvikipuihin? Ja mikä avuksi?

Kirjautunut ulos

#2 3.7.2007 00:03:40

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Rekisteröity: 27.2.2006
Weppi-saitti

Re: Alaselkäkipu

Kuulostaa SI-nivelperäiseltä vaivalta, mutta sitähän ei tiedä ennenkuin asian tutkii. Polvikivut liittyvät useinkin sekävaivoihin ja nimenomaan lantion alueen ongelmiin. Lisää aiheesta: http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=150

Sinuna soittaisin Jouko Holmalle (Lahti) heti huomenna ja noin klo 11 tienoilla tai sen jälkeen. Itse olen lomalla (ja hoidan käyttäen Joukon opettamia ja usein hyväksi havaittuja ja koettuja menetelmiä). Niin - ja jos asustelet Turun puolessa, niin Luoman Heikki olisi yksi mahdollisuus. Hämeenkyrössä tekee töitä puolestaan Männikön Lauri.

Kirjautunut ulos

#3 3.7.2007 00:59:49

Jussi
Vieras

Oulusta TM:llä tiedossa ketään osaajaa?

#4 3.7.2007 01:33:45

kallekoo
New member

En asu turun suunnassa..pohjanmaalta olen. Oma ryhtini muistuttaa juuri noissa harjoitus esimerkeissä olevaa a- kuvaa. Usein selkä tuntuu väsyvän kun joutuu kauan istumaan ja on vaikea ylläpitää hyvää ryhtiä. Ja huomaan, että vasemman jalan liikkuvuus sivulle on selvästi heikompi kuin oikean jalan. Semmoinen pistävä kipu lonkassa kun yrittää vasenta jalkaa taivuttaa sivulle. Se psoas- lihasta harjoittava liike on sellainen, että makaan selälläni pöydällä selkä suorassa ja toinen jalka roikkuu vapaana alhaalla ja nostan jalkaa koukussa hitaasti ja tasaisesti ihan niin ylös kuin menee n.15kertaa ja kolme kertaa päivässä on kehotettu tekemään. Mitä mieltä olet tuosta liikkeestä? Kannattaisiko minun kokeilla tehdä noita esimerkkiliikkeitä? Niin ja sellainen juttu vielä, että minulle annettiin 4millimetrin korotus kenkään lyhyemmän jalan alle..onko sellaisesta apua?

Kirjautunut ulos

#5 3.7.2007 11:59:28

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Rekisteröity: 27.2.2006
Weppi-saitti

kallekoo kirjoitti:

Ja huomaan, että vasemman jalan liikkuvuus sivulle on selvästi heikompi kuin oikean jalan. Semmoinen pistävä kipu lonkassa kun yrittää vasenta jalkaa taivuttaa sivulle.

Aivan sama oire kuin minulla silloin, kun vasen SI on jumiutunut.

Se psoas- lihasta harjoittava liike on sellainen, että makaan selälläni pöydällä selkä suorassa ja toinen jalka roikkuu vapaana alhaalla ja nostan jalkaa koukussa hitaasti ja tasaisesti ihan niin ylös kuin menee n.15kertaa ja kolme kertaa päivässä on kehotettu tekemään.

Eipä tuo liike taida tuota lantio-ongelmaa ratkaista. Mutta jos se tuntuu hyvältä niin harjoitushan se on sekin (täytyy jossain välissä kokeilla itse, niin sittenpä osaan paremmin sanoa). Itse olen tehnyt hieman vastaavaa muutamaan otteeseen: peffa pöydän laidalla niin, että jalat laidan ulkopuolella, kädet takapuolen alla, jalat hiukan haara-asennossa ja annetaan jalkojen venyä alas (sitten nostetaan jalat ylös - ja taas alas). Tämä hiukan muistuttaa (tai enemmänkin kuin hiukan) Joukon opastamaa lantiontiputusliikettä. Mutta muistutuksena vaan se, että kun SI on riittävästi jumissa, niin sitä on kyllä tavattoman hankala saada omilla konsteilla liikkeelle ja paikalleen. Joskus se käy vahingossa - esimerkiksi liukastuminen ja kaatuminen - mutta sekin tuntuu olevan hyvin harvinaista.

Niin ja sellainen juttu vielä, että minulle annettiin 4millimetrin korotus kenkään lyhyemmän jalan alle..onko sellaisesta apua?

Asiakaiden kokemusten mukaan apua ei korotuksista ole ollut. Kipu on muuttunut joissain tapauksissa toisenlaiseksi ja joissain tapauksissa kivut ovat lisääntyneet. Jaa - yksi sanoi, että kävellesä hyvä, mutta muuten kivut lisääntyivät.

Ja kyllä sinun kannattaa kokeilla noita DonTignyn liikkeitä sivulla http://www.kuntonetti.org/index.php?sivu=8. Yksi liike tuolta jäi jostain syystä pois (täytyy lisätä joskus): seisot jakkaran vieressä (jakkara vasemmalla puolellasi), nosta vasen jalka jakkaran päälle (niin, nyt se on hiukan koukussa, jalkapohja jakkaraa vasten), taivuta itseäsi etenpäin ja tavoittele sormillasi oikean jalan varpaita (siis rennosti, ei väkisin). Nämä liikkeet saattavat toisinaan hepottaa oireita joksikin aikaa. Sitä en tiedä, miten käy, jos noita liikkeitä tosiaan tekee kuudesti päivässä kahden viikon ajan.

Kirjautunut ulos

#6 3.7.2007 14:01:00

kallekoo
New member

kiitos vinkeistä! täytyy kokeilla tehdä noita liikkeitä ja katsoa miltä tuntuu. Niin eihän se korotus varmasti sitä ongelmaa korjaa..itse viikon verran kävellyt ja kevyesti lenkkeillyt tuon korokkeen kanssa eikä ole tuntunut auttavan. Nyt kun olen tuota kertomaani liikettä tehnyt niin olen huomannut että vasen nivunen on ruvennut rutisemaan. Tietyssä asennossa kun sitä venyttää niin se naksuu ja rutisee. Raajojen pituusero kuvassa on häpyluun kiinnityskohdassa(?) eroa, että vasen puoli on hieman korkeammalla kuin oikea. Muutenkin nivunen tuntuu vasemmalta puolelta olevan koko ajan jumissa tai kireänä.

Kirjautunut ulos

#7 4.7.2007 09:49:44

puoskari
Vieras

Nythän näitä saman puolen virheasento ja kipu tapauksia alkaa ilmestymään, kuten huomaatte kyseessä on alkuvaiheen oireet> syy ja kipu samalla puolella!

#8 4.7.2007 15:24:31

Tier
Member
Rekisteröity: 21.4.2007

Voi olla, mut voi olla olematta.

Kirjautunut ulos

#9 4.7.2007 15:59:18

Hade
Vieras

puoskari kirjoitti:

Nythän näitä saman puolen virheasento ja kipu tapauksia alkaa ilmestymään, kuten huomaatte kyseessä on alkuvaiheen oireet> syy ja kipu samalla puolella!

Taidat olla selvänäkijä, ja kaukoparantaja.
Minun kykyni eivät siihen riitä, joten jätän netin välityksellä kaikenlaisten arvailujen ja diagnoosien tekemisen väliin.
Käytän hyväkseni vain "sormien näkökykyä".

#10 4.7.2007 23:32:18

puoskari
Vieras

Tämän tason saavuttaa, kun on riittävän paljon käytännön hoitokokemusta.

Kaikkea hyvää tuleville käytännön opiskeluvuosillesi.

Ps. kuuntele mitä asiakkaasi sinulle kertovat...

#11 4.7.2007 23:55:34

Hade
Vieras

puoskari kirjoitti:

Tämän tason saavuttaa, kun on riittävän paljon käytännön hoitokokemusta.

Kaikkea hyvää tuleville käytännön opiskeluvuosillesi.

Ps. kuuntele mitä asiakkaasi sinulle kertovat...

Tietojeni mukaan minulla on hoitokokemusta kaksi kertaa sinun ikäsi.

#12 5.7.2007 00:05:41

puoskari
Vieras

Onneksi olkoon 90 vuotis syntymäpäiviesi johdosta, hade!

Kerro terveisiä myös siskolleni Veikolle ( siinä naapuri osastolla5, sänky 6))

terveisin hilkka osasto 7.

#13 5.7.2007 00:14:08

Hade
Vieras

puoskari kirjoitti:

Onneksi olkoon 90 vuotis syntymäpäiviesi johdosta, hade!

Kerro terveisiä myös siskolleni Veikolle ( siinä naapuri osastolla5, sänky 6))

terveisin hilkka osasto 7.

Etkö parempaan hoitotulokseen pystynyt"siskosi" kanssa.
Dementia oireet ilmenevät myös jo sinussa. lol

#14 5.7.2007 00:33:07

puoskari
Vieras

Sulla on kyllä hade ihailtava huumorintaju....

#15 5.7.2007 00:37:27

Hade
Vieras

puoskari kirjoitti:

Sulla on kyllä hade ihailtava huumorintaju....

"sanasta miestä sarvesta härkää"!!!

#16 5.7.2007 12:27:05

Tier
Member
Rekisteröity: 21.4.2007

Tuttu kirja? Oliskohan tuossa mitään mullistavaa rapakon takkoo?

http://www.sipress.com/mainpage.html
http://www.sidysfunction.com/booksdvdsresearch.html

-T-

Kirjautunut ulos

Board footer