Kipufoorumi II

Tuki- ja liikuntaelimistön kivuista ja niiden hoitamisesta, erikoisalueena lantion alueen toimintahäiriöt.

Et ole kirjautunut käyttäjäksi.

#1 19.1.2007 19:52:31

Reino
Vieras

Kokemuksia Jyväskylästä ja Joensuusta

Oma "sairauskertomukseni" selviää tarkemmin tuolta aikaisemmista Repetin viesteistä. Mutta lyhyesti neljä vuotta iskiastyylistä särkyä vasemmassa jalassa, vasemmassa pakaralihaksessa ja vasemman suoliluun ja selkärangan risteyksessä, alas ja ylöspäin. Vahva vasemmalle konveksi skolioosi, vasen suoliluun harja alempana kuin oikea.
Erilaisia arvailuja ja hoitoja neljä vuotta, ilman että mikään tuli paremmaksi.

Sain Misulta erään jyväskyläläisen hermoratahieroja-homeopaatin yhteystiedot, varasin ajan sinne ja menin aikaisempien röntgen ja tietokonekuvien kanssa.

Hän tutki kuvia reilun puoli tuntia ja selitti minulle, että si-nivelet molemmilta puolin jumissa. Kumpikaan suolinivel ei kuitenkaan ole pois paikaltaan, vaan vasen jalkani on 15 mm lyhyempi.
Käsittely kesti 2.5 tuntia ja oli hieronnan ja lihasten venyttelyn osalta "kivutonta" mutta niskan ja si-nivelten manipuloinnin osalta en pysty sanomaan samaa. Tunsin kuitenkin, että lanneranka tuli liikkuvaksi.
Lopuksi tarkistus seisoen eteen- ja sivutaivutuksineen sekä kiertoineen. Ne menivät surkeasti, kunnes hän pani n. 1.5 cm paksun kirjan vasemman jalkani alle, oikea lattiassa.
Taivutukset eteen ja sivulle ja ylävartalon kierrot menivät loistavasti.

Suositus 7 mm kantapala kenkään aluksi ja vatupassikuva jalkojen tarkan pituuseron toteamiseksi. Ja sitten tultiinkin Joensuuhun ja eikun lähetettä hankkimaan.

Terveyskeskuksessa se ei onnistunut. Oma lääkäri sanoi, ettei ihmisillä ole eri pituisia jalkoja, skolioosi on perinnöllinen syy (ei seuraus) vaivoihini, eikä sille voi tehdä mitään ja suositteli taas hermoratatutkimusta, jossa jo olin ja mitään ei löytynyt.
Kieltäydyin siitä ja erosimme sanoilla "Unohda koko juttu"!
Hankin sitten lähetteen yksityislääkäriltä ja kävin tänään PKKS: ssä tässä "vatupassikuvassa", joka oli kyllä luottamusta herättävä ja siinnä kahden ulkopuolisen henkilön voimin eliminoitiin mahdollinen lantion kierteisyys.
Lausunnon mukaan: oikea jalka 14 mm pitempi.

Eli tämän mukaan jalkojen todellinen pituusero omalla kohdallani on tosiasia ja selkärangan asento korjattavissa vain korokkeilla vasemman jalan alla.
Koska skolioosista mainittiin jo kansakouluikäisenä röntgenkuvausten yhteydessä, oletan jalkojen pituuseron johtuvan kasvuiästä saakka.

Eli pidän nyt itselleni selvitettynä, että minulla on todellinen jalkojen pituusero ja vaivaani hoidetaan sen mukaan.

Eli mitä tästä kaikesta olen oppinut:
- älä luota lääkäreihin
- älä luota kaikkiin fysioterapeutteihin

Ja mitä ihmettelen:
- eri koulukuntia/ ihmisillä ei ole eripituisia jalkoja/ ihmisillä voi olla todella eri pituiset jalat, ja jääräpäistä toimintaa "oman totuuden" mukaan.

Eli näin mennään nyt. Katsotaan myöhemmin, olenko vetänyt asioista oikeat johtopäätökset. Tämä Jyväskylän kaveri herätti luottamusta sillä hän ei suoralta kädeltä kieltänyt kumpaakaan ajattelutapaa vääräksi, vaan tutki kuvia ja "ajatteli omilla aivoillaan".

No, eipä tästä niin lyhyt tullutkaan! smile

#2 19.1.2007 20:24:51

Toni
Vieras

Re: Kokemuksia Jyväskylästä ja Joensuusta

Ihan mielenkiintoinen, ei tarina eikä kertomus vaan kokemus.

"Hän tutki kuvia reilun puoli tuntia ja selitti minulle, että si-nivelet molemmilta puolin jumissa. Kumpikaan suolinivel ei kuitenkaan ole pois paikaltaan, vaan vasen jalkani on 15 mm lyhyempi."

Ensimmäinen ihmetys on se, että miten kuvasta (joka on siis liikkumaton) voi nähdä, että joku nivel ei liiku oikein eli on jumissa, mutta on silti paikallaan???? Mistä ihmeestä sen jumin näkee?

Ja jos kuvaa on noin kauan katseltu, niin kuulostaisi enemmänkin sellaiselta "kun mitään vikaa ei näy niin minäpä arvaan" -diagnoosilta.

Vain pieni osa "osaajista", jotka sanovat ymmärtävänsä SI-nivelten ongelman, todella ymmärtävät sen. Tässä eräs poiminto:
"A research therapist who has studied the SI for 40 years puts it this way: About 10% of physical therapists state that they know how to treat SIJD and of those 10%, only about 2% really know what they are doing. "

Kuten itse sanoit: Älä luota...

Tässäpä sulle tehtävä: Pyydäpä selvitys, että mikä sen pituuseron aiheuttaa? Onko toinen reisiluu pidempi kuin toinen vaiko sääriluu? Ei kai se "valuvirhe" nyt monessa paikassa yhtäaikaa voi olla? Ja jos ne sanoo, että sääriluu, niin pyydäpä huvikses, että kuvaa sekä edestä että takaa... Ja jos ne kuvat antaa saman tuloksen ihme on.

#3 19.1.2007 20:52:35

Reino
Vieras

No hän kyllä tutki sen puolen tunnin aikana useampaa kuvaa ja selitti kolmen viivottimen asettelulla kulmia. Miten nyt on ja miten olisi jos suoliluu olisi liikkunut pois paikaltaan. Tosin en itse sitä ymmärtänyt mutta sen taas ymmärsin, miten ja mistä selkäranka olisi vääntynyt, jos suoliluu olisi pois paikaltaan.

Enkä pidä oleellisena selvittää, mistä se jalka jättänyt kasvunsa vajaaksi, reidestä vai säärestä.

Mutta jos kaikki vaivat ja jalkojen pituusongelmat selittyisivät suoliluun liikkumisella pois paikaltaan, asiasta TÄYTYISI olla enemmän tietoa ja sen ympärillä pyörisi valtava bisnes.

Päästäni ei putoa kruunu, jos joudunkin myöhemmin kertomaan olleeni väärässä uskomukseni kanssa. Mutta nyt minulla on lähtökohta, johon itse uskon ja jonka pohjalta asiaa yritetään korjata. Ja aion jatkossakin manipoloituttaa si-niveliäni, niin että ne pysyvät normaalin määränsä liikkuvina.

Ja kaikella ystävyydellä Toni, en haluaisi sinunkaan katsovan asioita vain ja ainoastaan yhdellä silmällä, vaikka voitkin yhtä hyvin olla oikeassa kuin minäkin. smile

Reino

#4 19.1.2007 21:18:02

Misu
Vieras

Olen samalla linjalla kuin Reino. Jos olisi yksi ja ainoa totuus, niin eikö silloin lääkäritkin ja kaikki eri alojen parantajat toimisi juuri samalla lailla aina...? Minä uskon myös siihen, mitä oma järkeni, hoitajan järki ja etenkin kroppani sanoo. Kun si tällä hetkellä liikkuu ja pysyy pohjallisen ansiosta liikkeessä, niin sekin on jo 100% parempi kuin lähtökohta, josta kaikki alkoi eli kun olin kuin tönkkösuolattu muikku. On myös aika karua todeta, että 1/100 tai 1/1000 jalat ovat eri mittaiset? Miten tämä on tutkittu ja miten sitäkään on voitu objektiivisesti tutkia, jos kerran lantionkiertymät vaikuttavat aina kuvien luotettavuuteen?

"Ja jos kuvaa on noin kauan katseltu, niin kuulostaisi enemmänkin sellaiselta "kun mitään vikaa ei näy niin minäpä arvaan" -diagnoosilta."

Minusta myös aika loukkaavaa arvioida jonkun ammattitaitoa tuntematta kyseistä hoitajaa lainkaan olisipa hän sitten kuinka hyvä tai huono tahansa.

Eiköhän tosiaan anneta kaikkien kukkien kukkia ja ihmisten kertoa omia tarinoitaan ilman ns. teilaamista. Eikö se juuri ole tämän palstan tarkoitus, että ihmiset voivat saada toisiltaan hyviä vinkkejä, joita voivat kokeilla parantaakseen oloaan? Tai sitten olen ymmärtänyt aivan väärin.

#5 19.1.2007 21:28:12

Toni
Vieras

"Enkä pidä oleellisena selvittää, mistä se jalka jättänyt kasvunsa vajaaksi, reidestä vai säärestä."

Älä nyt pahastu, mutta minä pidän tietoa mielenkiintoisena. Sehän myös selittäisi missä vika olisi, jos semmoinen pituusero olisi.

"Mutta jos kaikki vaivat ja jalkojen pituusongelmat selittyisivät suoliluun liikkumisella pois paikaltaan, asiasta TÄYTYISI olla enemmän tietoa ja sen ympärillä pyörisi valtava bisnes."

Miten ihmeessä se olisi valtava bisnes?
Eikös parempi bisnes ole myydä niitä korotuspohjallisia. Niitä myydään pelkästään Suomessa joka vuosi useita tuhansia ja monilla on hintaa satoja euroja. Ja paljon parempi bisnes on myydä pillereitä kipuoireiden hoitoon, tarjota fysikaalista oireiden hoitoon ja mitä näitä oireiden hoitomenetelmiä nyt sitten onkaan. Aika harva miettii sitä syytä niihin oireisiin...

Eihän osteoporoosiakaan ymmärretty vielä 15 vuotta sitten lainkaan (J-P Kouri aamuTV:ssä tällä viikolla) eikä fibromyalgiaa ole lääketieteessä tunnustettu kuin vasta 20 vuotta. Miksi SI-nivelen ymmärrys ja diagnostiikka olisi nyt täydellinen, kun monen muunkin asian "ymmärrys" on yhä hakoteillä: Lääketieteen "faktoista" 50% muuttuu viiden vuoden aikana. Tuo mainittiin jossakin artikelissa n. vuosi sitten. Ja yhä suurin osa lääkäreistä pitää kaikenlaista manuaaliterapiaa ja jopa mobilisaatioterapiaa huuhaana. Voin antaa heti parin arvostetun ortopedin nimen, jotka haukkuvat kaikki "niksauttajat" huuhaahoitajiksi... Ja tässä eriäviä tutkimuksia:
Manipulaatio on paljon tehokkaampaa kuin mitä lääkäreiden apu on... http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selk … iseutu.jpg

Ja samaa mieltä ovat miljoonia tienaavat huippu-urheilijatkin (punaisella alleviivattu kohta):
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/ralli.jpg

Sekä suomalaiset tutkijat:
http://s111.photobucket.com/albums/n135 … =loput.flv

Mua saa ihan vapaasti kritisoida, en pahastu. Haasteet vaan ajaa mua etsimään lisää tietoa. Mutta olen vaan niin paljon lukenut ja kuunnellut näitä potilaiden kokemuksia. En väitä olevani oikeassa, mutta useimmiten tarina vain lopulta osoittautuu sellaiseksi, että lopulta se vika oli kuitenkin SI-nivelissä vaika moni "asiantuntija" oli sanonut, että ei nissä mitään vikaa ole...

Tässä tuorein ja ens viikolla tulee (toivottavasti) Raahen suunnasta tälle foorumille lisää...
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selk … _matts.pdf

ja lopujen lopuks tämä tarina on paras, koska Evelle oli eräs tunnettu SI-nivelten asiantuntija sanonut, että mitään vikaa ei SI-nivelissä ole. Ja moni ylilääkäri naureskeli, että tottakai sattuu kun on synnynnäistä ja rakenteellista vikaa. Muta he kaiki olivat väärässä!Lue ihmeessä koko tarina!
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/eve.htm

Even kanssa väännettiin seivästä useiden kuukausien ajan. Kuullostaako tutulta?:
"Ja siitä lantiosta sen verran, että itselläni on jalkojen pituusero 1,5 cm (siis itse jalat ovat eri mittaiset) ja mun lantio on kuvattu (on ihan suorassa ja SI-nivelet paikallaan) ja olen myös käynyt osaajalla, joka sanoi SI-niveleni olevan ihan paikallaan ja toimivan täysin normalisti. Lisäksi mulla on kierreskolioosi notkolla ja yläselässä on lievä kyfoosi. Tää on synnynnäistä ja siihen ei auta mikään. Piste. "

Mutta mitä tapahtui tuon "pisteen" jälkee. Suosittelen Even kokemuksen lukemista.

#6 20.1.2007 00:08:58

Reino
Vieras

"Älä nyt pahastu, mutta minä pidän tietoa mielenkiintoisena. Sehän myös selittäisi missä vika olisi, jos semmoinen pituusero olisi."

En varmasti pahastu mutta minusta se ei ole oleellista sillä nyt ajattelen - tällä hetkellä ja näiden todisteiden valossa - että se pituusero on eikä olisi.
Miksi näin ajattelen? Siksi, että molemmat si-niveleni olivat jumissa ja irtosivat, vaikka se koskikin. Ja koska tutkimuksen jälkeen selkärankani skolioosin todettiin silmämääräisesti ja sormilla olevan ennallaan ja se korjautui heti tämän korokkeen (kirjan) avulla ja se muutenkin muutti oloni paljon paremmaksi, ja koska tässä röntgenissä todettiin tämä raajojen pituusero, uskon myös näin olevan.

Näen, että olet tehnyt suunnattoman työn asioiden tutkimiseksi ja aivan varmasti vilpittömässä auttamisen tarkoituksessa, joten arvostan mielipiteitäsi ja tietojasi paljon.

En millään tavalla kyseenalaista kertomuksiasi niissä tapauksissa, joista kerrot (toiset kertovat) ja se on erinomainen asia, että he ovat saaneet avun.

Niinkuin sinullakin on tarve uskoa asiaasi, niin on minullakin. Ja nyt minulla on asioista tällainen tieto/ käsitys.
Olen mielestäni tarpeeksi kärsinyt näistä lääkärien ja fysioterapeuttien arvailuista ja väitteistä, ettei ihmisellä voi olla eri pituisia raajoja ja siltä pohjalta tehdyistä vääristä hoidoista.

Jos tämä diaknoosi on väärä, olen täysin valmis ottamaan sinuun yhteyttä ja kokeilemaan sinun edustamiasi menetelmiä. Eikä minulla tämän jälkeen muuta mahdollisuutta olekkaan.
Jos ne pohjalliset/ korotetut kengät käyvät tarpeettomiksi, kuljetan ne ilomielin käsissäni kotiin.

Hyvää jatkoa sinulle työssäsi. Annetaan molempien kukkien kukkia!

Reino

#7 20.1.2007 00:12:17

Toni
Vieras

Ei se rasva yksin lihota. Elimistö tarvitsee rasvoja. Tosin niitä on monia erilaisia, joista osa turhia, osa vaarallisia ja osa pakollisia...

Sokeri lihottaa pahiten ja sit hiilarit, mutta hiilareitakin tarvii sen tietyn määrän... Se on se kokonaisuus..

Naureskelen noille fat free, but lot of sugar- tuotteille. Mitä järkeä ostaa low fat, mutta supersokereoituja tuotteita?

Sama tuon suolan kanssa... Elimistö, ja varsinkin hermosto, ei toimi ilman suolaa, siis luonnonsuolaa, eli meri/vuorisuolaa. Ruokasuola on myrkkyä...

#8 20.1.2007 00:20:50

Toni
Vieras

"Miksi näin ajattelen? Siksi, että molemmat si-niveleni olivat jumissa ja irtosivat, vaikka se koskikin. "

Osaatko kuvailla miten se tapahtui jos se kerran sattui?

Paras mahdollinen hoito on aina kivuton hoito. Jos analysoidaan itse kipu, niin se on aina hermosignaali vauriosta tai paineesta hermopäätteeseen. Jos kipua tuntuu, niin aina voi olettaa, että on kivun syy olemassa, eli jotakin vauriota tai painetta on hermoon. Jos hoito sattuu, niin silloin tapahtuu kipuhermon kompressiota.. Sitä pitäisi välttää, ja paras hoito on aina kivuton hoito.

Erikseen on sit ne triggeripisteiden laukaisut, joissa "pakotetaan" hermo lepoon. Oikeesti en ole kyl sitä viel miettiny pätkääkään...

#9 20.1.2007 00:40:37

Reino
Vieras

"Reino, ootko kokeillu onko lonkkas paikallaan? jos et, niin kehotan testaamaan, nopee homma"

Kyllä olen testannut ja oikean jalkani kantapää menee maahan, vasemman ei.
Uskon sen kuitenkin johtuvan omalla kohdallani skolioosin aiheuttamasta lonkkien kiertymästä ja sitä kautta muuttuneesta lonkkanivelen asennosta, en niinkään lonkkien paikaltaan menosta.
Voin tietysti olla väärässäkin.
Reino

#10 20.1.2007 01:00:49

Malla
Vieras

"Ruokasuola on myrkkyä..."

Kyllä ja kaikki muutkin suolajohdannaiset! Olen huomannut, että mm.natriumglutamaatti, natriumbikarbonaatti(sooda) ja monet muut natriumista tehdyt lisäaineet aiheuttavat mulle turvotusta.. siis älyttömästi kerää nestettä kehoon ja sen seurauksena lihaksia kiristää ja särkee. Mutta nyt kun oon tältä palstalta oppinut ton merisuolan syönnin, niin sen avulla saan ton turvotuksen pois! Siis luonnonsuolalla lähtee myrkkysuolat pois! Ihmeellistä!

#11 20.1.2007 01:05:41

Reino
Vieras

Katsotaan kuinka äijän käy ! smile
Nyt olen pitänyt 2 päivää tuota 7 mm korotusta vasemmassa kengässä. Ensimmäisen päivän iltana mainasin heittää koko palan Pielisjokeen, meni vasen jalka niin kipeäksi. Mutta jo nyt tuntuu helpommalta sen korotuksen pito.

Empä tuon kanssa ole naimisissa, jos ylivoimaiselta ja hyödyttömältä tuntuu mutten kyllä heti aio luovuttaakaan.
Reino

#12 20.1.2007 01:15:51

Malla
Vieras

..No täytyykin sitten seuraavaks ostaa sitä kristallisuolaa..smile

#13 21.1.2007 12:06:49

Elina
Member
Mistä: Joensuu
Rekisteröity: 27.2.2006

No onpas täällä ollut keskustelua smile Hyvä niin! Meni taas maailman tovi lukea kaikki ajatuksen kanssa smile

Toni kirjoitti:

"Erikseen on sit ne triggeripisteiden laukaisut, joissa "pakotetaan" hermo lepoon. Oikeesti en ole kyl sitä viel miettiny pätkääkään...

Triggerpistehieronnassa hermoa ei "pakoteta lepoon", vaan sen normaali toiminta palautetaan. Eli trigger-kohta voi usein olla lihaksen supistumisen aiheuttama hermopinne siihen kohtaan missä hermo yhtyy lihakseen. Lihas voi supistua paikallisesti , ei-tahdonalaisesti, myös jossain muussa paikassa.

Minusta olis mielenkiintoista Toni, et kokeilisit myös näitä "vaihtoehtohoitoja" selkäkivun parantamiselle. "Vaihtoehtohoidoista" kirjoitan siksi, että olet niin omistautunut tälle "SI-teorialle". Sitä en teilaa enkä epäile, enkä myöskään ihmettele sitä, miksi olet asiasta niin innoissasi. Mutta takuulla jos 1/3 suomalaisista kärvistelee selkäkivuissaan, niin kaikilla se ei johdu SI:n virheasennosta. On myös paljon ihmisiä jotka eivät Joukon käsittelystä hyödy millään lailla tai pysyvästi. Äänessä ovat usein ne jotka hyötyvät. Eli sen sijaan että yritää jatkuvasti kyseenalaistaa ja teilata muiden vastaanottamat hoidot, olisi hyvä perehtyä hoitaviin ihmisiin ja tekniikoihin. Tähän pätee vanha hyvä sanonta :

"Pane uskosi niihin, jotka etsivät totuutta, mutta varo niitä jotka ovat sen jo löytäneet." smile

Kirjautunut ulos

#14 21.1.2007 12:22:33

Misu
Vieras

Aika osuvasti sanottu smile

#15 21.1.2007 14:23:14

Henna
Member
Rekisteröity: 5.7.2006

Elinahan on vaudissa! smile Toivottavasti Tonilla riittää huumorintaju hih.

"""olkoon ruoka lääkkeemme ja lääke ruokaamme"""

Kirjautunut ulos

#16 21.1.2007 14:57:46

Paju
Member
Rekisteröity: 2.3.2006

Musta on tosi ihanaa, että tällä foorumilla voidaan nyt keskustella kaikista meistä, jotka kaikki on ihan omia tapauksiaan ja toisaalta kaikilla on samanlainen yhteinen historia. Eli hoitonakin toisilla toimii yx juttu, toisilla joku toinen. Ja kuten Elinakin sanoi että pystyttäis pysymään avoimina kaikelle, ei vain yhdelle ultimate jutulle.

Sehän yks hemmo siel Mynamäellä?kin tai jossain parantaa "fibro"-potilaita just triggerihieronnalla eli antamalla kovaa kyytiä ja moni saa avun. Se vaan joillekin on SE juttu ja sitä ei voi muuksi muuttaa. Että mäkin kuulutan sen perään että mieli avoinna, kommunikoidaan, mikä tarkoittaa Molemminpuolista ajatustenvaihtoa. Ja vaihdetaan edelleen kokemuksia, siitä kuka mistäkin apua saa.

Halauksia meille, oman totuuden Etsijöille ja totuuden jo Löytäneille wink

Kirjautunut ulos

#17 21.1.2007 16:15:12

Elina
Member

Henna kirjoitti:

Elinahan on vaudissa! smile Toivottavasti Tonilla riittää huumorintaju hih.

No enhän mää täällä rettelöitsemässä ole wink
Peräänkuulutan vaan avarakatseisuutta, suvaitsevaisuutta ja jonkinmoista "Netikettiä" myös täällä kipufoorumilla wink

That´s all folks!

Viimeksi muokattu Elina (21.1.2007 16:15:55)

Kirjautunut ulos

#18 21.1.2007 16:19:18

Malla
Vieras

Paju, kuka se mynämäen tyyppi oikein on kun täälläkinpäin yks tuttu just viime viikolla sano mulle et siellä on joku tyyppi, joka ymmärtää nää triggerijutskat..tiedätkö tarkemmin?

#19 21.1.2007 16:36:17

Paju
Member

Heips Malluskainen, en ikävä kyllä tiedä/muista enempää, jotain juttuja oli lehdessä hänestä ollut ja potilaskeromuksia. Lähettelin hälle joskun sähkäpostia ja kivalle tyypille sen perusteella tuntui, enempi on ton hieronnan kuin si:n puolella. Antaa sellasta kyytiä että potilaat sanoi (lukemani perusteella) että kuin olis rekan alle jäänyt, mutta auttoi, kunhan käsittelykipu lakkasi. Tonilla voisi olla enemmän tietämystä hänestä ???

Kirjautunut ulos

#20 21.1.2007 19:16:05

Toni
Vieras

Elina kirjoitti:

Toni kirjoitti:

"Erikseen on sit ne triggeripisteiden laukaisut, joissa "pakotetaan" hermo lepoon. Oikeesti en ole kyl sitä viel miettiny pätkääkään...

Triggerpistehieronnassa hermoa ei "pakoteta lepoon", vaan sen normaali toiminta palautetaan.

No sitä tarkoitankin. "Levossa" se lihas toimii normaalisti. On niitä kramppilihaksia multakin laukaistu akupunktiolla ja sormipainalluksella.

Elina kirjoitti:

Minusta olis mielenkiintoista Toni, et kokeilisit myös näitä "vaihtoehtohoitoja" selkäkivun parantamiselle. "Vaihtoehtohoidoista" kirjoitan siksi, että olet niin omistautunut tälle "SI-teorialle". Sitä en teilaa enkä epäile, enkä myöskään ihmettele sitä, miksi olet asiasta niin innoissasi. Mutta takuulla jos 1/3 suomalaisista kärvistelee selkäkivuissaan, niin kaikilla se ei johdu SI:n virheasennosta. On myös paljon ihmisiä jotka eivät Joukon käsittelystä hyödy millään lailla tai pysyvästi. Äänessä ovat usein ne jotka hyötyvät.

Ei Jouko ole ainoa, joka tuosta SI-nivelestä ja sen merkityksestä selkäkipuihin kertoo. Myös jotkut OMT-fysioterapeutit, jotkut kiropraktikot ja monet kansanparantajat kertovat kaikki samaa asiaa: Suurin osa selkäkivuista johtuu SI-nivelen toimintahäiriöstä, joka johtuu sen virheasennosta tai lukkiutumasta. Ja ulkomailta löytyy paljon spesialisteja, jotka kertova aivan samaa. Hehän kertovat, että sitä on 80%:lla kaikista ihmisistä, ei siis vain selkäkipuisilla.

Tässä just yritän järkätä haastattelua eräälle DC:lle.

Ja jos yhden päivän viettäisit näiden osaajien vastaanotolla katsellen ja kysellen potilailta saavatko he apua ja mihin kaikkiin vaivoihin apua saavat, niin ymmärtäisit kyllä... Aika harva jää ilman apua.

#21 21.1.2007 19:40:51

Paju
Member

Voiko mahdollinen lukkiutuminen johtua alunperin lihasepätasapainosta?

Kirjautunut ulos

#22 21.1.2007 20:19:14

JiiÄs
Vieras

Hyvä kysymys Paju. Olen sitä mieltä, että kyllä se voi. Lainaan taas tm:n sivujen sisältöä:

"SI-niveliin kun ei voi vaikuttaa suoraan millään lihaksilla - sen sijaan SI-nivelten asentoon vaikuttaa juuri lantion asento."

Kysymykseni kuuluukin, että miten lantion asentoon pystyy itse parhaiten vaikuttamaan?

Ja jos Elinan lausahdusta tuolla ylempänä on uskominen niin minua kannattaa sitten varoa :)

#23 21.1.2007 20:42:10

Toni
Vieras

Ainakin tähän mennessä olen kaikilta osaavilta tahoilta kuullut, että se lukkiutuminen tarvitsee virheasennon ja vasta sitten tulee ne lihaskireydet ja -epätasapainot. Mullakin oli se lantion vika ollu lapsesta saakka ennen kuin lihakset kehittyi ja ennen kuin tietokone tuli taloon...

Useimmillahan on näitä lantion nivelten virheasentoja jo syntymästä lähtien, eli syntymäprosessissa saatu. Todella moni lonkkaluksaatiokin jää huomaamatta (tästä on tutkimus ja käytännön kokemuksia) eikä se kuukausia käytetty lasta kaikkia luksaatioita korjaa.

Eräs asiantuntijataho kertoo, että lantiossa on syntymässä saatuja korjattavissa olevia vikoja 95%:lla. Kovasti odottelen heidän tutkimustensa julkaisua. Tuolla on pari MD:tä tekemässä tutkimusta...
http://www.yumeiho.pl/o_terapii_en.html

#24 21.1.2007 20:50:48

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Weppi-saitti

JiiÄs kirjoitti:

Hyvä kysymys Paju. Olen sitä mieltä, että kyllä se voi. Lainaan taas tm:n sivujen sisältöä:

"SI-niveliin kun ei voi vaikuttaa suoraan millään lihaksilla - sen sijaan SI-nivelten asentoon vaikuttaa juuri lantion asento."

Kysymykseni kuuluukin, että miten lantion asentoon pystyy itse parhaiten vaikuttamaan?

Ja jos Elinan lausahdusta tuolla ylempänä on uskominen niin minua kannattaa sitten varoa smile

Näissä jutuissa on hiukan vaikea sanoa, kumpi oli ensin - kana vai muna? smile

No, melkein järjestään on jokaisen ihmisen hyvä ryhti pilattu koulussa istuttamalla nuoria ihmisiä tuntikaupalla/päivä pulpeteissa. Nykyisin nämä kasvuikäiset istuvat sitten kait kotonaankin tuntikaupalla tietokoneen äärellä. Tämähän on omiaan huonontamaan lihaskuntoa.

Melkein järjestään jokaisella ihmisellä, joka kärsii jonkinasteisista selkäkivuista, näyttää lantion etureuna tipahtaneen alas eli lantio on kallistunut eteenpäin. Siihen ei ole muuta lääkettä kuin kova työ. Ja se työ ei tarkoita sitä, että tekee joitain harjoituksia kerran päivässä viikon ajan, vaan harjoituksia pitäisi tehdä useita kertoja päivässä ja riittävän pitkään - haudassa on sitten aikaa levätä. Pitäisi siis tehdä itselleen tapa hiukan voimistella päivittäin. Harjoitukset eivät ole vaikeita tai raskaita. Tärkeintä on oppia tuntemaan, miten oma lantio liikkuu. Sitten voi ihmetellä, miten pieni voima tarvitaan siihen, että lantio onkin hieman pystymmässä. Jos lantion asentoa yrittää muuttaa jännittämällä kaikki lihakset, mitä vatsan alueelta löytyy, voi näkyä kuvailla jopa irvokkaaksi. Kun oppii tuntemaan lihakset, joita on tarkoitus aktivoida, lantio "pyörähtää paikallaan", lonkat toimivat "avoimemmin" ja selässä notko vähenee. Jne...

Huono ryhti saa aikaan sen, että selän lihakset noin lavoista alaspäin molemmin puolin rankaa kiristelevät pitkin päivää. Siksi ei olekaan mikään ihme, että ne aikansa kiristeltyään menevät todella jumiin ja saavat taas aikaan kullakin omat yksilölliset oireensa.

Kirjautunut ulos

#25 21.1.2007 23:15:13

Paju
Member

:0) Samaa mieltä

Ossaatko TM mulle sitä ihmettä selittää, että mä vaistomaisesti kippaan lantiota mm. seistessäni, silleen kun sen ilmeisesti kuuluis olla (sellanen asento kun polvia seisaallaan koukistaa ja antaa lantion kiepsahtaa) mutta tällöinhän notko selässä pienenee ja mulle kaksi kertaa on nyt sanottu että notko on liian suorana, että takapuolta mun pitäiskin hiukka kenottaa taaksepäin??! Eikös se just ollu se ongelma että takamus pitkällä ei sais kulkee... siis täh?

Kirjautunut ulos

#26 22.1.2007 10:04:14

Elina
Member

Paju kirjoitti:

Ossaatko TM mulle sitä ihmettä selittää, että mä vaistomaisesti kippaan lantiota mm. seistessäni, silleen kun sen ilmeisesti kuuluis olla (sellanen asento kun polvia seisaallaan koukistaa ja antaa lantion kiepsahtaa) mutta tällöinhän notko selässä pienenee ja mulle kaksi kertaa on nyt sanottu että notko on liian suorana, että takapuolta mun pitäiskin hiukka kenottaa taaksepäin??! Eikös se just ollu se ongelma että takamus pitkällä ei sais kulkee... siis täh?

Voiskohan siulla sitten olla päinvastoin; eli kireät lonkanojentajat (eli pakaralihakset) ja heikot lonkankoukistajat? Mie oon itse saanut tuota "ankanpyrstöä" oikenemaan kovasti pakarajumpalla ja sit taas venyttelemällä lonkankoukistajia. Lantion asento on nyt paljon parempi vasta 2 viikon aktiivisen reenin jälkeen. (ja tietysti siihen auttoi myös tuo lihaskalvon avaaminen ja pirien käsittely)

Kantsii tutkia tarkkaan noita oman kehon lihaskireyksiä ja -heikkouksia. Tosin se on välillä ainakin mulla hankalaa kun on tota yliliikkuvuutta ja paikat antaa vähän liialtikin periks mut kyllä niitä epätasapainoja löytyy roll

Viimeksi muokattu Elina (22.1.2007 10:07:28)

Kirjautunut ulos

#27 22.1.2007 10:26:33

Paju
Member

No nytpäs Ellu kysymyksen heitit. En tiiä. Tiiän vaan että sekä pirit että lonkankoukistajat on kireet smile ja kuulema issiakset ihan hirveet, kun yks kansanparantaja siel Kuopios niitä kopeloi, vaikkei ne niin kokoajan koske (paitsi kun se niitä hieman kopeloi, jälkikipu oli inha). Hennallekinhan siellä Pilateksessa sanottiin että hänen pitäis sitä pyrstöö laittaa pystyyn, eikös ollutkin? Kummallista.

Kirjautunut ulos

#28 22.1.2007 10:41:05

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Weppi-saitti

Paju kirjoitti:

Tässä taas kokonaisuus ratkaisee. Harjoitusta tehdessä alaselkä on varmasti "liian suora", mutta harjoituksen jälkeen ei ole. Kyllä alaselkään tietynasteinen "notko" (eli lordoosi) kuuluu, mutta ei liian syvä. Minusta tuntuu, että kysymys saattaa monesti olla vain millistä tai parista, jotta olo selässä helpottuisi. Ja tämäkään ei varmaan ole koko totuus.

Tuossa mainittiin jo lonkan koukistajatkin. Niiden kireys aiheuttaa ongelmia mm. hiihtäjillä (tai näin väitetään). Liiallinen venytyskään ei välttämättä ole hyvä sillä sehän saa aikaan juuri sitä ärsytystä selkään, jota kireä lonkankoukistajakin saa. Eli venyttelyä ei kannata alussa tehdä liian perusteellisesti.

Kirjautunut ulos

#29 22.1.2007 11:28:21

Paju
Member

niitä lonkankoukistajiakin vois siis varmaan triggeröiden availla ja parin sekan venytystoistoja. mulla ottaa polvesta pahasti kiinni kun venytän niitä tai nostan selällään lantiota mut se varmaan helpottuu edistyessä. tein nuorena joskus sellasta 30-40 kilsan hiihtolenkkii päivässä, nyt menis ehkä 100 metriä ja sit pyörtysin 8)

Kirjautunut ulos

#30 22.1.2007 11:46:55

JiiÄs
Vieras

tm:
Samaa mieltä tuosta ryhtiä ylläpitävien lihasten reenaamisesta. Itse aloitin siltä pohjalta, että lihaksiin lisää pituutta venyttelemällä ja samalla lisäsin ryhtiä ylläpitävien lihasten reeniä. Kaiken kaikkiaan toimiva paketti. Mutta liikkeitä saisi varmasti olla lisää itsellänikin varastossa, joten kenties pieni ajanvaraus sinun suuntaasi olisi paikallaan.

#31 22.1.2007 13:34:23

Paju
Member

piti ettiä netistä mitä meinaa dynaminen venyttely ja törmäsin sellaseen määrään termejä että voiko sitä noin monella tapaa venytellä:
http://www.maalivahdit.com/index.php?op … ;Itemid=89

Ilmeisesti, jos noista on jouku pakko valita, Selkäkirjan venytyksen ovat aktiivisia venytyksiä...

Kirjautunut ulos

#32 22.1.2007 15:00:02

Henna
Member
Rekisteröity: 5.7.2006

Olin kovin skeptinen tuon liikunnan suhteen, mutta nyt on kk käyty salilla ja kovasti apua on tullut. Etenkin liikkuvuus lantiossa parantunut 100% Ja ryhti parantunut, tai siis minulle on tullut ryhti!  Mutta edelleen pirit kouristelee ja kramppaa silloin tällöin. Ja jos niitä ei kyynärpää taktiikalla lauo, niin kipu leviää selkään ja reisiin..

"""olkoon ruoka lääkkeemme ja lääke ruokaamme"""

Kirjautunut ulos

#33 22.1.2007 15:23:28

Paju
Member

Tulin se Kerttu takaaaaas pian smile

Kirjautunut ulos

#34 22.1.2007 16:26:45

Wolf
Member
Rekisteröity: 23.11.2006

Toni kirjoitti:

Ei se rasva yksin lihota. Elimistö tarvitsee rasvoja. Tosin niitä on monia erilaisia, joista osa turhia, osa vaarallisia ja osa pakollisia...

Sokeri lihottaa pahiten ja sit hiilarit, mutta hiilareitakin tarvii sen tietyn määrän... Se on se kokonaisuus..

Naureskelen noille fat free, but lot of sugar- tuotteille. Mitä järkeä ostaa low fat, mutta supersokereoituja tuotteita?

Sama tuon suolan kanssa... Elimistö, ja varsinkin hermosto, ei toimi ilman suolaa, siis luonnonsuolaa, eli meri/vuorisuolaa. Ruokasuola on myrkkyä...

Niin lihapiirakkaa voi huoletta vetää aamulla tuplana. Kunhan huolehtii omegoista ja kuidusta. Esim. 2 lihapiirakkaa, n. 1dl vehnälesettä maustamattomaan jogurttiin, 0.5l vettä, vitamiinit, omegat, kahvia ja maitoa. Ainakin itsellä toimiva aamupala.

Kuinkahan moni on tullut ajatelleeksi, että jos päivittäisestä kokonaisenergiasta 20% pitää olla rasvoja, niin tuleeko rasvoja riittävästi ? Jos noudattaa Zonea, niin hiilarit 50, protskut 30 ja rasvat 20. Jos kerta-annoksessa on 100g hiilaria, protskua pitäs olla 60g ja rasvaa 40g. 1 lihapiirakka painaa n.100g, rasvaa on enimmillään jotain 15g (Pouttu ym.). Jos vetää 2 lihistä, niin rasvaa tulee 30g, protskua n. 15g ja hiilaria 70g. Eli jos aamulla pitää saada 100g hiilaria, niin vielä pitäs vetää kolmas lihis + protskua (juoma/raejuustoa), jotta Zone-ihannesuhde säilyisi.

W

Kirjautunut ulos

#35 23.1.2007 17:47:28

Wolf
Member
Rekisteröity: 23.11.2006

Mun mielestä pitäisi puhua ruokavaliosta eikä mistää dieetistä. Ainakin jos haluaa pysyviä muutoksia. Kyl painoo saa alas takuuvarmasti kun ei syö mitään.

W

Kirjautunut ulos

#36 23.1.2007 17:54:47

Paju
Member

eikös dieetti just meinaa ruokavaliota! Laihdutuskuuri on sitten eri asia...

Kirjautunut ulos

Board footer