Kipufoorumi II

Tuki- ja liikuntaelimistön kivuista ja niiden hoitamisesta, erikoisalueena lantion alueen toimintahäiriöt.

Et ole kirjautunut käyttäjäksi.

#1 17.1.2007 13:12:52

Mikko
Vieras

Hieronnan jälkeinen kipu ?

Hei,

Taustaa; olen kärsinyt oikean lonkan kipuilusta nyt 3 kk,
Syytä lonkan kipuun ei löytynyt magneettikuvista, 
Diagnoosi kipuun on lantion seudun lihaskireydet.
Syy kireyteen vuosia jatkunut voimaharjoittelu ja riittämätön lihashuolto.

Nyt on tullut venyteltyä ja käytyä fysioterapiassa ja urheiluhierojalla 2 kk.
Ja pääsinkin kivuista melkein eroon, mutta päivittäin aina muistutteli.

Kunnes kokeilun uutta hierojaa viime lauantaina, joka hieroi perusteellisesti lonkan lihakset lävitse. Käsittely kesti reilun tunnin.  Sunnuntaista lähtien oikean lonkan (hermo) kipu on ollut taas kova. Onko vastaavia kokemuksia ?  Nähtävästi lonkanhermot otti itseensä liian kovasta käsittelystä. ? (Tätä hierojaa suositteli toinen paikallinen hieroja.)

Nyt painetaan taas hommia panacodin voimalla.....

#2 17.1.2007 13:25:16

TMN
Member
Rekisteröity: 5.12.2006

Re: Hieronnan jälkeinen kipu ?

Onko lonkan asennosta tietoa?? Eli onko kuvattu tms. Vaimolla samaa ongelmaa joka johtuu oikean SI-n jumista ja notkosta selässä.

Kirjautunut ulos

#3 17.1.2007 13:56:33

Toni
Vieras

Ei tavallinen hieronta ole hyväksi liian kireille lihaksille. Ne voi jopa tulehtua...

#4 17.1.2007 14:47:43

Mikko
Vieras

Hieroja/kansanparantaja on pitkään alalla toiminut.

Pyrki hieronnalla antamaan lisää hermoille tilaa. Eli perinteinen hieronta ei ollut kyseessä.
(Hieronta ei ollut samanlaista kuin urheiluhierojalla. )

Itse hieronta ei paljon sattunut vaikka olikin melko kovaa.  Oli minulle ensimmäisnen kerta kun hieroja käsittelee lonkan seudun syvempiä lihaksia.

Jos ei kivut ala hellittää niin sitten taas lääkäriin roll

#5 17.1.2007 14:59:25

Toni
Vieras

On ihan normaalia, että lihakset tulee kipeiksi/aroiksi kovasta hieronnasta. Varsinkin jos oli ekaa kertaa... 2-3 päivää voi mennä.

Mutta tunnistat kyllä kivun: polttava kipu on yleensä tulehdusperäistä. Viiltävä kertoo hermopinteestä. Jomottava voi olla muuta pientä kudosvauriota, jne. En nyt muista miten noi kaikki meni...

#6 17.1.2007 16:16:28

Elina
Member
Mistä: Joensuu
Rekisteröity: 27.2.2006

Pyrki hieronnalla antamaan lisää hermoille tilaa. Eli perinteinen hieronta ei ollut kyseessä.
(Hieronta ei ollut samanlaista kuin urheiluhierojalla. )

Itse hieronta ei paljon sattunut vaikka olikin melko kovaa.  Oli minulle ensimmäisnen kerta kun hieroja käsittelee lonkan seudun syvempiä lihaksia.

Hmm... mielenkiintoista olisi tosiaan tietää mitä tämä hieroja teki. Syvälihashieronta tekee kyllä aika lailla kipeää, mikäli paikat on päässeet pahasti jumiin, eli sinne syviin lihaksiin on syntynyt niitä trigger-pisteitä. Triggerpisteet saattavat aiheuttaa myös hermokipua, sillä triggeri syntyy usein lihaksessa siihen kohtaan missä hermo liittyy lihakseen, jolloin syntyy pinnetila ja kipu voi tuntua näin kaukanakin varsinaisesta ongelmakohdasta.

Mulla oli myös kipua lonkassa. Siihen on auttanut piriformiksen käsittely. Sen lisäksi siinä kipeässä jalassa tuo polven ja lonkan välinen lihaskalvo oli aivan tukossa. Sen vapauttaminen oli ainakin mun lonkkakipujen kohdalla se ratkaiseva tekijä. Jos oot pitkään luistanut lihashuollosta, ongelmaa voi olla muuallakin jaloissa, juuri toispuoleisesti, syvissä lihaksissa.

Viimeksi muokattu Elina (17.1.2007 16:17:16)

Kirjautunut ulos

#7 17.1.2007 16:36:03

Misu
Vieras

Minä suosittelisin ottamaan puhelun tälle hierojalle ja kysymään neuvoa.

#8 17.1.2007 16:50:15

Misu
Vieras

Lääkäriltä saat kyllä lisää särkylääkettä, mutta tuskin hoitoa vaivoihisi (nimim. kokemusta on). Tuo toispuoleisuus ja lonkan jomottaminen ja lihaskireydet kuulostavat ihan samalle, kun mun vaivat (jos ehdit niin lue stoorini: taidampa saada apua- otsikon alta). Syy löytyi toisen puolen lukkiutuneesta si-nivelestä, joka on nyt pysynyt asian osaavan hoitajan avulla kokonaista viikon liikkeessä smile (vähän kuin AA:ssa lasketaan päiviä wink).

#9 17.1.2007 20:50:25

Mikko
Vieras

Soitan heti huomenna hierojalle,

Tiedä vaikka tarjoaa uutta käsittelyä...lol

#10 17.1.2007 20:54:06

Misu
Vieras

Voi olla että tarjoaakin ja pitäisikin samalla hinnalla. Ammattitaitoinen hoitaja ottaa vastuun asiakkaastaan, TAI AINAKIN PITÄISI. Sillähän menee muuten asiakkaat, jos ei hoida ihmisiä hyvin.

#11 17.1.2007 23:27:10

Henna
Member
Rekisteröity: 5.7.2006

Mulla oli niin että "vääränlainen" hieronta juuri kipeytti, siis se silittely. Mutta tämä kerttu käsittelee tosi hyvin ja syvällisesti eli voimalla. Kipu talttuu 10min-2vrk. Tosin muutamia kertoja ärtynyt, mutta vain tosi harvoin..

"""olkoon ruoka lääkkeemme ja lääke ruokaamme"""

Kirjautunut ulos

#12 18.1.2007 08:01:01

Elina
Member

Enpä voi olla lisäämättä vielä tätä kuvaa, joka hyvin ja yksinkertaisesti havainnollistaa sen, miten toi piriformiksen tukkoisuus vaikuttaa lonkkanivelen asentoon ja issias-kipuun juuri tuon kiinnittymisen kautta:

http://science-art.com/gallery/141/141_872006235155.jpg

Eli piriformis stabiloi tuon lonkan asennon ja jos se kroonisesti, paikallisesti "jumissa", ei reisiluun asento ole normaali nivelkuopassaan. Samoin issias jää puristuksiin. Eli kipua seuraa. Pelkkä venyttely tai kevyt hieronta ei auta, voi vaan pahentaa. Eli kunnon käsittelyä lantion sivuilta, hieman lonkkanivelen takaa.

Viimeksi muokattu Elina (18.1.2007 08:06:33)

Kirjautunut ulos

#13 18.1.2007 18:26:47

Wolf
Member
Rekisteröity: 23.11.2006

Elina kirjoitti:

Enpä voi olla lisäämättä vielä tätä kuvaa, joka hyvin ja yksinkertaisesti havainnollistaa sen, miten toi piriformiksen tukkoisuus vaikuttaa lonkkanivelen asentoon ja issias-kipuun juuri tuon kiinnittymisen kautta:

http://science-art.com/gallery/141/141_872006235155.jpg

Eli piriformis stabiloi tuon lonkan asennon ja jos se kroonisesti, paikallisesti "jumissa", ei reisiluun asento ole normaali nivelkuopassaan. Samoin issias jää puristuksiin. Eli kipua seuraa. Pelkkä venyttely tai kevyt hieronta ei auta, voi vaan pahentaa. Eli kunnon käsittelyä lantion sivuilta, hieman lonkkanivelen takaa.

Piri voi jumittua myös ilman lantion ja ristiluun virheasentoakin kyllä, mutta väittäisin että suurimmassa osassa pifivaivoja kivut tulee ristiluun virheasennosta -> piri kiristyy jommalta kummalta puolelta. Tai molemmilta, jos kummatkin si:t dislok.

W

Kirjautunut ulos

#14 18.1.2007 18:45:29

Mikko
New member
Rekisteröity: 17.1.2007

Soitin hierojalle tänään ja sovimme että seuraamme tilannetta vielä pari päivää.
Kipu on vähän hellittänyt mutta edelleen melko kova. Itse epäilen että liian kova hieronta on saattanut tulehduttaa lonkan limapussin/jänne alueen. Hieroja sanoi että ei ole mahdotonta, mutta HARVINAISTA.

Hieroja antoi ohjeeksi kylmähoidon sekä kevyttä liikuntaa.

Kortisonia en lonkkaani enään ota. Lokakuussa pistettiin lonkan limapussiin ja tulin entistä kipeämmäksi mad (2 viikkoa saikkua)

Huomenna on fysoterapia, katsotaan mitä fysioterapeutti sanoo roll

Kirjautunut ulos

#15 18.1.2007 18:57:25

Misu
Vieras

Mulla sama homma aikoinaan. Kortisonia en enää ota. Tulin NIIN kipeäksi siitä ettei kärsinyt moneen päivään kävellä....

#16 18.1.2007 21:06:53

Toni
Vieras

Uskon myös siihen, että piriformis kiristyy, koska siirtynyt suoliluu painaa sitä. Monelle on todettu piriformissyndroomat ja SI-nivelten jumien avaus on sen ongelman poistanut kertalaakista. Tuossa viimeisin kertomus tennistutultani...
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selk … _matts.pdf

Ja se lantion virheasento vaikuttaa myös siihen lonkkaniveleen painaen sitä vinoon ja aiheuttaen sinne kipua. Näin kertoo fysiatrikin:
http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selk … runen.html

Sama tieto löytyy myös tuosta kirjasta: http://www.vk-kustannus.com/selan_rakenne1.htm
Tuommoinen lainaus:
Jukka Kangas, OMT fysioterapeutti
"Lantion kallistumisen seurauksena pidemmän alaraajan lonkkanivel on adduktiossa."

Adduktiossa? (= Adduktio eli lähennys tarkoittaa raajan liikuttamista sivulta keskiviivaa kohti.)
Eli liikerata on luonnoton? Luulisi tuon aiheuttavan ongelmia myös polvien ja nilkkojen nivelissä?

Jukka Kangas
"Adduktioasento aiheuttaa lihasepätasapainon lisäksi lonkkanivelen painoa kantavan nivelpinnan pienenemisen."

Nivel kuluu, kun sen pinta-ala ja toiminta-asento muuttuu...?

#17 18.1.2007 21:18:53

Misu
Vieras

"- Kun SI-nivel on sijoiltaan niin silloin on lumbopelvic dysfunction.
- Jalka myös näennäisesti lyhenee siltä puolelta, jossa SI-nivelen virheasento on.
- Se vääntää koko lantiota vinoon ja suoliluuta eri asentoon.
- Vastaanotolle on tullut potilaita, joilla on korotuspala ollut kymmeniä vuosia jalan alla, koska röntgenkuvilla on todettu jalkojen olevan erimittaiset. Vastaanotolta lähtiessä ei ole enää korotuspalaa tarvinnut, koska jalkojen erimittaisuus on poistunut.
- Kokeneiden röntgenlääkärien tulkinta ei ole monesti aivan kohdallaan."

Mitenkäs, kun minulla on oikean puolen si aina lukossa (paitsi nyt ensimmäiset 8 päivää smile ), niin oikea jalka on pitempi? Onko se täysin ja aivan ehdoton totuus, että jalat (luut)eivät oikeasti voi olla eripituisia (mulla puolen sentin heitto röntgenin mukaan). Nyt kumpikin si liikkeessä ja pysyy ilmeisesti sen avulla että vasemman jalan alla on puolen sentin korotus (koko jalan alueella ei pelkästään kantapään alla). Mulle on oikeastaan ihan sama, mikä on totuus, kunhan si pysyy liikkeessä ja lonkka tottuu siihen ja kipuilu loppuu.

#18 19.1.2007 15:05:30

Henna
Member

Jaahas, mulla oli aiemmin käsitys että jokin vetää pirit tiukalle. Mutta nyt en ole enää niin varma. Piriformiksen seutuhan on sellainen " elin" joka toimii lantion tasapainoittavana tekijänä käsittääkseni, ja juuri tuo piri ja pakara osallistuvat kovasti toimintoihin kävellessä, kiivetessä, nostaessa jne..
Miksei se voisi olla vaan niin että tuo lihas itsessään jostain syystä kouristelee, ja sitä kautta vetää nikamia yms osioita virheasentoihin.. pitäisi saada sellainen ihmisnukke(miksi niitä kutsutaan?) Jota voisi tarkastella ihan kädestä pitäen ja oivaltaen..

Kirjautunut ulos

#19 19.1.2007 15:06:58

Henna
Member

Ja kiitos Elina! Tosi hyvä kuvanen.

Kirjautunut ulos

#20 19.1.2007 16:16:10

Toni
Vieras

Misu kirjoitti:

Mitenkäs, kun minulla on oikean puolen si aina lukossa (paitsi nyt ensimmäiset 8 päivää smile ), niin oikea jalka on pitempi?

Kuka sen jumin on todennut? Se osteopaattiko? Miten hän sen toteaa? Minkälaisella testillä/tutkimuksella?
Missä kipu ja oireesi ovat, oikealla vai vasemmalla?

Myös tuolla OMT-maailmassa välillä tuntuu, että väittävät SI-ongelman olevan siellä pidemmän jalan puolella. Väittäisin sitä vääräksi tiedoksi, koska myös osa OMT-fysioterapeuteista kertoo sen olevan nimenomaan lyhyemmän jalan puolella. Vain ne kivut ja oireet on yleensä siellä pidemmän jalan puolella. Siksi monesti tekevät virheen diagnoosissa ja manipuloivat väärä SI-niveltä!!! Ei ole ollenkaan harvinainen virhe...

Kyllä jalka aina lyhenee, jos SI-nivel on lukossa eli siirtynyt, mutta kun siellä lantiossa voi olla muutakin vikaa, joka jalkojen pituuksiin vaikuttaa. Ja hyvin usein onkin.

Misu kirjoitti:

Onko se täysin ja aivan ehdoton totuus, että jalat (luut)eivät oikeasti voi olla eripituisia (mulla puolen sentin heitto röntgenin mukaan).

Röntgenkuviin ei kannata luottaa jalkojen pituuksia mitatessa, sen olen oppinut. Niin sanoo fysiatri Turunenkin. Jalkoihin tulee helposti sentinkin mittaero, jos hiukankin on lantio vinossa.

Monet tahot kertovat, että ehkä 1/100 Tai 1/1000 on erimittaiset jalat. Se erimittaisuus vaatii lapsena sairastetun polion tai vastaavan tai sitten kunnon onnettomuuden, jossa jalan luu on mennyt täysin poikki.

Siellä Jyväskylässä on tuo LiikuntaFysio, jossa noita OMT-tyyppejä on paljon. MM. Petri Honkala, joka on päätoimittaja Manuaali-lehdessä, jossa juuri julkaistiin pitkä juttuni.  Joku vois mennä sinne LiikuntaFysioon kyselemään myös heidän mielipiteitä SI-nivelistä... Paatelman nimi ainakin on myös listalla. Jos menette, niin sanokaa terveisiä multa... wink
http://www.liikuntafysio.fi/index.htm

#21 19.1.2007 19:46:00

Misu
Vieras

Oireet ovat aina olleet oikealla puolella eli tämän pitemmän jalan puolella. Si:t on testattu tällä peukalomenetelmällä eli peukalot selkään ja meikällä sormet lattiaan ja jos toinen ei nouse jne.... ihan samalla tavalla, kun fysioterapeuttinikin sen "diagnosoi" jo keväällä ja nimenomaan saman puolen. Nyt on huomattavasti kevyempi olo, kun oikea puoli liikkuu. Silti oikea jalka on pidempi ja nyt on pohjallisella vasenta jalkaa "pidennetty" ja si pysyy liikkeessä (ainakin toistaiseksi = koputtaa puuta). Ja toistaiseksi toiveet on korkealla.

#22 19.1.2007 20:40:51

Toni
Vieras

Misu kirjoitti:

Oireet ovat aina olleet oikealla puolella eli tämän pitemmän jalan puolella. Si:t on testattu tällä peukalomenetelmällä eli peukalot selkään ja meikällä sormet lattiaan ja jos toinen ei nouse jne.... ihan samalla tavalla, kun fysioterapeuttinikin sen "diagnosoi" jo keväällä ja nimenomaan saman puolen. Nyt on huomattavasti kevyempi olo, kun oikea puoli liikkuu. Silti oikea jalka on pidempi ja nyt on pohjallisella vasenta jalkaa "pidennetty" ja si pysyy liikkeessä (ainakin toistaiseksi = koputtaa puuta). Ja toistaiseksi toiveet on korkealla.

Nyt kymmenen pisteen huippukysymys:
Kun sulle ne peukalot laitettiin sinne alaselkään ja taivutit eteenpäin, niin kumman puolen peukalo liikkui ja kumman ei? Eli mitä se hakautuminen tarkoittaa ja kumpi puoli se oli: Se joka ei liiku, kun naapuri liikku vai just toisin päin?

Minäpä veikkaan, että testaaja sanoi vasemman puolen liikkuneen normaalisti ja oikea ei, siksi siis sanonta "oikea puoli hakautunut". Mutta kun se on väärin! Ei ne saa liikkua! Oikea vastaus tähän siis on se, että se puoli joka liikkui on irti, eli fysiatrini sanoja lainatakseni "dislokaatiossa". Se toinen vain näyttää "hakautuneelta", kun toinen on irti ja liikkuu enemmän... ks. fysiatri Turusen diagnoosivideo:
http://s111.photobucket.com/albums/n135 … otilas.flv

Tuolla potilaalla siis vasen SI nousi enemmän ja diagnoosi oli siis vasen SI dislokaatiossa: Toimenpide: painetaan vasen SI paikalleen jolloin se ei enää nouse etutaivutuksessa (mikä on siis normaali tilanne!!!) ja kivut on poissa ja potilas on tyytyväinen. Vasen lantion puoli oli siis alempana seistessä koska vasen SI oli pettänyt....

"Hakautunut" puoli on siis se terve puoli ja se pidemmän jalan puoli! Oliko näin?

Viitsisitkö soittaa sille testaajalle ja kysyä miten se termi menee:
Onko hakautunut se SI-nivel, joka etutaivutuksessa ei liiku vaiko se, joka liikkuu enemmän?

Olisi TODELLA mielenkiintoista kuulla vastaus tähän...

#23 19.1.2007 21:19:28

Malla
Vieras

Jaa-a..nyt tuntuu siltä, että tein oikean ratkaisun, kun peruin sen varaamani ajan sille jyväskyläläiselle ortopediselle osteopaatille...taidan edelleen luottaa SI:n manipulaatioissa Holman metodiin ja käydä sitten ihan erikseen hierojalla...smile

#24 19.1.2007 21:35:51

Misu
Vieras

Minun tekisi nyt mieleni sanoa, että tehkää ihan mitä lystäätte ja uskokaa ihan mihin haluatte big_smile. Kummatkin si-nivelet liikkuvat tällä hetkellä ja kumpikin on mobilisoitu joka hoitokerralla. Nivelten liikkeen totesi myös Fysiatri Jaques Mäkinen tällä viikolla. Minulla on 100 kertaa parempi olo lantiossa kuin tämän prosessin alussa ja se on minulle tärkeintä. Jos Jouko Holma on ainoa ihminen, joka osaa si:t hoitaa ja fysiatri Turunen on ainoa oikeassa oleva ihminen si-nivelten diagnosoinnissa jne, niin minun pienen tietämättömän ihmisen ei kai auta sanoa muuta kun että olette oikeassa kaikessa. P.s. en halua tähän litaniaa englanninkielisiä linkkejä, joissa ne samat asiat todetaan kai.

#25 19.1.2007 22:17:44

Malla
Vieras

Jacques Mäkisen potilaana olen ollut jo pitkään minäkin ja mullekin hän on sanonut, että "hyvin liikkuu" nivelet lantion seudulla! Ja tämä oli ennen Holman hoitoja, jolloin mun oikea lonkka oli 7cm ylempänä kuin vasen ja oikea jalka pitempi kuin vasen ja vasen puoli lonkasta piti lonksuvaa ääntä!! Ja ainoat hoito-ohjeet tilanteeseeni oli lääkkeet ja liikunta!

En halua alkaa kenenkään kanssa täällä tappelemaan, mutta Holma on mun suoliluut saanut samalle korkeudelle ja jalat ovat saman pituiset nyt. Ainoa on vasen SI, joka ei vielä ole alkanut pysyä, mutta ajan kanssa varmaan sekin toivottavasti.

Ja jokainen saa käydä hoidattamassa itseään ihan missä haluaa ja uskoa keneen haluaa. Yksi hoito sopii yhdelle ja toinen toiselle..

Rauhallista viikonloppua!smile

#26 19.1.2007 22:34:28

Toni
Vieras

Misu kirjoitti:

Jos Jouko Holma on ainoa ihminen, joka osaa si:t hoitaa ja fysiatri Turunen on ainoa oikeassa oleva ihminen si-nivelten diagnosoinnissa jne, niin minun pienen tietämättömän ihmisen ei kai auta sanoa muuta kun että olette oikeassa kaikessa. P.s. en halua tähän litaniaa englanninkielisiä linkkejä, joissa ne samat asiat todetaan kai.

Elä nyt hermostu. Eri hoitajien eri hoidot voi hyvinkin tuoda apua eri potilaille riipumatta hoidon laadusta. Myönnän olevani luonteeltani provosoiva ihminen! Onhan siellä lääkäri Heikkilänkin luota on saanut moni potilas hyvän avun, vaikka joku samaan hengenvetoon sanoikin, että kivut hävis, mutta lantion vinous ei. (Yhä odottelen sitä raporttia, missähän se viipyy??). Heikkiläkin on saanut oppinsa kansanparantajalta: click: "Selkäkivut"
http://www.anttiheikkila.com/

Tosin se oppi-isä oli ilmeisesti kuntoutus-Karppinen (senior), jossa ei SI-nivelistä mitään tiedetä...

Se taas kertoo juuri sen, että loppujen lopuksi se kipu tulee yleensä SI-nivelen seurauksesta, ei itse SI-nivelestä (kuten fysiatri Turunenkin kertoo..). Ja joku osaa joskus sitä oiretta hoitaa niin hyvin, että kivut katoaa. Ja yksi niistä keinoista on juuri se syvien lihasten käsittely, jolla on monta eri nimeä ja tekniikkaa...

Sitäpaitsi osaavia SI-nivelen hoitajia voin käsi sydämellä sanoa olevan enemmänkin. Toivon, että forumin ylläpitäjästä tulee vielä yksi sellainen "guru", mutta osaaja hän ainakin jo on. Lisäksi VARMASTI osaavia on Heikki Luoma Turussa ja "kiropraktikko" Matts Holmström Helsingissä sekä k-parantaja Harto Heimo Helsingistä. Aivan varmasti muitakin on, mutta mun "auditointia" ei muille ole tehty eli en ole itse aivan varma. Muista olen vain kuullut...

Ja sitten sananen fysiatri Turusesta. Jo haastattelussa mainitsin, ja hänkin itse myönsi, että niitä SI-nivelen ongelmia voi olla muitakin kuin vain se dislokaatio, mutta hänen diagnosointitekniikkansa ei muita "tunnista" ja hän siis tunnistaa SI-dislokaation vain n. 33%:lla selkäkipuisista. Mutta se SI-nivelen dislokaatio on vain se tapaus, kun se SI on "pois paikoiltaan". Se voi myös olla vain "virheasennossa", jolloin tuo flexion testi ei osoita sitä, vaan se pitää havaita muutoin. Fysiatri Turunen ei sitä "muuta" tilannetta siis osaa havaita. Ja "dislokaation" osuus lienee siis vain n. 30%. Muut on niitä "virheasentoja" ja "lukkoja" eli "jumiutumia"...

Tähän väliin tarkennus, että kun itse kävin Turusen vastaanotolla 16.5.2005, niin hän löysi mun dislokaation vasta yli tunnin ihmettelyn jälkeen. Nykyään hän tutkii sen ensin, kun olen hänelle vähä materiaalia sen yleisyydestä tarjonnut. Myös diagnoosin yleisyys on hiukan noussut, mutta edelleenkin: se "dislokaatio" on vain yksi virheasennon esiintymismuoto. Eikä lain´kaan se yleisin.

#27 20.1.2007 12:33:32

Paju
Member
Rekisteröity: 2.3.2006

Kun teen päivän normaalipuuhia tai vaikkapa käveleksin kaupungilla etc. ja käyn lepoon, tämän jälkeen, KUN lihakset rentoutuvat, niin tällöin molemmin puolin ristiluuta/si-niveltä tuntuu rusaukset. Ja paikat tuntuvat "menevän paikalleen". Tämä puhuisi lihaskireyksien puolesta ongelmien syynä. Ja mikä tähän oli syynä: toispuoleinen yleisurheilu nuorena (pituus-, korkeushyppy)? Ja osittain jännitysluonne --> pinnallinen hengitys--> lihaskiristyminen --> useat urheiluvammat --> liikunnan väheneminen --> niveliä tukevien rakenteiden löystyminen --> yliliikkuvuus --> lihasten kiristyminen --> hengitysvaikeudet --> pelkotilat JA NIIN EDELLEEN! smile

Ja tästä kaikesta lopputuloksena niin kuuluisa, niin ihana, niin rakas ja niiiiin ymmärretty diagnoosi "fibro" wink

Kirjautunut ulos

#28 20.1.2007 12:38:58

Paju
Member
Rekisteröity: 2.3.2006

Ja tämän päälle nuorena pitkät koulumatkan bussissa, pitkät opiskeluistunnat ja tämä hiton suoritusyhteiskunta, jossa ei ole aikaa hengittää välillä ulospäin. No nyt tajuaa sitä aikaa ottaa! Oppia ikä kaikki.

Kirjautunut ulos

#29 20.1.2007 13:00:00

Mikko
New member

Päivitetään hieman tilannetta, hermokipu on edelleen lonkassa, mutta paranemaan päin, toivottavasti....

Minua käsitellyt kuntohoitaja katsoi mangneettikuvat läpi ennen hierontaa ja epäili että kipuilut aiheuttaa lantion seudun lihaskireydet. Käsittelyn aikana totesi että  kireät etureidet voivat olla syynä että lantion asento ei ole aivan ok. Si nivelten asentoon ei hoidon aikana ottanut kantaa.  Oikea jalka on minulla aina kiertänyt ulospäin joten lantion asento ei ole ollut kai koskaan kohdallaan.

12 viikkoa tuli nyt täyteen kun ensimmäiset oireet alkoivat.

Kirjautunut ulos

#30 20.1.2007 19:47:16

Henna
Member

Mulla on tiedossa muuten yksi tavan hieroja jolla kylän vanhemmat naiset käyvät takapuoltaan "niksauttamasta" lukkoja. Olen kuullut tuosta immeisestä jo kauan, kauan sitten mutta nyt taas jututin yhtä käsiteltyä. Hän sanoi että persviirun jälkeen heti on jokin kohta johon hänelle tulee kivuliaita lukkoja, ja sanoi että markku laittaa lattialle kovaa vasten ja murjasee paikalleen..
Tämä immeinen on joutunut lopettamaan omien selkävaivojensa takia vakihoidot, mutta kuulemma kotihoitoja tekee yhä. Itse kävin hänen luonaan joskus monta vuotta sitten, eli en näissä nykyvaivoissani, ja todella napakka hieroja ainakin on, ja asiakaspalvelu luokkaa +10! Eihän sieltä päässyt ennenkuin oli kahvittanut ja jäätelöpuikot syöttänyt. Usein jopa tunnin varo ajalla otti minut hoidettavaksi. Kun tuolloin pirullisia päänsärkyjä oli.

Tää immeinen myös valmentaa hiihtäjiä, ja asustaa joensuussa. Markku etunimi.

Kirjautunut ulos

#31 21.1.2007 10:28:53

tm
Moderator
Mistä: Padasjoki
Weppi-saitti

Mikko kirjoitti:

Päivitetään hieman tilannetta, hermokipu on edelleen lonkassa, mutta paranemaan päin, toivottavasti....

Omien kokemusteni mukaan ärtynyt hermo rauhoittuu, kun sitä ei yritäkään venyttää, vaan antaa olla jonkin aikaa rauhassa. Jos hermo sen sijaan on "ottanut kiinni" johonkin lihaskalvoon, niin se kyllä ärtyy aina uudestaan ja uudestaan.

Mikko kirjoitti:

Minua käsitellyt kuntohoitaja katsoi mangneettikuvat läpi ennen hierontaa ja epäili että kipuilut aiheuttaa lantion seudun lihaskireydet. Käsittelyn aikana totesi että  kireät etureidet voivat olla syynä että lantion asento ei ole aivan ok. Si nivelten asentoon ei hoidon aikana ottanut kantaa.  Oikea jalka on minulla aina kiertänyt ulospäin joten lantion asento ei ole ollut kai koskaan kohdallaan.

12 viikkoa tuli nyt täyteen kun ensimmäiset oireet alkoivat.

Vaan saattaahan se olla niinkin, että lantion asento altistaa - vaikka ei aiheuttaisikaan - kireille etureisille. Etureisien hermotus kulkee nivustaipeiden kautta - siitä voisi löytyä avainkohta kireiden reisien hoidolle (lantion asennon korjaaminen kannattaisi myös).

Kirjautunut ulos

#32 21.1.2007 12:30:53

Elina
Member

Toni kirjoitti:

Myönnän olevani luonteeltani provosoiva ihminen!

Jees, sen olemme varmaan kaikki huomanneet wink Mutta vakavalla naamalla; nämä terveysasiat ovat monelle ihmiselle aika lailla sensitiivisiä ja henkilökohtaisia ja mun mielestä tulisi vähän kiinnittää huomiota siihen millä "äänensävyllä" asioita esittää.

Toni kirjoitti:

Onhan siellä lääkäri Heikkilänkin luota on saanut moni potilas hyvän avun, vaikka joku samaan hengenvetoon sanoikin, että kivut hävis, mutta lantion vinous ei. (Yhä odottelen sitä raporttia, missähän se viipyy??). Heikkiläkin on saanut oppinsa kansanparantajalta: click: "Selkäkivut"
http://www.anttiheikkila.com/

Tosin se oppi-isä oli ilmeisesti kuntoutus-Karppinen (senior), jossa ei SI-nivelistä mitään tiedetä...

Se taas kertoo juuri sen, että loppujen lopuksi se kipu tulee yleensä SI-nivelen seurauksesta, ei itse SI-nivelestä (kuten fysiatri Turunenkin kertoo..). Ja joku osaa joskus sitä oiretta hoitaa niin hyvin, että kivut katoaa. Ja yksi niistä keinoista on juuri se syvien lihasten käsittely, jolla on monta eri nimeä ja tekniikkaa...

Jos olet yhtään asioihin perehtynyt, tiedät varmaan, että Heikkilä on hakenut "kansanparannusoppejaan" myös muualta kuin Karppiselta. Hän on viettänyt asiaa opiskellen aikaansa runsaasti ulkomailla, esimerkiksi Aasian maissa.

Hymyilyttää tuo kommentti yllä "kivut hävis, mutta lantion vinous ei". Mitä väliä pienestä vartalon epäsymmetriasta jos ei koske? Siihenhän meistä kaikki pyrkii että sais elää kivutonta elämää. Eli rangan suoristuminen tai lantion suoristuminen eivät ole mitään tavoittelemisen arvoisia juttuja - kivuttomuus on. Lantion vinoutta et edes huomaa jos elämää sujuu ilman kipuja. Moni elää skolioosin ja vinon lantion kanssa täysin kivutonta, aktiivista elämää. Tunnen monia.

Lisätäkseni vielä vettä myllyyn ( wink ), laitan tähän suoran lainauksen Heikkilän kirjasta Mielenrauhaa (s.114) , josta käy ilmi herran näkemys SI-nivelestä:

"Tapaan hyvin paljon erittäin kipeitä nuoria äitejä. He ovat muuten terveitä mutta kärsivät kovista selkäkivuista. Usein nämä kivut tulkitaan virheellisesti johtuviksi lantion ristinivelen virheasennosta. Väite kuuluu modernin lääketieteen taikauskoon. Ristinivel on käytännössä täysin liikkumaton osa lantiota, joka pehmenee raskaden loppuvaiheessa antaen tila syntyvälle lapselle. Nivel ei mene sijoiltaan kuin äärimmäisen voimakkaan vamman yhteydessä. Nuorilla äideillä kipu johtuu lantion pohjan tukilihasten jännityksestä, jopa krampista. Kipu syntyy lihasten hapen puutteesta. Tila muistuttaa suonenvetoa mutta on vain pitkäkestoisempi...)"

Viimeksi muokattu Elina (21.1.2007 12:42:39)

Kirjautunut ulos

#33 21.1.2007 14:19:25

Henna
Member

Olipa muuten täysin kipuani vastaava tila tunne, tuo suonenveto. Koska siltähän tämä tunne mm pireissä tuntuu.. Olen myös tuttaville yrittänyt kertoa että aivan sama kuin habaa puristaisit muutaman tunnin, tuntuu hyvälle, eikö?

Kirjautunut ulos

#34 21.1.2007 14:40:12

Mikko
New member

Kiitoksia kaikeille vastanneille, tästä nousi hyvä keskustelu !

Kirjautunut ulos

#35 21.1.2007 14:48:43

Mikko
New member

Omien kokemusteni mukaan ärtynyt hermo rauhoittuu, kun sitä ei yritäkään venyttää, vaan antaa olla jonkin aikaa rauhassa. Jos hermo sen sijaan on "ottanut kiinni" johonkin lihaskalvoon, niin se kyllä ärtyy aina uudestaan ja uudestaan.

Eli aika ja lepo hoitaa, (joulukuussa kovin kipu hellitti 2 viikossa).

Pakaralihaksien ja lonkan venyttelyjä en tee vasta kun kipu on poissa.

Toivottavasti hermo ei ole lihaskalvossa kiinni roll

Kirjautunut ulos

#36 21.1.2007 20:10:16

JiiÄs
Vieras

Elina, pitääkin lukaista tuo Heikkilän kirja mistä lainaamasi juttu on peräisin. Jos kirjassa mainitaan jotain muutakin tähän palstan aiheeseen liittyvää niin annahan palaa. Toki tekijänoikeudet saattavat vähän rajoittaa...

Board footer